Responsive Banner

تطوير الواسيلة التعليمية "الكتاب الكبير" لترقية مهارة القراءة العربية في مدرسة مفتاح العلوم الإبتدائية الإسلامية باتو جاوى الشرقية

Septira, Lidya (2014) تطوير الواسيلة التعليمية "الكتاب الكبير" لترقية مهارة القراءة العربية في مدرسة مفتاح العلوم الإبتدائية الإسلامية باتو جاوى الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
12720031.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (14MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Membaca merupakan kegiatan penting, dan semakin menjadi penting pada zaman modern ini, pada saat perkembangan dalam berbagai segi kehidupan terjadi amat cepat. Untuk memahami semua jenis informasi yang termuat dalam berbagai bentuk tulisan, mutlak diperlukan kegiatan membaca, disertai kemampuan isi bacaan. Tanpa kemampuan memahami isi bacaan, banyak informasi yang tidak dapat diserap dengan tepat dan cepat. Kemampuan isi bacaan itulah yang menjadi tujuan pokok dalam pembelajaran bahasa.

Pemanfaatan media pembelajaran yang relevan dalam kelas dapat mengoptimalkan proses pembelajaran. Bagi guru, media membantu mengkonkritkan konsep atau gagasan dan membantu memotivasi peserta belajar aktif. Bagi siswa, media dapat menjadi jembatan untuk berfikir kritis dan berbuat. Dengan demikian media dapat membantu tugas guru dan siswa mencapai kompetensi dasar yang ditentukan. Agar media pembelajaran dapat di manfaatkan dengan baik, guru perlu mengetahui kebutuhan pembelajarannya dan permasalahannya.

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran big book bagi siswa kelas satu semester satu dalam rangka meningkatkan keterampilan membaca, dengan memperhatikan aspek-aspek pengetahuan yang dibutuhkan, latar belakang dan tingkat kemampuan berbahasa mereka.

Peneliti dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif- kuantitatif. Adapun jenis penelitian ini adalah termasuk dalam bagian penelitian “ Research & Development.

Adapun hasil dari penelitian ini adalah 1) Tersusunnya Media Pembelajaran untuk kemahiran membaca bagi siswa kelas satu Madrasah Miftahul Ulum Batu. 2) bahwa dengan media pembelajaran yang di kembangkan, proses belajar mengajar memiliki efektifitas dan efisiensi di dalam meningkatkan kemahiran membaca dan menarik dalam proses pembelajarannya, hal ini ditunjukkan dengan perolehan rata-rata akhir pada proses belajar mengajar pada kelas 1 A yaitu 2,64 dan di kelas 1 B yaitu 3,03

ABSTRACT

Reading is an important activity, and is increasingly becoming important in modern times, when development occurs in various facets of life very quickly. To understand the type of information that is contained in the various forms of writing, is absolutely required reading, along with the content of reading ability. Without the ability to understand the content of reading, a lot of information that can not be absorbed properly and quickly. Content of reading ability that is the ultimate goal in language learning.

Utilization of instructional media that are relevant in the classroom can optimize the learning process. For teachers, the media helps realize concepts or ideas and help motivate participants active learning. For students, the media can be a bridge for critical thinking and doing. Thus the task of the media can help teachers and students achieve basic competence specified. In order for learning media can be utilized with both, the teacher needs to know the learning needs and problems.

This study aimed to develop a instructional media for students of classes one and one stage in order to improve their reading skills, with attention to aspects of the required knowledge, background and level of their language abilities

Researchers in this study used a qualitative-quantitative approach. The type of this research is included as part of the research "Research & Development.

The results of this study were 1) Establishment instructional media for reading proficiency for students in grade one Miftahul Ulum Madrasah Stone. 2) That the instructional media that had been developed,the learning process has efficiency, effectiveness and interesting in improving reading proficiency, It’s indicated by average score 2,64 on teaching procces in the class 1 A and 3,03 in the class 1 B

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Lubis, Torkis and Masyhudi, Muhammad Mujab
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDLubis, TorkisUNSPECIFIED
UNSPECIFIEDMasyhudi, Muhammad MujabUNSPECIFIED
Keywords: تطوير; تطوير الواسيلة التعليمية; مهارة القراءة; Development; Instructional Media; Reading Skill; Pengembangan; Media Pembelajaran; Keterampilan Membaca
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 03 Oct 2017 15:17
Last Modified: 02 Jan 2018 11:11
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8249

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item