Musthofa, Ahmad (2014) تطوير الكتاب التعليمي على أساس المدخل الاتصال الاتصالي والتفاعلي لترقية مهارة الكلام لطلبة جامعة زين الحسن بروبولينجو. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12720093.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini muncul dari permasalahan yang dihadapi dosen-dosen jurusan Pendidikan Agama Islam di Institut Ilmu Keislaman Zainul Hasan Probolinggo ketika mengajar mata kuliah bahasa Arab kepada mahasiswa. Diantaranya adalah ketiadaan buku ajar yang sesuai untuk meningkatkan kemahiran berbicara. Begitu juga minimnya kreatifitas dosen dalam membuat aktifitas pembelajaran yang menyenangkan sehingga mahasiswa merasa bosan dengan proses pembelajaran yang ada.
Berdasarkan permasalahan tersebut, maka peneliti melaksanakan penelitian dan pengembangan dengan tujuan: 1) mengembangan buku ajar berbasis pendekatan komunikatif-interaktif untuk meningkatkan kemahiran berbicara mahasiswa Institut Ilmu Keislaman Zainul Hasan Probolinggo; 2) mendiskripsikan efektifitas buku ajar berbasis pendekatan komunikatif-interaktif untuk meningkatkan kemahiran berbicara mahasiswa Institut Ilmu Keislaman Zainul Hasan Probolinggo.
Peneliti menggunakan metode penelitian dan pengembangan Dick and Carey dengan prosedur yaitu: 1) analisis kebutuhan dan tujuan; 2) analisis pembelajaran; 3) analisis pembelajar dan konteks; 4) merumuskan tujuan performansi; 5) mengembangkan instrument; 6) mengembangkan strategi pembelajaran; 7) mengembangkan dan memilih bahan pembelajaran; 8) merancang dan melakukan evaluasi formatif; 9) melakukan revisi.
Hasil penelitian yang dilakukan adalah: 1) produk buku ajar terdiri atas sampul, kata pengantar, karakteristik buku, daftas isi, sampul setiap bab, standar kompetensi, kompetensi dasar, indikator, daftar kosakata, tujuh bab, dan daftar rujukan; 2) hasil uji ahli materi memperoleh nilai 93,75%, hasil uji ahli desain pembelajaran memperoleh nilai 89,38%, hasil uji kelompok kecil memperoleh nilai 87,22%, hasil tanggapan dosen pengampu mata kuliah bahasa Arab memperoleh nilai 92,19% dan hasil uji lapangan memperoleh nilai 89,69%; 3) hadil uji beda menggunakan rumus Paired-Samples T Test memperoleh nilai signifikansi 0,000 < 0,05, dengan kata lain peningkatan nilai kelas eksperimen yang menggunakan produk buku ajar lebih baik daripada kelas kontrol.
ABSTRACT
The reaserch was based on the problem faced by the lecturers of Islamic Education Department of Islamic Institute of Zainul Hasan Probolinggo when they were teaching Arabic to the students. Some of the problems were the lack of the textbook which is aprropriate to develop the students’ speaking skill. Beside that, the lack of the lecturer’s creativity to make the joyful learning was the other reason why the students are getting bored to join the class.
Based on those problems, the researcher conducted the research and development to : 1) develop the textbook using communicate-interactive approach to increase the speaking skills of the students in Islamic Institute of Zainul Hasan Probolinggo; 2) describe the effectiveness of the textbook using communicate- interactive approach to increase the speaking skills of the students in Islamic Institute of Zainul Hasan Probolinggo.
The researcher applied research and development method by Dick and Carey using the following procedure : 1) analysing the need and the purpose ; 2) analysing the learning; 3) analysing the learning and the context; 4) formulating the purpose of the performance; 5) developing the instrument; 6) developing the learning strategy; 7) developing and choosing the learning material; 8) designing and conducting the formative evaluation; 9) revising.
The results of the reasearch are : 1) the textbook product containing the cover, the introduction, the characteristic of the textbook, the contents, the chapter cover, the standar competence, the basic competence, the indicators, the vocabulary list, the seven chapters, and bibliography. 2) the result of the content expert test is 93,75%, the result of the learning design expert is 89,38%, small group test gains 87,22%, the result of the advisors’ comments is 92,19%, and the field test gains 89,69%. 3) the result of the test using Paired-Samples T Test gains significant score 0,000 < 0,05. In other word, the score of the experiment class using the textbook product is better than the controlled class.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hamid, Mohammad Abdul and Bahruddin, Uril | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تطوير الكتاب التعليمي; المدخل الاتصال الاتصالي والتفاعلي; مهارة الكلام; Developing the Textbook; Communicative-Interactive Approach; Speaking Skill; Pengembangan Buku Ajar; Pendekatan Komunikatif-Interaktif; Kemahiran Berbicara | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 23 Oct 2017 10:03 | |||||||||
Last Modified: | 28 Dec 2017 11:13 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8375 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |