إعداد الكتاب المدرسي لتنمية رغبة التلاميذ في الغة العربية: بحث تطويري بمدرسة دارالسلام الابتدائية كارنج بلوسو مالانج

Bahri, Syaiful (2013) إعداد الكتاب المدرسي لتنمية رغبة التلاميذ في الغة العربية: بحث تطويري بمدرسة دارالسلام الابتدائية كارنج بلوسو مالانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
11720070.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Madrasah Ibtidaiyah Merupakan awal pendidikan anak secara formal termasuk juga pendidikan bahasa arab. Merupakan kewajiban para pendidik untuk menjamin aspek-aspek yang terkandung dalam kurikulum mulai dari tujuan pembelajaran, materi pembelajaran, strategi pembelajaran, dan evaluasi yang sesuai dengan anak secara psikologis.

Kendala-kendala yang terdapat dalam pembelajaran di madarasah ibtidaiyah umumnya dan pembelajaran bahasa khususnya adalah kurangnya kefahaman siswa terdapat materi bahasa arab yang diajarkan dan menganggap sulit untuk difahami. Hal demikian disebabkan oleh Pertama, ketidak sesuaian antara materi pembelajaran dengan kehidupan siswa. Kedua, materi yang diajarkan kurang menarik dan menyenangkan bagi siswa.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan pengembangan buku ajar bahasa arab dan mengetahui tingkat keefektifitasannya dalam meningkatkan minat belajar siswa kelas VI di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Karangploso Malang. Metode penelitian ini adalah pengembangan dengan menggunakan beberapa instrumen diantaranya, observasi, wawancara, angket, dan tes. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa Madrasah Ibtidiyah Darussalam Karangploso dengan jumlah sampel 01 siswa di kelas VI.

Hasil penelitian ini adalah Pertama, Pengembangan buku ajar Bahasa Arab membutuhkan beberapa langakah mulai dari (0) Study awal, (3) Desai Buku, (2) Pengembangan Buku, (4) Implementasi buku dalam pembelajaran, dan (5) Evaluasi. Kedua, buku ajar yang dikembangkan efektif untuk meningkatkan minat belajar siswa dalam pembelajarran Bahasa Arab. Hal ini dibuktikan dengan meningkatnya hasil belajar siswa dari hasil Pretes dan Postes yang dihitung dengan menggunakan Uji T. hasil T-hitung (2323) dan T-tabel 55 (3340) dan 05 (33,3) hal ini menunjukan bahwa T-hitung lebih besar dari T-tabel dan dapat disimpulkan bahwa buku ajar bahasa arab yang dikembangkan untuk kelas VI Efektif untuk meningkatkan minat belajar siswa.

Dari hasil yang dipaparkan di atas menujukkan bahawa buku ajar yang dikembangkan layak untuk digunakan di Madrasah ibtidaiyah.

ABSTRACT

The elementary School is the beginning of formal education as well as Arabic language education. That was an obligation of educators to ensure the quality of aspects contained in the curriculum from the porpuse of the learning proces in teaching,learning materials, learning strategies and also the evaluation of students psychologically.

The problems occured in primary school generally was learning proces and langguange learning espicially the lack of in understanding of the material students were taught the Arabic language and the students were assumemed that Arabic difficult to understand. The case due first,uncompatible learning material and student life, Second, the material was taught less interesting or also did not pleasure for students.

The purpose of this study was described the development of the Arabic language text book and find out the level of their effectiveness in increasing student interest in sixth grade of Elementary School Darussalam Karangploso Malang. The methods of this research was development by using several instruments, observation, interviews, questionnaires, and tests.This research is the development of methods by using several instruments including, observation, interviews, questionnaires, and tests. The population in this research were students of sixth grade of Elementary School Darussalam Karangploso Malang with a sample of 01 students in the sixth grade.

The results of this research first, Development of Arabic Language text books need some steps those are (0) planning, (2) book desain, (2) book Development, (4) Implementation of learning books ,and (5) Evaluation.Second, the effective textbook development for increasing the student interest in arabic learning proces.

This reseach improved by the increse of student interest from result of pretest and posttest that calculated by using the test T. T-test (2321) and T-tables 55 (2340) and
05 (23.1) this research shown T-tableT. T-test upper than T-table that concluded the Arabic textbook for sixth grade of Elementary School effective in increased the students interest.

The research findings shown above indicate that the development of Arabic textbook posible used in Elementary School.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Huda, Miftahul and Machmudah, Umi
Keywords: الكتاب المدرسي; رغبة التلاميذ في الغة العربية; Developmnet; Expansion Arabic Books; Student Learning Interests; Pengembangan; Buku Ajar; Minat Belajar Siswa
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 25 Sep 2017 08:55
Last Modified: 25 Sep 2017 08:55
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8165

Actions (login required)

View Item View Item