Abdillah, Helmi (2014) Grammatical error analysis of bilingual students’ writing On 2Nd grade Makbi class of MAN 3 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
08320049.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (485kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Grammar merupakan salah satu aspek penting yang harus dikuasai untuk membuat tulisan yang terstruktur dengan baik. Terutama dalam bahasaInggris yang memiliki tatanan bahasa yang sempurna. Sayangnya, ada aturan tata bahasa perbedaan antara satu bahasa ke bahasa rutama bahasa Inggris dengan bahasa Indonesia. Dari perbedaan aturan tata bahasa ini, kurang lebih siswa membuat kesalahan dalam penulisan teks dbahasa Inggris .
Berdasarkan latar belakang di atas, penelitian tentang analisis kesalahan gramatikal dibagi menjadi dua rumusan masalah; (1) apa kesalahan tata bahasa yang ditemukan di tulisan kelas 2 siswa bilingual, (2) bagaimana kesalahan-kesalahan gramatikal terjadi di tulisan kelas 2 siswa bilingual. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menemukan kesalahan tata bahasa pada tulisan kelas 2 siswa bilingual dan untuk menggambarkan bagaimana tata bahasa yang terjadi pada tulisan kelas 2 siswa kelas bilingual. Setelah menemukan dan menggambarkan kesalahan tata bahasa dalam tulisan siswa, penulis memutuskan dan mengidentifikasi jenis kesalahan gramatikal yang terjadi dalam teks tertulis .
Penelitian ini menggunakan desain deskriptif kualitatif karena bertujuan untuk menemukan dan menjelaskan kesalahan tata bahasa yang ditemukan di text. Penelitian ini menunjukkan situasi yang sebenarnya pada saat penelitian terjadi. Penelitian ini juga kualitatif karena semua koleksi data yang berada dalam bentuk kata-kata, anak kalimat, atau kalimat. Dengan demikian, analisis akan hadir dalam paragraf dan diakhiri dengan kesimpulan.
Peneliti menemukan empat jenis kesalahan gramatikal yang diusulkan oleh Dulay et al (1981 : 150 ) dalam penelitian ini adalah, omission, addition, misformation, dan misordering. Ada juga subkategori ditemukan kesalahan addition, mereka adalah regularisasi, double marking, dan simple addition. Selanjutnya, subkategori dari misformation yaiut regularization error. Misformation dan omission adalah error yang paling banyak ditemukan dalam analisis tulisan kelas 2 siswa bilingual. Selain itu, ada empat alasan terjadinya kesalahan tata bahasa . Empat kemungkinan alasan yang diajukan oleh Richards di Ellis (1999 : 59 ) adalah generalisasi yang berlebihan , ketidaktahuan aturan pembatasan, aplikasi yang tidak lengkap dari aturan, dan konsep hipotesis yang salah. Alasan lain terjadinya kesalahan adalah pengaruh bahasa pertama. Aplikasi yang tidak lengkap dari aturan adalah kesalahan yang banyak ditemukan di tulisan kelas 2 siswa bilingual dan diikuti dengan pengaruh bahasa pertama. Oleh karena itu, peneliti menggunakan pendekatan interlanguage sebagai dasar untuk menganalisis kesalahan tata bahasa dalam penelitian ini Akhirnya, berdasarkan data yang ditemukan, peneliti menyarankan kepada peneliti selanjutnya untuk melakukan penelitian ini dalam situasi yang berbeda. Dan diharapkan, peneliti selanjutnya dapat mengeksplorasi berbagai jenis lebih dan alasan untuk analisis grammatical error dalam beberapa konteks lain. Selain itu, hasil penelitian ini juga diharapkan untuk memberikan informasi lebih lanjut tentang grammatical error.
ENGLISH:
Grammar is one important aspect that should be mastered in order to make a well structured writing. Especially in English which has perfect grammar. Unfortunately, there is dissimilarity grammatical rule between one language to others language especially English with Indonesian. From this difference grammatical rule, more or less the learners make error the way of writing text in English.
Based on the background above, the research about grammatical error analysis is formulated research problems into two sections; (1) what are grammatical errors found in 2nd grade bilingual students’ writing, (2) how do those grammatical errors occur in 2nd grade bilingual students’ writing. The aims of this research are to find the grammatical errors on 2nd grade bilingual students’ writing and to describe how the grammatical occurs on 2nd grade bilingual students’ writing. After finding and describing the grammatical error in the students’ writing, the writer decided and identified the types of the grammatical error that occur in the writing text.
This research uses descriptive qualitative design because it aims at finding and describing grammatical error which found in students’ writing text. This research shows the nature of the situation as it exists at the time of the study as stated. This research is also qualitative since all the data collections were in the form of words, clause, or sentences. Thus, the analysis will be present in paragraphs and ended by conclusion.
The researcher found four types of grammatical error which is proposed by Dulay et al (1981: 150) in this study are, omission error, addition error, misformation error, and misordering error. There are also found subcategories of addition error, those are regularization, double marking, and simple addition. Furthermore, there is also found misformation error that is regularization error. Misformation error and omission error are the most error while analyzing the 2nd grade bilingual students’ writing. Furthermore, there are four reasons of the occurrence of grammatical error. The four probable reasons proposed by Richards in Ellis (1999: 59) are overgeneralization, ignorance of rule restrictions, incomplete application of rule, and false concepts hypothesized. The other reason of the occurrence of error is interference. Incomplete application of rule is the most error that found in the 2nd grade bilingual students’ writing followed with interference. Hence, the researcher uses interlanguage approach as foundation to analyze grammatical error in this study
Finally, based on the data found, the researcher suggest to the next researcher to conduct a research in more various situations. Hopefully, the next researcher can explore more various types and the reasons for grammatical error analysis in some other context. Besides, the result of this study will also expect to give more information about grammatical error.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rohmah, Galuh Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Grammatical Error; Error Analysis; Grammatical Error; Error Analysis | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 12 Jan 2018 15:49 | ||||||
Last Modified: | 12 Jan 2018 15:50 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8343 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |