Ma’ruf, Muhammad (2014) إعداد المعجم السياقي (عربي-إندونيسي) لترقية مهارة القراءة: بالتطبيق على طلبة في مدرسة نهضة العلماء المتوسطة الإسلامية لآفاء باسوروان. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11720021.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (14MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Guru bahasa arab menghadapi beberapa permasalahan dalam pembelajaran bahasa Arab di MTs NU Lekok, antaranya : 1) Para siswa merasa kesulitan dalam memahami makna teks bacaan, 2) Tidak ada kamus pendamping untuk buku ajar untuk membantu siswa/i dalam proses belajar, 3) Kamus yang ada tidak berhubungan dengan materi ajar, yang menyebabkan siswa sulit dalam memahami makna kosakata bahan ajar dalam waktu singkat. Permasalahan ini mendorong peneliti untuk menyusun “KAMUS KONTEKSTUAL (ARAB-INDONESIA)” sebagai buku pendamping untuk meningkatkan ketrampilan membaca siswa, yang bertujuan untuk mencoba memberikan solusi permasalahan-permasalahan diatas.
Penelitian ini bertujuan untuk: 1. mengetahui proses penyusunan kamus bahasa arab kontekstual untuk meningkatkan ketrampilan membaca siswa, 2. Mendiskripsikan karakteristik kamus dan 3. mengetahui efektifitas penggunaannya oleh siswa Madrasah Tsanawiyah Nadlatul Ulama Lekok Pasuruan.
Metodologi penelitian ini adalah penelitian pengembangan (Research & Development). Instrumen penelitian untuk menghimpun data: (1) observasi, (2) wawancara, (3) angket (4) tes (pre tes & post tes). Populasinya adalah siswa siswi Madrasah Tsanawiyah Nadlatul Ulama Lekok Pasuruan dan sampelnya adalah siswa kelas VII A tahun ajaran 2013/2014.
Hasil dari penelitian ini adalah: (1) Karakteristik dari Kamus Kontekstual (Arab- Indonesia) adalah: 1. Kosakata dalam kamus ini ada 805 kosakata, 2. Kamus ini dalam bentuk “Arab-Indonesia” untuk tingkatan menengah, 2. Kamus ini khusus mencakup makna kosakata dan penggunaannya dari buku ajar tingakat menengah, 3.Setiap kosakata dalam kamus ini disertai 3 contoh penggunaanya, 4. Pola kamus ini alfabetis, 5. Dilengkapi pribahasa, ungkapan penghormatan, jam, dan bilangan, 6. Bentuk kamus kecil sehingga bisa dibawa kemanapun.(2) Berdasarkan hasil pre tes dan post tes bahwa penggunaan kamus kontekstual (arab-indonesia) itu efektif dalam kemampuan pemahaman teks arab dalam pembelajaran keterampilan membaca untuk tingkat menengah, ini terbukti, ketika nilai rata-rata pre tes = 67,5 (diterima) meningkat menjadi 74,7 (baik) setelah melaksanakan post tes. Bergitu juga, dalam hasil hitung T- Test = 2,91 dengan db= 34, dan nilai T-Tabel 2,05 pada taraf signifikan 5%. Dengan demikian hasil hitung T-Test 2,91 lebih besar dari T-Tabel 2,03. Jadi hasil T-Tes diterima, dan penggunaan Kamus Kontekstual (Arab-Indonesia) untuk meningkatkan ketrampilan membaca terbukti efektif.
ABSTRACT
Arabic teacher in MTs NU Lekok face some difficulties in learning Arabic, namely: 1) The students find difficulty in understanding the meaning of text book, 2) There is no companion dictionary for the textbook to help students in the learning process, 3) Dictionaries is not related with the text book. Which don’t help students to understand the meaning of text book vocabularies in a short time. These problems called researcher to design a Contextual Dictionary (Arabic-Indonesian) for Improving Reading Skill which aims to provide solutions problems above.
This study aims to: 1. knowing the process of designing a contextual Arabic dictionary to improve students' reading skills, 2. Describing the characteristics of the dictionary 3. determine the effectiveness of its use by the junior high school students Nadlatul Ulama Lekok Pasuruan.
The methodology of this study is the research & development (R & D). Research instruments to collect data: (1) observation, (2) an interview, (3) questionnaire (4) test (pre-test and post-test). The population is students of junior secondary school Nadlatul Ulama Lekok Pasuruan and the sample is a class VII-A student of the school year
2013/2014.
The results of this study are: (1) Characteristics of Contextual Dictionary (Arabic-Indonesian): 1. Vocabularies in Contextual Dictionary (Arabic-Indonesian) 805 vocabularies, 2. The dictionary in the form of "Arab-Indonesian" for the intermediate level, 3. The dictionary meanings include special vocabulary and usage of text books for junior secondary school, 4. This popular vocabulary dictionary, appropriate curriculum of 2008 and accompanied by 3 examples of its use, 5. The pattern of this dictionary alphabetically, 6. Equipped proverb, expression of reverence, hours, and number, 7. Form of a small dictionary so that it can be taken any where. (2) Based on the results of pre-test and post-test that use contextual dictionary (Arabic-Indonesian) was effective in arabic text comprehension teaching reading skills to intermediate level, is evident, when the value of the average pre-test = 67,5 (received) rose to 74,7 (good) after carrying out post test. the calculated results of T-Test = 2,91 with db = 34, and T-Table value of 2,05 at 5% significance level. Thus the T-Test results count 2,91 greater than the T-Table
2,03. So the T-test results received, and the use of Contextual Dictionary (Arabic- Indonesian) to improve reading skills proven effective.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ainin, Mohammad and Smeer, Zeid B | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | إعداد; المعجم; مهارة القراءة; Designing; Dictionary; Reading Skill; Penyusunan; Kamus; Ketrampilan Membaca | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 27 Sep 2017 16:01 | |||||||||
Last Modified: | 27 Sep 2017 16:01 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8209 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |