Sulthon Aziz, Mohamad (2015) الجهود العملية ودوافعها لدي استاذ إمام ِشُبًّاني في تعليم اللغة العربية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12720041.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Ustad Imam Syubbani adalah penulis dari buku Durusullughah jilid 1 dan 2, dan juga penulis dari buku tamrinat jilid 1, 2, dan 3 bersama ustad Imam Zarkasyi. Dan buku-buku itu sangat terkenal di kalangan para pengajar dan pembelajar bahasa Arab dan dianggap berhasil dalam mengajarkan bahasa Arab kepada pelajar Indonesia sebagai bahasa kedua. Buku tersebut dipakai oleh berbagai sekolah dan madrasah dan juga beberapa pondok pesantren di Indonesia.
Namun meskipun buku itu sangat terkenal akan tetapi sedikit sekali yang mengetahui siapa penulis buku tersebut, dan sejauh ini masih belum ada buku atau tulisan yang membahas tentang penulis (ustad Imam Syubbani) jika tidak sangat sedikit sekali. Untuk itulah penulis merasa tertarik untuk menggali dan meneliti tokoh ini dan membuat judul dalam penelitiannya “perjuangan dan motivasi ustad Imam Syubbani dalam pengajaran bahasa Arab”.
Peneliti menggunakan metode kualitatif dalam penelitiannya dan mengajukan beberapa hasil penelitian diantaranya sebagai berikut:
1. Pengajaran bahasa Arab adalah proses transfer pengetahuan dan keterampilan bahasa, seorang guru seyogyanya mengeluarkan segenap kemampuannya dan menggunakan metode yang sesuai dengan siswa, kondisi madrasah, dan kondisi guru itu sendiri.
2. Seorang guru haruslah memperhatikan sisi-sisi psikologis para siswa dan hendaknya memilih kosakata dan kalimat yang sesuai dengan kondisi budaya juga.
3. Hendaknya pengajar bahasa Arab memasukkan meteri-materi yang bertujuan untuk mendidik akhlak yang baik, budi pekerti yang luhur dalam proses mengajarnya.
4. Variasi dalam pemberian tugas sangatlah penting dalam proses pengajaran bahasa Arab, begitu juga agar selalu melakukan koreksi terhadap hasil kerja siswa.
5. Bagi pengajar bahasa Arab hendaknya menguasai setiap materi yang diajarkan, dan juga harus menguasai keterampilan berbahasa Arab.
6. Wajib bagi seorang guru untuk membuat persiapan sebelum mengajr, persiapan materi dalam bentuk tulisan, penguasaan materi secara lengkap dan juga persiapan mental.
ABSTRACT
Imam Syubbani wrote many books in Arabic language teaching including Duruusullughah 1 and 2, and also wrote Tamriinat 1,2,3, with Imam Zarkasyi. Those books are famous among teachers and learners of Arabic language, and these books are considered successful in educating Indonesians on Arabic as a second language. And used by schools and institutes as their elementary book in Arabic language teaching, in many schools all over Indonesia.
Although the books are famous, but few people know who is the author (Imam Syubbani), There was no book wrote about his life and his views.
There for I began to do the search for Imam Syubbani views and teaching in Arabic language and puts the title "scientific efforts and motivation of Imam Syubbani in Arabic language teaching. I used the qualitative method as my Approach on this research, and after doing the research, I found those significant points and those are :
1. The main purposes on Arabic language teaching are to transfer knowledges which is requires all of teacher’s energy and power, and the teachers should adapt and choose the right methods that suited with the conditions of the students, and also the conditions of the school and the teacher himself.
2. The theacher should care about the psychological and emotional matters such as using words or sentence or materials that suitable with the students conditions and culture.
3. The materials Should bennefit the students on moral education side, encourage them tobe kind
hearted and emphasizing noble character toward students through the process of choosing materials with educational value and noble character.
4. Diversification in giving exercises and also the permanent correction is the key to the success of the Education.
5. All the Arabic language teachers should comprehend the subjects, as they also have to master all of the language skill 6. Its necessary for theachers to do their preparation before teaching.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wargadinata, Wildana and Hamidah, Tutik | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | الجهود العملية; دوافع; تعليم اللغة العربية; scientific efforts; motivation; Arabic language teaching | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 17 Oct 2017 15:42 | |||||||||
Last Modified: | 17 Oct 2017 15:42 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8330 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |