Ulin Ni’mah Mz, Siti (2014) كفاءة طلبة المدرسة الثانوية الحكومية طوبان في مهارة الكتابة :دراسة مقارنة في قسم اللغة وقسم علم الطبيعة وقسم علم الاجتماع. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12720064.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (12MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Menulis dianggap sebagai kompetensi berbahasa yang paling penting dan merupakan tujuan pokok pembelajaran bahasa asing. Dalam pembelajaran keterampilan menulis bahasa Arab di MAN Tuban terdapat masalah yaitu rendahnya tingkat keterampilan menulis bahasa Arab peserta didik. Untuk mengetahui penyebab dari masalah tersebut, penulis telah melakukan penelitian dengan judul “Kompetensi Peserta Didik Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Tuban dalam Keterampilan Menulis Bahasa Arab”. Semoga penelitian ini dapat memberikan solusi untuk masalah yang ada di sekolah.
Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan kompetensi peserta didik MAN dalam keterampilan menulis bahasa Arab dan faktor-faktor yang mempengaruhi keterampilan peserta didik tersebut. Dalam penelitian ini penulis menggunakan pendekatan kuantitatif, jenis penelitian adalah studi perbandingan, dan analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif kuantitatif. Populasi penelitian ini adalah peserta didik MAN, dengan Sampel peserta didik kelas XI dari tiga jurusan; jurusan Bahasa 20 peserta didik, jurusan IPA 41 peserta didik, dan jurusan IPS 40 peserta didik.
Hasil dari penelitian ini adalah: (1) Kompetensi peserta didik jurusan IPA dalam keterampilan menulis bahasa Arab tertinggi dari jurusan lain, nilai rata-rata peserta didik jurusan IPA 79, jurusan Bahasa 76, dan jurusan IPS 65. (2) Faktor- faktor yang mempengaruhi kompetensi peserta didik antara lain; latar belakang pendidikan peserta didik, pendidik, minimnya motivasi dan minat peserta didik, minimnya variasi metode dan strategi pembelajaran, minimnya media pembelajaran. (3) Solusi untuk permasalahan yaitu; pemberian remedial, kepala sekolah menyarankan pendidik untuk melanjutkan studinya (S2) ke jurusan pendidikan bahasa Arab, pemberian motivasi dengan membiasakan menulis Arab pada setiap pembelajaran, pendidik berupaya untuk menerapkan metode dan strategi yang bervariasi, pendidik berupaya untuk menambah media pembelajaran.
ABSTRACT
Writing is considered as the most important skill and a principal aim at foreign language teaching. In Arabic writing teaching process at MAN Tuban was found problem, it is lack of student’s Arabic writing competence. A solution to overcome the problem , the researcher has done the research in title “Student’s Competence of State Senior High School (MAN) Tuban in Writing Skill of Arabic Language”. May this research gives solution of the problem.
This research aims to explain student’s competence of state senior high school (MAN) Tuban in writing skill of arabic language and factors those are influence that student’s competence. This research uses quantitative approach, type of research is comparation study and uses descriptive-quantitative for analyze the data. The population of this research is students of MAN and sample is students of 11th class from three departments, those are: language department 20 students, sciences department 40 students and social department 41 students.
The results of this research are: (1) Student’s competence of sciences department in writing skill of arabic language is highest than other department, student’s mean grade of sciences department is 79, student’s mean grade of language department is 76 and student’s mean grade of social department is 65. (2) The factors those are influence that student’s competence are: student’s background education, teachers, less of student’s motivation and interest, less of variation method teaching and strategy teaching, less of media teaching. (3) The solution for those problems are: give remedial teaching, headmaster proposes for teachers of Arabic language to continue his studies (S2) in Arabic language teaching, give motivation by means of make writing Arabic language usual every teaching, teacher makes serious efforts to apply variation method teaching and strategy teaching, teacher makes serious efforts to add media teaching.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wargadinata, Wildana and Machmudah, Umi | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | كفاءة طلبة; مهارة الكتابة; Student’s Competence; Writing Skill of Arabic Language; Kompetensi Peserta Didik; Keterampilan Menulis Bahasa Arab | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 06 Oct 2017 15:51 | |||||||||
Last Modified: | 06 Oct 2017 15:51 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8278 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |