Nikmah, Khoirotun (2014) تطوير لعبة "بقالة المفردات" باستخدام برنامج مكرومديا فلاش 8 لترقية لستعاب المفردات العربية للمرحلة الابتدائية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12720028.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Siswa Sekolah Dasar mempunyai karakteristik yang sesuai dengan dunia mereka. Secara umum, mereka senang belajar dengan cara melakukan sesuatu, seperti belajar dengan bermain-belajar dengan bernyanyi atau bermain dengan
belajar-bernyanyi dengan belajar. Game “Baqolatul Mufrodat” butuh untuk dikembangkan sebagai media pembelajaran yang digunakan oleh guru dan murid untuk memudahkan dalam kegiatan belajar mengajar.
Dipilihnya game “Baqolatul Mufrodat” sebagai media pembelajaran kosakata bahasa Arab karena game ini didesain dengan permainan sehingga semangat siswa dapat meningkat dalam pembelajaran bahasa Arab dengan game “Baqolatul Mufrodat” ini.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan game sebagai media pembelajaran dan untuk mengetahui efektifitas permainan ini dalam pembelajaran kosakata bahasa Arab pada siswa kelas V Sekolah Dasar. Dalam penelitian ini
peneliti menggunakan pendekatan kualitatif-kuantitatif. Adapun jenis penelitian ini adalah termasuk dalam bagian penelitian “ Research & Development. Dan alat
yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah wawancara, angket dan pre tes serta pos tes.
Adapun hasil dari penelitian ini adalah 1) dalam penelitian ini peneliti menggunakan langkah-langkah berikut: a) analisis kebutuhan siswa, b) mengembangkan game “Baqolatul Mufrodat”, c) validasi produk, d) perbaikan produk, e) uji coba pemakaian oleh guru bahasa Arab, f) uji coba lapangan, g) produk akhir. 2) karakteristik game “Baqolatul Mufrodat” adalah sebagai berikut: a) game ini terdiri dari dua latihan, latihan pertama adalah menghafal kosakata,
dan latihan kedua adalah menyusun kata menjadi kalimat yang sempurna, b) pada game ini terdapat tiga judul pelajaran yaitu di sekolah, di perpustakaan dan di kantin, 3) game “Baqolatul Mufrodat” bernilai efektif untuk digunakan dalam
pembelajaran kosakata bahasa Arab. Hasil angket dari pakar untuk produk pengembangan adalah 82,5% dari ahli materi pembelajaran bahasa Arab dan 77,5% dari ahli media pembelajaran. Hasil angket siswa Sekolah Dasar Insan
Amanah Malang adalah 86% dan siswa Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Ulum Batu adalah 95,6%.
ABSTRACT
Elementary school students have characteristics that fit their world. In general, they are happy to learn by doing things, such as learning to play learn to sing or play with the teaching-learning singing. Game "Baqolatul Mufrodat" need to be developed as a learning medium used by teachers and students to facilitate the teaching and learning activities. Chosen game "Baqolatul Mufrodat" as a medium of learning Arabic vocabulary because the games are designed with the spirit of the game so that students can increase learning Arabic in the game "Baqolatul Mufrodat".
The purpose of this research is to develop games as a medium of learning and to determine the effectiveness of these games in learning Arabic vocabulary in fifth grade elementary school students. In this study, researchers used a qualitative-quantitative approach. The type of this research is included in the research section "Research & Development". And the tool used to collect data were interviews, questionnaires and pre test and post test.
The researchers in this study the results of this study were 1) in this study researchers used the following steps: a) the analysis of the needs of students, b) developed the game "Baqolatul Mufrodat", c) validation of the product, d) improvement of product , e ) test try use by teacher of Arabic, f) field trials, g) of the final product. 2) the characteristics of the game "Baqolatul Mufrodat" is as follows: a) The game consists of two exercises , the first exercise is to memorize vocabulary, and the second exercise is to formulate words into perfect sentences, b) in this game there are three titles that lesson at school, in the library and in the cafeteria, 3) game "Baqolatul Mufrodat" value- effective for use in vocabulary learning Arabic. The results of the questionnaire for product development expert is 82.5 % of the experts Arabic learning material and 77.5 % of the instructional media expert. Questionnaire results Insan Amanah Islamic Elementary School Malang is 86 % and students Miftahul Ulum Islamic Elementary School Batu is
95.6 %.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Muhaimin, Muhaimin and Nur, Syuhadak Sholeh | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تطوير; لعبة; المفردات; Development; Games; Vocabulary Arabic; Pengembangan; Game; Kosakata Bahasa Arab | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 17 Oct 2017 15:42 | |||||||||
Last Modified: | 04 Jan 2018 10:08 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8323 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |