Responsive Banner

إعداد المواد التعليمية في مهارة القراءة (مستوى الجامعي): بحث تطويري في معهد الجامعة الإسلامية الحكومية باري سولاويسي الجنوبية

Syamsuddin, Syamsuddin (2013) إعداد المواد التعليمية في مهارة القراءة (مستوى الجامعي): بحث تطويري في معهد الجامعة الإسلامية الحكومية باري سولاويسي الجنوبية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
11720078.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Membaca dipandang sebagai keterampilan mendasar dari keterampilan- keterampilan belajar bahasa asing manapun dan merupakan kebutuhan manusia yang sangat mendesak. Oleh karena itu, pengajaran dan pembelajarannya menjadi perkara yang sangat penting. Namun kemampuan para mahasiswa khususnya di Ma’had Jamiah STAIN Parepare masih sangat rendah. Berdasarkan pengamatan, rendahnya kemanpuan mahasiswa dikarenakan belum adanya materi ajar yang menjadi pegangan bagi dosen dan mahasiswa.

Penelitian ini bertujuan untuk menyusun buku ajar bagi mahasiswa Ma’had Jamiah STAIN Parepare dalam rangka meningkatkan keterampilan membaca dengan memperhatikan aspek-aspek pengetahuan yang dibutuhkan, latar belakang dan tingkat kemampuan berbahasa mereka.

Peneliti dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif- kuantitatif. Adapun jenis penelitian ini adalah termasuk bagian dari penelitian “Research & Development.

Hasil dari penelitian ini adalah 1) Tersusunnya buku ajar untuk kemahiran membaca bagi mahasiswa Ma’had Jamiah STAIN Parepare. 2) Bahwa dengan buku ajar yang telah disusun, proses belajar mengajar memiliki efektifitas dan efisiensi di dalam peningkatan kemahiran membaca dan menarik dalam proses pembelajarannya.

Saran peneliti bagi para dosen bahasa arab khususnya di STAIN Parepare untuk mengkaji dan merencanakan ulang tujuan-tujuan umum pengajaran bahasa arab serta menyiapkan dan mengembangkan materi-materi pelajaran yang sesuai dengan tujuan-tujuan yang telah ditetapkan dengan selalu memperhatikan kebutuhan dan minat mahasiswa. bagi para peneliti selanjutnya untuk meneruskan penelitian ini dengan menyusun buku ajar yang lebih baik untuk meningkatkan kemanpuan mahasiswa, khususnya dalam keterampilan membaca.

ABSTRACT

Reading is seen as a fundamental skill of learning skills in foreign language and is a very urgent human needs. Therefore, teaching and learning becomes a very important matter. However, the ability of the students, especially in Ma'had association STAIN Parepare still lace. Based on these observations, the low ability of students due to the lack of teaching materials into a handbook for teachers and students.

This study aimed to develop a textbook for students of STAIN Parepare Ma'had association in order to improve their reading skills by taking into account aspects of the required knowledge, background and level of their language abilities.

Researchers in this study used a qualitative-quantitative approach. The type of research is included as part of the research "Research & Development.

The results of this study were 1) Establishment of textbooks for reading proficiency Ma'had students association STAIN Parepare 2) That the textbook that had been developed, the learning process has effectiveness, efficiency, and interest in improving reading proficiency.

Suggestions for teachers researchers, especially in Arabic STAIN Parepare to re-assess and plan the general objectives of teaching the Arabic language and to prepare and develop learning materials according with the objectives set by always attentive to the needs and interests of students, for subsequent researchers to continue this research by developing a better textbook to enhance the ability of students, especially in reading skills.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Muhaimin, Muhaimin and Ibrahim, Faisol Mahmoud Adam
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDMuhaimin, MuhaiminUNSPECIFIED
UNSPECIFIEDIbrahim, Faisol Mahmoud AdamUNSPECIFIED
Keywords: إعداد المواد التعليمية; مهارة القراءة; Preparation; Teaching Materials; Reading Skills; Penyusunan; Materi Ajar; Keterampilan Membaca
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 25 Sep 2017 15:54
Last Modified: 29 Dec 2017 10:57
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8179

Downloads

Downloads per month over past year

Loading...

Actions (login required)

View Item View Item