تطوير كتاب القراءة الرشيدة لترقية مهارة القراءة: بالتطبيق على طلاب معهد رشيدية خالدية آمونتاي بكلمانتان الجنوبية

Anwar, Muhammad (2013) تطوير كتاب القراءة الرشيدة لترقية مهارة القراءة: بالتطبيق على طلاب معهد رشيدية خالدية آمونتاي بكلمانتان الجنوبية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
11720068.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (13MB)
[img] Other (Textbook)
11720068.rar - Accepted Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB)

Abstract

ABSTRAK

Buku al-Qira`ah al-Rasyidah merupakan buku pelajaran yang digunakan di Madrasah Tsanawiyah Normal Islam Putra Pondok Pesantren Rasyidayah Khalidiyah Amuntai Kalimantan Selatan, buku ini hanya berisi cerita-cerita saja, dan metode pengajarannya dengan menggunakan metode gramatika, terjemah dan menghafal. Hal ini membuat para siswa kesulitan untuk memahami teks bacaan.

Untuk mempermudah mempelajari dan memahami teks dalam buku ini peneliti mencoba untuk mengembangkan buku ini sehingga menjadi sesuai dengan kurikulum yang berlaku, sesuai dengan tingkat kemampuan siswa serta mempermudah para siswa pemula dalam belajar memahami teks Arab.

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan buku Taisir al-Qira`ah al- Rasyidah dan mengetahui keefekfitasannya untuk meningkatkan kemampuan membaca. Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian pengembangan (R&D) dan eksperimen dengan menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif, peneliti menggunakan contoh pengembangan Procedural Model. Adapun sampel dalam penelitian ini yaitu 76 siswa yang terdiri atas 2 kelas, setiap kelas terdiri 38 siswa. Dan metode yang digunakan untuk mengumpulkan data yaitu dengan observasi, wawancara, penyebaran angket dan test.

Hasil dari penelitian ini adalah: (1) Buku Taisir al-Qira`ah al-Rasyidah (2) Buku Taisir al-Qira`ah al-Rasyidah yang disusun paneliti efektif untuk siswa dalam meningkatkan kemampuan membaca.

Untuk penelitian yang akan datang, peneliti menyarankan untuk mengembangkan buku al-Qira`ah al-Rasyidah seri selanjutnya, karena penelitian ini hanya mengembangkan buku al-Qira`ah al-Rasyidah jilid I untuk kelas VIII, sedangkan jilid II-IV belum dikembangkan.

ABSTRACT

Al-Qira`ah al-Rasyidah is Arabic textbook used in Normal Islam Putera Junior High School in Rasyidayah Khalidiyah Islamic school in Amuntai, South Kalimantan. This book consists only stories and the teaching methods used are grammatical, translational, and memorization. These caused difficulty for students to understand the texts.

In order to match the current curriculum for students` level at proficiancy as well an to make it easier for beginner students to understand Arabic text, the researcher tried to develop the above Arabic textbook to make it easier to learn.

This research is aimed at producing the Taisir al-Qira`ah al-Rasyidah and investigate its effectiveness in improving students’ reading skill. The method used in this research is research and development by using qualitative and quantitative approach; the researcher used example of procedural development model. The sample in this research is 76 students that are divided into 2 groups; each group consists of 38 students. The method used to collect data is observation, interview, questionnaire and test.

The study resulted: (1) an Arabic textbook namely “Taisir al-Qira`ah al- Rasyidah”. (2). the Taisir al-Qira`ah al-Rasyidah textbook composed by the researcher is effective for the students to improve their reading skill.

For the future researcher, it is sugessted to develop the further series of al- Qira`ah al-Rasyidah textbook as the current study only develop for 8 grader, whereas al-Qira`ah al-Rasyidah textbook series 2-4 has not yet developed.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Murtadho, Nurul and Muzakki, Ahmad
Keywords: تطوير; القراءة الرشيدة; مهارة القراءة; development; al-Qira `ah al-Rashidah; Reading Ability; Pengembangan; al-Qira`ah al-Rasyidah; Kemampuan Membaca
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 22 Sep 2017 08:43
Last Modified: 22 Sep 2017 08:43
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8153

Actions (login required)

View Item View Item