Fauzan, Fauzan (2013) Persuasive strategies used in slogans of cigarette’s advertisement. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
07320087.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) |
Abstract
ABSTRACT
In daily communication, persuasion takes an important part. One of the areas that need persuasion is advertisement, especially slogans of cigarette’s advertisement. Through the slogans, some products promote and persuade consumers to buy. While persuading viewers, avoiding violence and coercion are important aspects of persuasion. Therefore, the targets can believe that they decide the right choice.
Concerning to the topic, this study focused on the use of persuasive strategies used on slogans of cigarette’s advertisement. This study took this topic because it intended to investigate about the types of the persuasive strategies and how the persuasive strategies are on slogans of cigarette’s advertisement.
The descriptive qualitative method is used to conduct this research because the researcher describes and explains the types of persuasive strategy used on slogans of cigarette’s advertisement. To obtain the manageable and systematic data, the researcher himself becomes the main instrument by watching television and browsing in the internet. Then the data are presented and analyzed by using the persuasion theory proposed by a Greek Philosopher, Aristotle.
Based on the finding of the research, persuasive strategy used on slogans of cigarette’s advertisement can be divided into three categories namely Ethos, Pathos, and Logos. Ethos is used to make a good impression of the speaker, Pathos is used to appeal based on emotion, and Logos is used to appeal based on logic or reason. The slogans applied ethos strategy by showing comprehensive knowledge by describing point. They also showed Ethos trough the message by showing his concern in business. To control the emotion of the viewers as Pathos strategy, they touched viewers’ emotion by regarding the viewers as part of them. The for Logos strategy, slogans of cigarette’s advertisement gave evidence to influence the viewers. Through those strategies, slogans of cigarette’s advertisement convinced the viewers. Therefore, they could fell that they choose the best cigarette. For the further researchers who are interested in analyzing persuasion, the researcher suggests them to choose different context of this study. Instead, they can use others theories except Aristotle’s theory or Keraf’s theory in persuasion.
ABSTRAK
Dalam komunikasi keseharian, persuasif merupakan bagian penting. Salah satu area yang membutuhkan persuasif adalah iklan, terutama slogan-slogan dalam iklan rokok. Melalui slogan-slogan tersebut, beberapa produk mempromosikan dan membujuk orang untuk membelinya. Menghindari pemaksaan dan kekerasan merupakan aspek yang penting dalam persiasif ketika membujuk penonton. Oleh karena itu, penonton bisa percaya bahwa mereka telah menentukan pilihan yang tepat.
Berhubungan dengan topik tersebut, penelitian ini fokus pada penggunaan strategi-strategi persuasif yang digunakan dalam sologan-slogan iklan rokok. Penelitian ini mengambil topik tersebut karena diharapkan untuk meneliti tipe-tipe strategi persuasif dan bagaimana strategi persuasif digunakan dalam slogan iklan rokok.
Penelitian ini menggunaka metode deskriptif qualitatif karena peneliti menggambarkan dan menjelaskan tipe-tipe strategi persuasif yang digunakan dalam slogan iklan rokok. Untuk mendapatkan data yang sistematik, peneliti pun menjadi instrumen utama dalam melihat televisi dan mencari data di internet. Kemudian data tersebut disajikan dan dianalisa dengan teori persuasif yang dikemukakan oleh Aristotle.
Berdasarkan pada penemuan dalam penelitian ini, strategi-strategi persuasif yang digunakan dalam slogan-slogan iklan rokok bisa dibagi dalam tiga kategori yaitu Ethos, Pathos, dan Logos. Ethos digunakan untuk menbuat kesan yang bagus pada pembicara, Pathos digunakan untuk menyentuh emosi, dan Logos digunakan untuk memberikan alasan yang masuk akal. Slogan-slogan rokok menggunakan strategi Ethos dengan menunjukkan pengetahuan yang komprehensif. Mereka juga menunjukkan Ethos melalui pesan dalam kahlian dalam bisnis. Strategi Pathos digunakan untuk mengontrol emosi penonton, mereka menyentuh emosi penonton dengan menganggap bahwa penonton sebagai bagian dari mereka. Untuk strategi Logos, slogan-slogan iklan rokok memberikan bukti untuk mempengaruhi penonton. Melalui strategi-strategi tersebut, slogan- slogan iklan rokok meyakinkan penonton. Oleh karena itu, mereka bisa merasa bahwa mereka memilih rokok terbaik. Bagi para peneliti selanjutnya yang tertarik pada analisa persuasif, peneliti menyarankan untuk memilih context yang berbeda. Setidaknya, merka bisa menggunakan teori-teori yang lain kecuali teorinyaa Aroistotle atau Keraf.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Basri, Basri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Persuasif; Strategi-Strategi Persuasif; Slogan; Persuasion; Persuasion Strategies; Slogans | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 12 Jan 2018 15:50 | ||||||
Last Modified: | 23 Jun 2023 15:08 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8338 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |