إعداد المواد التعليمية لمهارة القراءة من خلال موضوعات الصحافة العربية: بالتطبيق على طلبة المدرسة الثنوية الأهلية ثري باكتي ماديون

Hakim, Luthfi (2013) إعداد المواد التعليمية لمهارة القراءة من خلال موضوعات الصحافة العربية: بالتطبيق على طلبة المدرسة الثنوية الأهلية ثري باكتي ماديون. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
11720072.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB)
[img] Other (Textbook)
11720072.rar - Accepted Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB)

Abstract

ABSTRAK

Bahan ajar mempunyai kedudukan yang sangat urgen dalam proses pengajaran. Karena bahan ajar merupakan sebuah media representasi dari penjelasan, pengetahuan, ilmu, dan ide yang akan disampaikan guru, dan informasi yang akan disampaikan guru dihimpun dalam bahan ajarnya. Buku teks juga mempunyai peranan penting dalam pengajaran, dengannya pengajaran menjadi teratur, hal itu disebabkan adanya petunjuk yang jelas bagi guru sebagai pelaksana pengajaran. Kemahiran membaca adalah materi terpenting yang sangat bermanfaan bagi siswa. Karena dengan membaca mereka dapat memanfaatkan berbagai sumber informasi yang berupa tulisan. Dengan membaca pengetahuan menjadi semakin luas, bisa menelaah apapun yang dibutuhkan. Oleh karena itu bisa kita katakan bahwa membaca merupakan kunci belajar dan mengajar.

Tujuan penelitian ini adalah (2) Mendiskripsikan hasil penyusuna bahan ajar bahasa Arab dari tema-tema jurnalistik Arab untuk kemahiran membaca bagi siswa kelas XI MAS (Madrasah Aliyah Swasta) Tri Bhakti Madiun, dan (2) Mengetahui efektifitas penggunaan hasil penyusunan bahan ajar untuk kemahiran membaca bagi para siswa kelas XI MAS Tri Bhakti Madiun.

Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif dengan metode R & D. Yakni penggunaan metode penelitian untuk menghasilkan sebuah produk kemudian mengujikan keefektifannya. Subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas XI MAS Tri Bhakti Madiun yang jumlahnya 42 siswa. Instrumen yang digunakan peneliti adalah wawancara, observasi, angket, dan test.

Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (2) Hasil penyusunan bahan ajar bahasa Arab dari Tema-tema Jurnalistik Arab untuk kemahiran membaca bagi siswa kelas XI MAS Tri Bhakti berupa buku ajar yang terdiri dari: Cover buku, Penjelasan buku secara umum, Petunjuk guru, materi (6 bab), latihan soal, materi khusus kaidah, latihan soal, dan permainan. Hasil validasi dari pakar materi dan pakar pembelajaran bahasa Arab menunjukkan bahwa buku itu sangat baik, dan (2) hasil penyusunan bahan ajar untuk materi kemahiran membaca dari tema-tema Jurnalistik Arab efektif untuk membantu peningkatan kemampuan siswa dalam memahami teks.

Diharapkan kepada para peneliti yang lain untuk menyusun bahan ajar bahasa Arab untuk mengatasi permasalahan dalam pelaksanaan proses pengajaran di MAS Tri Bhakti Madiun.

ABSTRACT

Teaching material has an important position in teaching process. Due to be used as a media representation of techer’s explanation, knowledge, science, idea, and information that will be presented by teachers are gathered into teaching material. Texts book also have important role in teaching process. By using texts book in teaching process can run organizingly. Because it will be there clear guidance from teachers as an implementor in teaching process. Reading Proficiency is the most important lessons that will have some benefits for students. Since by reading, the students can take some advantages from all course books they need. By reading, students’ knowledge increaselly widespread, and can analyze what they need. Therefore, it can be said that reading is a key for teaching and learning.

The purposes of this research, (2) To decribe the result of Arabic teaching materials for Reading Proficiency from Themes in Arabic Jurnalism for students of XI class in that school, and (2) To Know the effectiveness in using the result of Arabic teaching materials for Reading Proficiency from Themes in Arabic Jurnalism for students of XI class in that school.

In this study, the researcher used a quantitative and qualitative descriptive approach with R & D method. It’s supposed to create a particular product then testing this effectiveness. Object of this research are all of the students of XI class in MAS Tri Bhakti Madiun. The total of the students are 42. The instruments which used by researchers are interviews, observation, questionnairres, and tests.

The result of this study, indicated that (2) The result of composing of Arabic teaching materials for Reading Proficiency from Themes in Arabic Jurnalism for students XI class in that school which concist of: Book Cover, Describing book as globally, Teacher’s guidance, book material (6 chapters), excersise, granmar, granmar excersise, and games). the validation result from the expert in materials and learning Arabic language showed that it was very good book, (2) The result composition of teaching materials for reading proficiency from Themes in Arabic Jurnalism for students XI class in MAS in from of the text books is effective used by students to enhance the students skills in reading proficiency.

It’s also expected for other researchers to create teaching materials in Arabic language to overcome which faced by the teachers in teaching process of Arabic language in Islamic High School of Tri Bhakti.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Sulaeman, Mohamed Syaikhoun Mohamed and Rofiq, Aunur
Keywords: المواد التعليمية; مهارة القراءة; موضوعات الصحافة العربية; Teaching materials; Reading Proficiency; Themes in Arabic Jurnalism; Bahan Ajar; Kemahiran Membaca; Tema-tema Jurnalistik Arab
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 25 Sep 2017 08:55
Last Modified: 03 Jan 2018 06:59
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8169

Actions (login required)

View Item View Item