تعليم مهارة القراءة من خلال القرآن الكريم في المرحلة الابتدائية بمدرسة الإرشاد الإسلامية بسنغافورة

Binti Ashari, Kuzaimah (2014) تعليم مهارة القراءة من خلال القرآن الكريم في المرحلة الابتدائية بمدرسة الإرشاد الإسلامية بسنغافورة. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
12720102.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Al-Quran karim kalamullah,diturunkan ke atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W. Al-Quran adalah shifa’ penawar segala penyakit.Peran Al- Quran karim dan dampaknya di dalam proses pendidikkan bertujuan untuk mendorong dan memperbaiki kualitas membaca Bahasa Arab , menanam rasa cinta terhadap Bahasa tersebut, dan mempermudah dalam mempelajari Bahasa itu.

Permasalahan kajian adalah cara bagaimana mengajar keterampilan membaca, di tingkat ibtidai, di Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah Singapura.Dan persoalan terhadap permasaalahan seperti berikut 1) Bagaimanakah cara terbaik mengajar keterampilan membaca Bahasa Arab dengan menggunakan ayat-ayat Al-Quran karim,di tingkat ibtidai, di Madrasah Al-Irsyad Al-IslamiahSingapura. 2) Apakah jenis strategi yang digunakan oleh para guru di dalam meningkatkan bacaan Bahasa Arab, dengan menggunakan ayat-ayat Al-Quran karim, di peringkat ibtidai, di Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah Singapura.

Adapun kepentingan penelitian ini untuk mempermudah dan membantu meningkatkan keupayaan membaca Bahasa Arab,bagi pelajar di tingkat ibtidai, dengan menekankan bacaan secara jahar, sebutan yang benar dan fasih, kecekapan dan kecepatan bacaan yang sederhana,serta faham makna perkataan secara singkat.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan jenis penelitian deskriprif, metode memaparkan fenomena sebagimana kenyataan dan memberi kesimpulan dengan fenomena fenomena yang nyata.

Hasil penelitian ini adalah 1) cara mengajar keterampilan membaca melalui ayat-ayat Al-Quran karim dengan menggunakan metode sintetis.2) strategi yang digunakan di Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah, diperingkat ibtidai, adalah strategi pengajaran secara langsung (direct) antara guru dan murid. Kesimpulannya sebahagian besar para guru telah menggunakan pelbagai strategi cara yang baru jika dibandingkan denganstrategi yang lama.

ABSTRACT

The Holy Quran is the word of Allah sent to our Prophet Muhammad peace be upon him, it is a cure for any sickness and the solution to any problems. The verses of the Quran has a role that influences the teaching process, encourage the students to refine their reading of the Arabic language and to instill enthusiasm in them.

The challenge in this research is the teaching of reading skill to the Primary level of Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah. This challenge requires various branches of questioning: (1) How to teach reading skill through the Quran for the Primary Level of Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah in Singapore? (2) What is the strategy that should be undertaken by educators to increase the reading competency for the Primary Level students of Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah in Singapore?

The importance of this research towards the teaching of reading skill is so that it could ease and determine the increase of Arabic reading competency for Primary level students, while giving attention to the skill of reading aloud which is the aspect of correct pronunciation and fluency through the accepted speed of reading and understanding the overall meaning.

The methodology used in this research is the descriptive and evaluative method used by the qualitative approach. The result from this research which is about the teaching of reading skill through the Quran is attained by using the syntheticmethod. While the strategy used is the strategy of direct learning, which is the involvement of a lecturer in the teaching process. And most of the educators in the school use the modern strategy in their teaching rather than the traditional strategy.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Soleh, Syuhadak and Hamid, Mohammad Abdul
Keywords: تعليم مهارة القراءة; من خلال القرآن الكريم; Teaching reading skills; Holy Quran; Mengajar kemahiran membaca; melalaui ayat-ayat Al-Quran
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 23 Oct 2017 03:03
Last Modified: 28 Dec 2017 04:10
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8378

Actions (login required)

View Item View Item