Paiman, Faridah Bte (2014) كفاءة طلبة المرحلة الثنوية في مهارة القراءة بمدرسة الإرشاد الإسلامية بسنغافورة: دراسة وصفية تقويمية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12720107.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Membaca adalah alat yang paling penting untuk menimba ilmu pengetahuan manusia. Ia juga adalah alat untuk memperoleh ilmu yang tulen dan menjadikan lisan fasih berucap dan jauh daripada kekhilafan dalam bahasa. Atas dasar inilah maka membaca menjadi subjek penting yang diajar di semua peringkat di Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap kecekapan pelajar menengah satu Madrasah berkenaan dalam kemahiran membaca dalam Bahasa Arab dan faktor-faktor yang memberi kesan kepada pembangunan kemahiran ini dalam diri setiap mereka.
Metodologi kajian yang diguna pakai untuk kajian ini adalah pendekatan deskriptif dan evaluatif dalam membentangkan ciri-ciri sistem dan kurikulum yang diguna pakai oleh Madrasah Al-Irsyad dalam membangun pelajar peringkat menengah, terutama pelajar menengah satu dalam kemahiran membaca dalam Bahasa Arab dan mengevaluasi aspek-aspek sistem dan kurikulum dengan meneliti sudut-sudut kekuatan dan kelemahannya melalui pemerhatian, temu bual dengan para pemimpin Madrasah, ujian peperiksaan dan soal-selidik (survey) yang dijalankan ke atas para pelajar menengah satu tahun 2014.
Melalui pelbagai metode kajian yang tersebut di atas, adalah jelas daripada fakta kajian bahawa fenomena kelemahan membaca di kalangan pelajar peringkat menengah, khususnya menengah satu Madrasah Al-Irsyad adalah satu realitas. Dalam mencari huraian bagi fenomena ini, penyelidik mencadangkan beberapa rekomendasi termasuk tindakan segera untuk mengubah tingkah laku pelajar ke arah minat membaca dalam Bahasa Arab oleh para pendidik. Para guru juga perlu memberi penekanan yang lebih baik dalam mempertingkat penguasaan pelajar terhadap ilmu Nahu Arabi dan bersedia untuk mencuba kaedah dan teknologi pendidikan baru dalam amalan pengajaran mereka. Pihak Madrasah pula perlu memberikan sokongan yang wajar dalam membangunkan alat bantu mengajar dan melatih guru-guru dalam teknologi pendidikan yang baru.
ABSTRACT
Reading is the most important tools to gain human knowledge. It is also a means for acquiring of genuine knowledge as well as a tool for oral and speech practices that would avoid mistakes and to be eloquent and fluent in the language. It is for this reason that reading becomes an important subject taught at all levels at Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah. This research seeks to study the level of competency of the secondary one of the Madrasah students in Arabic reading skill and factors that contributes to the development of the skill in them.
The research methodology adopted for the study are descriptive and evaluative approach in characterizing the system and curriculum adopted by the school in developing its secondary level students, especially secondary one students in Arabic reading skills and evaluating aspects of the system and curriculum through diagnose of the strengths and weaknesses by way of observation and interviews with the Madrasah leaders and conducting of a test and survey on secondary one students batch 2014.
Through various research methods mentioned above, it is evident from the facts of the research that the phenomenon of the weakness in reading skill among secondary level, especially secondary I of the Madrasah is a reality. In addressing this phenomenon, the researcher suggested some recommendations which include immediate attention at changing students’ behavior towards Arabic reading and for teachers to give better emphasis in enabling teaching students the Arabic grammar and trying of new teaching methods and technologies as well as support from the Madrasah in the development of teaching aids and training of teachers in new educational technologies.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Syuhadak, Syuhadak and Mustofa, Gareeb Allah Baa Bikr | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | كفاءة; مهارة القراءة; competence; Reading skills; Kempetensi; Keterampilan Membaca | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 23 Oct 2017 10:03 | |||||||||
Last Modified: | 22 Dec 2017 10:47 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8380 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |