Hidayah, Nurul (2014) تطوير المواد التعليمية لمهارة الكلام عى أساس المواقف لطلبة قسم التمريض في المعهد العالي للصحة ستي خديجة بالمبانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12720056.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
|
Other (Textbook)
12720056.rar - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk Mengembangkan Materi pembelajaran keterampilan berbicara pada mahasiswa keperawatan di STIK Siti Khodijah Palembang. Penelitian ini akan menjawab pertanyaan (1) Bagaimana proses pengembangan Materi pembelajaran keterampilan berbicara pada mahasiswa keperawatan di STIK Siti Khodijah Palembang. (2) Sejauh mana efektifitas Materi pembelajaran keterampilan berbicara pada mahasiswa keperawatan di STIK Siti Khodijah Palembang. Penelitian ini menggunakan metode R & D, yaitu penggunaan metode penelitian untuk menghasilkan sebuah produk tertentu dan mengujikannya, sedangkan model rancangannya menggunakan model Borg dan Gall.
Hasil dari penelitian ini adalah: 1) Materi yang dikembangkan berdasarkan asas situasional terdiri dari lima judul yaitu di ruangan registrasi, di ruangan pemeriksaan, di ruang bersalin, macam-macam obat, dan membeli obat dengan resep dokter. 2) Para pakar memberikan nilai kelayakan produk bahan ajar dari sisi materi dan bahasa dengan nilai 89,2 % yang berarti produk tersebut layak untuk diterapkan. Sedangkan dari sisi desain produk tersebut diberi nilai 75 % yang berarti produk ini juga baik digunakan dengan beberapa revisi sederhana. Efektifitas produk tersebut terlihat dari hasil pre test dan post test siswa yang diuji melalui uji t. Dari hasil uji t diperoleh nilai 11,909 dengan df 44. Hal ini menunjukkan bahwa nilai t0 lebih besar dari t tabel, yaitu dengan nilai 2,021 pada kolom 5% dan nilai 2,704pada kolom 1%. Hal ini di dukung oleh hasil angket respon yang diberikan peneliti kepada siswa yang menunjukkan bahwa produk ini juga meningkatkan semangat belajar mahasiswa dalam belajar bahasa Arab khususnya keterampilan berbicara, yaitu 86,17% dari mahasiswa mengungkapkan bahwa buku yang dikembangkan telah meningkatkan semangat belajar mereka
dalam pembelajaran bahasa Arab
ABSTRACT
The purpose of this research is to develop Learning Materials for speaking Skill based On sitational Context for Nursing department at STIK Siti Khodijah Palembang. This research will answer the questions (1) how the process Development Material Of Arabic Based On sitational Context in at STIK Siti Khodijah Palembang. (2) the extent to wich the effectiveness of Learning Materials for speaking Skill based On sitational Context for Nursing department at STIK Siti Khodijah Palembang
This research uses Research and Development Method, a method the aims to produce a certain product and experiment it. Whereas the model design uses Borg And Gall.
The result of this research is: (1) the material developed based On Situational Context consist of five titles, that are registration Room, Checking Room, Birth Room, Kind Of Medicine, Buy the Medicines With Recipe doctor (2) the expert gived values for suitable product is of material aspect and language is 89,2 %, the mean this product is proper to apply. Whereas for design asperct, gived the expert 75 %, the mean this product is proper to apply after correctives. The effectiveness this product looked from pretest values and postest values of students with t test. The values of t test is 11,909 with df 44. This values is showed an the value of t0 greater from t table, that is with value 2,021 in column 5% and value 2,704 in column 1%. This regard is supported by result of response questionnaire who given researcer to student. The response showed this product is increase enthusiasm for learning of students in Arabic Morphology learning, that is 86,17 % of student says an the book developed is increase enthusiasm for learning of students in Arabic Learning.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wargadinata, Wildana and Soleh, Syuhadak | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | المواد التعليمية; مهارة الكلام; أساس المواقف; Development of Learning Materials; speaking Skill; sitational Context; Materi Ajar; Ketrampilan Berbicara; asas situasional | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 05 Oct 2017 14:57 | |||||||||
Last Modified: | 05 Oct 2017 14:57 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8270 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |