Nurul Hidayah, Rohmatun (2014) تطوير المادة التعليمية اللغة العربية على النظرية السلوكية في مدرسة بني هاشم المتوسطة الإسلامية مالانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12720059.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Bahasa Arab merupakan bahasa komunikasi, bahasa Qur’an dan Hadist. Untuk memahaminya kita perlu mempelajarinya. Setiap pembelajaran pasti menggunakan buku bahan ajar agar tercapai apa yang kita targetkan. Bahasa arab terdiri dari 3 unsur, yaitu suara, kosa kata dan tat bahasa. Dan 4 ketrampilan, yaitu ketrampilan menyimak, berbicara, membaca dan menulis. Buku bahan ajar yang baik terdiri dari itu semuanya. Penelitian ini diadakan di SMP Islam Bani Hasyim Malang, dengan mengembangkan bahan ajar karena di sekolahan ini belum ada buku panduan yang pasti. Di sini Peneliti mengembangakn bahan ajar bahasa Arab berdasarkan teori perikalu, yaitu dengan memperbanyak latihan-latihan dan banyak permainan sehingga Siswa terbiasa dengan latihan-latihan tersebut dan meningkatkan kesukaan terhadap bahasa Arab. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah: untuk menganalisis pengembangan bahan ajar Bahasa Arab dan menganalisis sejauh mana keefektifitasan penggunaan bahan ajar Bahasa Arab di SMP Islam Bani Hasyim Malang.
Dalam penelitian ini menggunakan penelitian R&D (Research and Development) yang digunakan untuk menghasilkan produk tertentu dan menguji keefektifitasan produk tersebut, adapun instrument pembantu berupa wawancara, observasi, tes dan angket.
Hasil dari pengembangan bahan ajar bahasa arab berdasarkan teori perilaku di kelas VII SMP Islam Bani Hasyim Malang efektif dan meningkatkan kesukaan siswa dalam belajar bahasa arab. Dan dilihat dari hasil angket dari pakar Desian menunjukkan angka 72,12 % berarti diterima dan pakar Isi menunjukkan angka 86,76 % berarti baik dan valid, hasil angket uji coba perorangan sebanyak 6 siswa= 90,93 % berarti baik dan valid dan hasil angket uji coba lapangan terhadap 30 Siswa = 91,91 % berarti baik dan valid. Dan hasil tes sebelum dan sesudah menunjukkan t hitung adalah 6,932 lebih besar dari signifikansi 2,04 = 5
% berarti hasil dari t test ini adalah diterima
ABSTRACT
Arabic is a communication language. It is also the language of Al -Quran and hadist. Hence, Arabic is important to be understood. To understand this language, we need to learn it. In every learning process, there will be a textbook. This book will guide the students and help them to understand the materials easily. Arabic consists of three parts. Those are pronunciation, vocabularies, and grammar. It also consists of four skills. Those are listening, speaking, reading and writing. A good textbook is a book that consists of those four skills. This research is held in Islamic Junior High School of Bani Hasyim Malang by developing the textbook. It is done because this school has not had a certain textbook. In this research, the researcher develops an Arabic textbook based on behavior theory by increasing exercises and games. While the purpose of this research is to analyze the effectiveness of using Arabic textbook is Islamic Junior High School of Bani Hasyim Malang.
This research uses R&D (Research and Development) method. This method is used to produce a certain product and examine the effectiveness of that product. While the instruments that used in this research are interview, observation, test and questionnaire.
The result of this research are the textbook that developed by the researcher is effective and it can increase the interest of seventh graduate students of Islamic Junior High School of Bani Hasyim Malang in learning Arabic. And seen from the results of the questionnaire from desia expert shows 72,12%. It means that the textbook is acceptable and pakar isi shows 86,76%. It means that the textbook is good and valid, the result of questionnaire of six students are 90,93% it means that the textbook is good and valid and the result of questionnaire of 30 students are 91,91% it means that the textbook is good and valid. And the result of pretest and posttest show that the result of T test is 6,932. It is more than significance. That is 2,04 or 5%. It means that the result of T test is acceptable.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wargadinata, Wildana and Hadi, Nur | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | النظرية السلوكية ;اللغة العربية; تطويرالمادةالتعليمية; Development of textbook; Arabic; behavior theory; Pengembangan bahan ajar; Bahasa Arab; Teori Perilaku | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 19 Oct 2017 07:47 | |||||||||
Last Modified: | 19 Oct 2017 07:47 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8339 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |