استخدام المواد الدينية العربية لتنمية مهارة الطلاب في مدرسة الإرشاد الإسلامية بسنغافورة

Bin Jiaeri, Ruzi (2014) استخدام المواد الدينية العربية لتنمية مهارة الطلاب في مدرسة الإرشاد الإسلامية بسنغافورة. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
12720108.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)

Abstract

ABSTRAK

Bahasa adalah alat yang digunakan untuk mempelajari subjek-subjek pendidikan di sekolah dan meraih keberhasilan siswa. Tanpa pemahaman dan keterampilan dalam bahasa Arab dan juga tanpa alat ini, siswa akan merasa sulit untuk memahami subjek-subjek lain. Di sekolah, siswa-siswa yang berada di bawah tingkat pencapaian dan lemah pada subjek-subjek lain adalah mereka yang umumnya lemah dalam bahasa Arab, karena bahasa Arab adalah penghubung untuk mempelajari subjek-subjek pendidikan dalam berbagai subjek dan pemahaman. Tanpa bahasa Arab, niscaya tidak akan mampu mempelajari subjek- subjek ini dan proses pembelajarannya.

Siswa yang mahir bahasa Arab, tidak menemukan kesusukaran untuk mempelajari dan memahami subyek pendidikan. Kemajuan dalam bahasa Arab membantu untuk maju dalam subyek pendidikan yang lain. Oleh yang demikian, Madrasah mengambil pendekatan untuk mendorong dan memperkuat bahasa Arab dikalangan siswa dengan memasukkan keterampilan bahasa Arab melalui subjek-subjek agama, sebagai pengembangan keterampilan bahasa di kalangan siswa.

Di antara hasil yang paling penting dari penelitian ini adalah: (1) Tujuan mengajar mata pelajaran agama untuk menengah satu dan dua di Madrasah Al- Irsyad dibagi menjadi: tujuan pendidikan agama dan bahasa: tujuan bahasa Arab melalui mata pelajaran agama: untuk mencapai efisiensi bahasa Arab pada tingkat yang diharapkan ketika mencapai kelas menengah tiga, dan kemampuan untuk memahami teks-teks agama dan terminologi yang digunakan dalam mata pelajaran agama, dan juga konfigurasi siswa untuk memahami teks-teks agama. (2) materi pelajaran diambil dari buku-buku karena perkembangan bahasa siswa, meskipun sekolah memutuskan tujuan dalam pendidikan mata pelajaran agama berdasarkan kebutuhan peserta didik, dan untuk mengadopsi dalam pikiran mereka bahwa bahasa Arab adalah cara untuk memahami buku yang tersedia dalam bahasa Arab. (3) peneliti mencatat bahwa pengembangan keterampilan bahasa Arab melalui pengajaran mata pelajaran agama memiliki dampak yang besar ketika siswa bergerak ke tahap berikutnya, dan bisa digunakan untuk siswa dalam mendengarkan, membaca, dan meskipun beberapa di lisan dan tulisan, dalam rangka mencapai tingkat yang diharapkan dalam tahap tinggi. Metode ini memberikan siswa kesempatan besar untuk pengembangan keterampilan bahasa. (4) Bentuk pengembangan keterampilan bahasa, meskipun, ketertarikan dua keterampilan mendengarkan dan membaca perhatian lebih terfokus, dua keterampilan ini membantu dalam pengembangan menulis setidaknya dalam dua keterampilan dan pidato yang membutuhkan waktu yang lama. Oleh karena itu, sekolah tidak terlalu berfokus pada dua keterampilan.

ABSTRACT

Language is a tool used to study subjects in school education and a catalyst for student success. Without understanding and skills in Arabic and also without this tool, students will find it difficult to understand other subjects. In school, students who are below the level of achievement and weak in other subjects are those who are usually weak in Arabic, because Arabic is the link to learn subjects in a variety of education and understanding of the subject. Without Arabic, they would not be able to learn about these subjects and the learning process. Students who are proficient in Arabic, are not difficult to learn and understand the subjects of education. Progress in Arabic will help the other education subjects.

Therefore, Madrasah made an approach to encourage and strengthen Arabic among students by engaging and involving the Arabic language with religious subjects as one of the process of language development among students.

Among the most important results of this research are: (1) The objectives of teaching religious subjects for secondary one and two at Madrasah Al-Irsyad is divided into: the objectives of the educational and the language goals: while the goals of the development of Arabic language skills through religious subjects: to achieve the efficiency of Arabic language at the level of expected when it reaches the third grade secondary, and the ability to understand the religious texts and terminology used in the religious subjects, and also the configuration of students to understand the religious texts. (2) The factors of education religious subjects for secondary one and two at Madrasah Al-Irsyad: subjects are taken from the books due to the development of pupils language, though the school decides the objectives in the education of religious subjects based on the needs of learners, and to adopt in their mind that the Arabic language is the way to understand provided books in Arabic. (3) For the researcher noted that the development of Arabic language skills through the teaching of religious subjects have large effects when the student moves to the next stage, and get used to the student in listening, reading, and although few in speech and writing, in order to achieve the expected level in the high stage. This method gives students a great opportunity for the development of language skills. (4) The shape of the development of language skills, although, interest in two skills listening and reading more focused attention, these two skills helps in the development of at least in two skills writing and speech that require a long time. Therefore, the school does not focus too much on two skills.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Muhaimin, Muhaimin and Abidin, Munirul
Keywords: المواد الدينية; اللغة العربية; مهارة الطلاب; Religious subjects; Arabic skills; Matapelajaran Agama; Keterampilan Bahasa
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 23 Oct 2017 03:04
Last Modified: 23 Oct 2017 03:04
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8381

Actions (login required)

View Item View Item