Latif, Harinah Bte Abd (2014) تدريس مهارة الاستماع في المرحلة الثنوية بمدرسة الجنيد الإسلامية سنغافورة. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12720112.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pembelajaran Bahasa Arab adalah penting sebab ia adalah bahasa Alquran dan Al Hadith maka ianya menjadi sebahagian dari Agama kita. Orang Muslim mesti lancar membaca Alquran dengan mempelajarinya bermula dari kemahiran mendengar diikuti dengan bercakap, menulis dan membaca.
Pembahas ingin menkaji bagaimana pembelajaran Bahasa Arab pada kemahiran mendengar dijalankan di Madrasah Aljunied Al-Islamiah sejak 1927. Pembahas juga ingin tahu keberkesanan pembelajaran kemahiran mendengar apabila menggunakan computer. Pembahas juga ingin tahu apakah masalah-masalah yang dihadapi oleh guru ketika mengajar kemahiran mendengar.
Dalam kajian ini, pembahas akan menggunakan kajian diskriptif dengan menganalisa pembelajaran kemahiran mendengar di bilik darjah menengah satu dan juga di makmal komputer. Pembahas juga akan interviu para guru yang berpengalam mengajar Bahasa Arab di Madrasah Aljunied untuk mendapatkan maklumat.
Hasil kajian menunjukkan bahawa pengajaran kemahiran mendengar di bilik darjah lebih efektif jika dibandingkan dengan pengajaran di Makmal Komputer kerana banyak permasalahan yang timbul ketika pengajaran berlaku. Para guru yang menggunakan makmal kompouter tidak fokus pada satu kemahiran saja yang hendak dicapai di akhir pengajaran. Berbanding dengan para guru yang mengajar di bilik darjah hanya fokus pada satu kemahiran mendengar iaitu memahami topik yang diajarkan.
ABSTRACT
Teaching and learning Arabic Language is important because it is the language of the Al Quran and Al Hadith, therefore it is part of our religion. Muslim should read Al Quran fluently by learning the Arabic Language beginning from listening skills followed by speech skills, writing skills and reading skills, Researcher wants to do a research work on listening skills at Aljunied Islamic School Singapore because it started teaching Islamic studies since 1927 using Arabic Language. Researcher wants to know how teaching listening skills is being taught in this school and how effective teaching listening skills using Computer Lab. The researcher also wants to know what are the problems faced by teachers teaching this skill.
In this research work, the researcher will use descriptive method by analyzing teaching of listening skills in classes of secondary one and Computer Lab. Researcher will also interview experienced teachers in this school to gather data.
Result shown that teaching listening skills in classes is more effective than in Computer Lab because of arising problems during lesson. Teachers teaching listening skill in Computer Lab tend to teaching multiple skills instead of focusing on 1 skill only. While teachers teaching listening skill in classrooms tend to focus onunder standing texts only hencet heyac hieved their teaching objectives.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Syuhadak, Syuhadak and Wargadinata, Wildana | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | التعليم; مهارة الاستماع; مدرسة الجنيد الإسلامية سنغافورة; Teaching; Listening Skill; Aljunied Islamic School; Pembelajaran; Keterampilan Mendengar; Madrasah al-Junaed | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 23 Oct 2017 15:37 | |||||||||
Last Modified: | 23 Oct 2017 15:37 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8385 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |