Ramadhanisnaini, Nur Mufida (2013) إعداد المادة التعليمية لمهارة القراءة استخدام برنامج ماكروميديا فلاش بروفيسيونال 8: بحث تطويرى في مدرسة الهداية الابتدائية واجاك بمالانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11720016.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Al Hidayah adalah salah satu Madrasah Ibtida’iyah yang berada di Desa Wajak Kabupaten Malang. Bahasa Arab merupakan mata pelajaran wajib di sekolah ini, akan tetapi disana terdapat kendala-kendala dalam pembelajaran Bahasa Arab, khususnya pada keterampilan membaca.
Sesuai dengan pengamatan peneliti, kendala-kendala tersebut mencakup tiga aspek, pertama dari aspek kebahasaan, kedua dari aspek pembelajaran dan ketiga dari aspek psikologi siswa. Kendala aspek kebahasaan seperti lemahnya kemampuan siswa dalam membaca teks arab. Hal ini nampak dari nilai akhir dari ujian keterampilan membaca masih belum mencapai tujuan pembelajaran keterampilan membaca. Adapun kendala aspek pembelajaran, guru masih menggunakan metode lama, yakni guru mencatat terlebih dahulu materi bacaan di papan tulis, dan siswa menyalin di buku tulis. Selain itu, selama proses pembelajaran guru hanya menggunakan satu buku ajar, dan buku tersebut kurang efektif karena tidak ada batasan yang jelas dari keempat keterampilan berbahasa (mendengar, membaca, berbicara, menulis). Sedangkan kendala dari aspek psikologi siswa yaitu kurangnya motivasi siswa dalam kegiatan pembelajaran Bahasa Arab.
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah “Bagaimana pengembangan materi ajar untuk keterampilan membaca dengan menggunakan macromedia flash professional 8” dan “bagaimana karakteristik dan perbaikan dari bahan ajar yang dikembangkan dengan menggunakan macromedia flash professional 8”
Berdasarkan permasalahan di atas, peneliti bertujuan mengembangkan materi ajar untuk keterampilan membaca dengan menggunakan macromedia flash professional 8, dan juga mengetahui karakteristik dan perbaikan dari materi ajar tersebut. Karena diharapkan materi ini bisa menjadi solusi dari permasalahan pembelajaran keterampilan membaca di MI Al Hidayah.
Sumber data pada penelitian pengembangan ini siswa, guru Bahasa Arab dan Kepala Sekolah. Teknik pengambilan data menggunakan observasi, wawancara dan angket.
Setelah dikoreksi oleh tim ahli, materi pembelajaran ini kemudian diterapkan pada siswa MI Al Hidayah, hasil dari angket siswa dan guru menunjukkan bahwa hasil dari materi pembelajaran ini “baik sekali”.
ABSTRACT
Al Hidayah is one of the elementary school (Madrasah Ibtida'iyah) which is located in the Wajak Village of Malang. Arabic language is a compulsory subject in this school, but there are constraints in learning Arabic, especially in reading skills.
In accordance with the observations of the researcher, the constraints include three aspects. The first is the linguistic aspect, the second one is in term of the learning aspect and the third is the psychological aspect of students. The constraint of linguistic aspect such as lack of ability of students in reading Arabic texts. It is seen from the end of the reading skills test has yet to achieve the purpose of reading skills learning. As for the learning aspect constraint, teachers are still using the old method, that teacher prior writes down the reading material on the board, and students copy in a notebook. Moreover, teachers using only one teaching book during the learning process, and the book is less effective because there is no clear boundary from the four language skills (listening, reading, speaking, writing). While the constraint of the students psychological aspect is lacking of motivation in learning Arabic.
The formulations of the problem in this research is "How is the material expansion for reading skills using macromedia flash professional 8" and "how is the characteristics and improvement of teaching materials developed by using macromedia flash professional 8."
Based on the problems above, researchers aim to develop teaching materials for reading skills using macromedia flash professional 8, and also know the characteristics and improvement of the teaching materials. Because this material is expected to be the solution of learning problems in reading skills of MI Al Hidayah.
Data sources in this developing research are students, teachers and school principals. Data acquisition techniques is using observation, interview and A survey.
After corrected by experts team, this learning material is then applied to the students of MI Al Hidayah, A survey results from students and teachers show that the result of this learning material is “excellent.”
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sulaeman, Mohamed Syaikhoun Mohamed and Smeer, Zeid B | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | إعداد المادة; مهارة القراءة; برنامج ماكروميديا فلاش بروفيسيونال 8; Develop Teaching Material; Reading Skill; Macromedia Flash Professional 8; Pengembangan Bahan Ajar; Keterampilan Membaca; Macromedia Flash Professional 8 | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 27 Sep 2017 16:01 | |||||||||
Last Modified: | 04 Jan 2018 09:25 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8202 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |