Riadhi, Mohammad (2014) فعالية استخدام المدخل الاتصالي الكمبيومي لترقية مهارة الكلام: بحث تجريبي بالمدرسة ثنائية اللغة الثانوية باتو جاوى الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12720039.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini menggunakan pendekatan komunikatif kambiumi, yang merupakan bagian dari pendekatan komunikatif dalam meningkatkan kemampuan ketrampilan berbicara siswa di madrasah ini. Pendekatan ini memiliki kelebihan-kelebihan dalam pembelajaran bahasa Arab, diantaranya membantu meningkatkan semangat para siswa dalam proses pembelajaran, kemauan siswa untuk belajar, dan mudah penggunaanya dalam pembelajaran.
Dalam pelaksanaannya, peneliti menggunakan desain penelitian eksperimen, dengan pendekatan kuantitatif. Dalam penelitian ini terdiri dari 4 langkah; (1) Penyusunan rencana pengajaran, (2) Penerapan Pendekatan Komunikatif Kambiumi, (3) Observasi, (4) Evaluasi. Sedangkan instrumen pengumpulan data terdiri dari; 1) Wawancara, 2) Observasi, 3) Tes (Pree-tes dan Post-tes).
Adapun hasil penelitian ini, Pendekatan Komunikatif kambiumi mampu memperbaiki proses belajar mengajar ketrampilan berbicara siswa kelas XI di Madrasah Aliyah Bilingual Batu. Hal ini ditunjukkan dengan perolehan rata-rata akhir pada proses belajar mengajar yaitu 3,01. Selain itu penggunaan Pendekatan Komunikatif Kambiumi dalam pembelajaran bahasa Arab dapat menumbuhkan kecintaan siswa dalam pembelajaran ketrampilan berbicara. Hal ini diindikasikan dengan penuhnya perhatian mereka ketika mengikuti pembelajaran.
ABSTRACT
The research uses kambiumi Communicative Approach, one of Communicative Approach to improve student’s speaking comprehension in Islamic Senior High School “Bilingual” Batu East Java.
This research conducted to improve learning procces of speaking comprehension as well as to know effectiveness of Kambiumi Communicative Approach in improving speaking skill of students in this school. This Approach has several streghts in teaching Arabic, such as stimulating students motivation and will in learnig procces and it’s easily used in learning.
During research procces, the researcher uses experimental design with quantitative approach where it includes : 1) Arrange teaching plan, 2) Apply Kambiumi Communicative Approach, 3) Observation, 4) Scoring. The instruments of data collection consist of : 1) Interview, 2) Observation, 3) Test (pre test and post test).
The result of this research that Kambiumi Communicative Approach is able to improve teaching procces of speaking comprehension of student in Islamic Senior High School “Bilingual” Batu East Java. It’s indicated by average score 3,01 on teaching procces. Besides, the use of Kambiumi Communicative Approach in teaching Arabic is able to create students interest to teaching procces of speaking comprehension this is indicated by their high intention during learning procces.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Lubis, Torkis and Masyhudi, Muhammad Mujab | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | مهارة الكلام; المدخل الاتصالي الكمبيومي; Speaking Skill; Kambiumi Communicative Approach; Maharah Kalam Pendekatan Komunikatif Kambiumi | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 04 Oct 2017 14:59 | |||||||||
Last Modified: | 02 Jan 2018 13:55 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8259 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |