Husniyah, Farihatul (2014) تطوير المادة التعليمية بمدخل التعليم واتعلم السياقي في فصل المحادثة في المدرسة الثانوية الإسلامية الحكومية ترنجاليك جاوا الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
11720006.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) |
|
Other (Textbook)
11720006.rar - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Tujuan dari kelas Muhadatsah adalah untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa. Pelajaran ini ditemukan pada MAN Trenggalek Jawa Timur. Peneliti menemukan beberapa masalah pada kelas muhadatsah di sekolah ini, yaitu: siswa tidak bisa berbicara dengan menggunakan bahasa Arab secara lancar, siswa kesulitan dalam membuat kalimat dalam bahasa Arab, dan tidak adanya buku ajar di kelas Muhadatsah. Berdasarkan beberapa masalah tersebut, peneliti berusaha mengembangkan buku ajar untuk kelas tersebut dengan menggunakan pendekatan kontekstual agar siswa bisa membuat hubungan yang bermakna tentang situasi dan lingkungan mereka. Sehingga mereka akan berusaha untuk mencari informasi, berpikir kreatif, dan berpikir kritis.
Tujuan dari penelitian ini adalah: 1) produk bahan ajar yang sesuai dengan karakteristik siswa kelas muhadatsah MAN Trenggalek, Jawa Timur, 2) Mengetahui kelayakan buku ini jika digunakan di MAN Trenggalek, Jawa Timur, 3) Mengetahui karakteristik buku yang sesuai dengan karakteristik siswa MAN Trenggalek, Jawa Timur.
Metode penelitian ini adalah Metode Pengembangan (R & D) berdasarkan 4-D model. Namun dilakukan adaptasi dengan menggunakan 3-D karena langkah terakhir yaitu penyebaran (disseminate) tidak dilakukan oleh peneliti. Langkah pertama pendefinisian (define) yaitu mengetahui kebutuhan siswa, analisis karakteristik, dan tujuan pembelajaran atau bisa juga disebut dengan studi pendahuluan. Langkah kedua desain (design) adalah proses pemilihan unsur-unsur buku yang sesuai dengan analisis langkah pertama yang akhirnya menghasilkan prototype. Ketiga adalah pengembangan (develop) langkah ini dimulai sejak penilaian ahli, simulasi terhadap guru dan 3 orang siswa kemudian dilanjutkan dengan uji coba di kelas terbatas.
Hasil penelitian ini adalah: (1) karena kesulitan siswa dalam bercakap-cakap adalah kurangnya pemahaman struktur, maka produk yang dihasilkan berpusat pada pengajaran penggunaan struktur kalimat, (2) buku ini layak digunakan di MAN Trenggalek, selain penilaian dari ahli yang menunjukkan kualitas bagus (78,89%, 77,5%, dan 87,09%), penilaian guru dan siswa juga menunjukan nilai yang bagus juga (89,3%) dan tes kelompok kecil (83,4%). (3) buku yang dihasilkan berbentuk buku cetak dan di dalamnya menggunakan teori pembelajaran kontekstual yang di dalamnya terdapat berbagai tanda yang berwarna-warni yang menunjukkan proses pembelajaran kontekstual yang terjadi.
ABSTRACT
One of the aim of conversation class is to improve students speaking skill. This lesson is found in State Islamic Senior High School Trenggalek East Java. The researcher found some problems in conversation class at State Islamic Senior High School Trenggalek East Java. The problems are: the students didn’t have capability to speak fluently in conversation class, they have problems in making Arabic sentences, and the teaching material for the class didn’t exist. Based on that problems, the researcher did an attempt to develop teaching materials with contextual teaching and learning approach to improve students to make meaning relations with their situations and environment. So they will attempt to gain information, think creatively, and think critically.
The objectives of this research are: 1) getting the product that are fits for students characteristics in State Islamic Senior High School Trenggalek East Java, 2) knowing the worthiness of the developed book in that suitable with students characteristics in State Islamic Senior High School Trenggalek East Java, 3) knowing the characteristics of the book that suitable with students characteristics in State Islamic Senior High School Trenggalek East Java.
The method of the study was Research and Development (R & D) based on 4-D model, but it was adapted to 3-D on this research. It was used Define as the first step to know about the students, the purposes, and etc. The second step is Design, to choose elements that will be used in the book and the final result is a book prototype. The third step is Develop, the develop process started from experts validation, lecturer of the subject and the students.
The results are: (1) the book was developed with the same model as above and it shown structures as the cores of the book, (2) this book is suitable for the students at State Islamic Senior High School Trenggalek East Java, not only because it followed the 3-D steps, but also shown the good result for every step of Develop process for experts validation which has shown a good quality (78,89%, 77,5%, and 87,09%), (3) the book is printed and used the contextual teaching learning principles and it shown on the book with various colour and marks.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hady, M. Samsul and Machmudah, Umi | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | المادة التعليمية; فصل المحادثة; مدخل التعليم واتعلم السياقي; Teaching Materials; Conversation Class; Contextual Teaching and Learning Approach; Materi Ajar; Kelas Muhadatsah; Pendekatan Kontekstul | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 12 Oct 2017 15:33 | |||||||||
Last Modified: | 17 May 2023 10:54 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8313 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |