Muanguming, Mana (2013) إعداد المادة التعليمية لمهارة القراءة على أساس الثقافة التايلندية: بالتطبيق على مدرسة إحياء التراث الإسلامي تاسي تشومبون تايلاند. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
11720081.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini memfokuskan pada pembelajaran bahasa Arab berbasiskan kebudayaan Thailand. Permasalahan dalam penelitian ini adalah setiap siswa merasa kesulitan dalam pembelajaran bahasa Arab, khususnya dalam keterampilan membaca dan tidak adanya buku pegangan dalam pembelajaran keterampilan berbicara.
Berangkat dari permasalahan diatas, penulis mencoba untuk mendesain materi ajar keterampilan membaca untuk meningkatkan keterampilan membaca para siswa di Ihya’ Turas Islamic School, Tasek, Chumphon, Thailand.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: 0) Mengetahui bagaimana mendesain materi ajar keterampilan membaca berbasis kebudayaan Thailand untuk siswa Ihya’ Turas Islamic School, Tasek, Chumphon, Thailand dalam meningkatkan kemampuan keterampilan membaca. 3) Mengetahui bagaimaana ciri khusus atau spesifikasi materi ajar keterampilan membaca berbasis kebudayaan Thailand untuk siswa Ihya’ Turas Islamic School, Tasek, Chumphon, Thailand dalam meningkatkan kemampuan keterampilan membaca. 2) Mengetahui efektifitas materi ajar dalam meningkatkan kemampuan keterampilan membaca siswa Ihya’ Turas Islamic School, Tasek, Chumphon, Thailand.
Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan (R&D) dengan menggunakan pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif.
Hasil dari penelitian ini adalah: 0) Produk bahan ajar keterampilan membaca (maharah qiraah) bagi siswa Ihya’ Turas Islamic school 3) Pendekatan ini telah terbukti desainer atas dasar efektivitas budaya Thailand. Sebagai hasil dari tes yang dikembangkan oleh peneliti untuk siswa adalah hasil yang bermakna dan merangsang karena penyusunan pendekatan ini, tepat dan catatan 2) Penggunaan produk bahan ajar yang telah didesain memiliki efektifitas yang sangat baik di dalam peningkatan keterampilan membaca para siswa
Hal-hal yang perlu disarankan dan diusulkan dalam penelitian ini adalah: 0) Guru hendaknya meningkatkan perhatian mereka dalam pembelajaran keterampilan membaca dan membantu siswa dalam mengatasi kesulian mereka dalam membaca 3) Guru hendaknya memiliki kemampuan yang baik dalam mengajarkan keterampilan membaca 2) materi ajar keterampilan berbicara yang dikembangkan oleh peneliti adalah bagian dari materi ajar yang dapat menunjang pengajaran membaca dalam bahasa Arab di Ihya’ Turas Islamic School atau di Islamic School lainnya yang mana siswanya belajar bahasa Arab.
ABSTRACT
This study focuses on the learning of Arabic based on Thailand’s Culture. The research problems are the students have difficult in their study, especially in reading skill, and there is no book for reading skill.
Based on this aspect, so the researcher tryed to develop educational materials for the reading skill in the hope that improves the ability of students to the Ihya’ Turas Islamic School of Tasek, Chumphon, Thailand.
The purposes of this research are: 0) How to know the desain of teaching materials for students of Ihya’ Turas Islamic School, Tasek, Chumphon, Thailand in order to improve reading skill based on Thailand’s Culture. 3) How to know the characteristic of teaching materials for students of Ihya’ Turas Islamic School, Tasek, Chumphon, Thailand in order to improve reading skill based on Thailand’s Culture. 2) How to know the effectiveness of handbook in improving student’s Arabic reading skill of Ihya’ Turas Islamic School, Tasek, Chumphon, Thailand.
This research used qualitative and quantitative approach and the type of this research was a kind of “Research and Development” ( R & D ).
The results of this research are: 0) product handbook of Arabic reading skill based on Thailand’s Culture, 3) This approach has proved the designer on the basis of the Thai culture effectiveness and that is the result of the tests developed by a researcher for the students was the result of a meaningful and stimulating because the drafting of this approach, appropriate and record 2) the experiment appointed that using product handbook could improve the ability of students to read Arabic.
There are suggestions for the Arabic teachers: 0) rearrange the material of Arabic lesson, especially Arabic reading skill, based on Thailand’s culture 3) rearrange the lesson plan in teaching proceses 2) the teaching materials developed for Arabic reading skill for Ihya’ Turas Islamic School students perspective is a tool of important tools in the teaching process that can benefit the Arabic teachers of Ihya’ Turas Islamic School or other Islamic School that the students learn Arabic.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nur, Syuhadak Sholeh and Mubarok, Zulfi | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | إعداد المادة التعليمية; مهارة القراءة; أساس الثقافة التايلندية; Teaching Materials; Arabic Reading Skill; Thailand’s Culture; Materi Ajar; Keterampilan Membaca; Kebudayaan Thailand | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 26 Sep 2017 14:21 | |||||||||
Last Modified: | 04 Jan 2018 10:07 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8188 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |