Mustakim, Nyak (2013) تطوير المواد التعليمية علي الأساس السياق لترقية مهارة القراءة للطلبة الجدد بمركز اللغة وهيئة تأهيل المعلين: بحث تطويري تجريبي في بجامعة الرنيري الإسلامية الحكومية بندا أتشيه. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11720059.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pusat Bahasa Dan Pengembangan Tenaga Pengajar adalah suatu unit akademik dalam naungan IAIN Ar-Raniry Banda Aceh yang berperan penting dalam menyiapkan materi pembelajaran bahasa arab,bahasa inggris dan bahasa Indonesia, dan juga bertanggung jawab dalam proses pembelajaran tersebut bagi mahasiswa baru. Akan tetapi, beberapa materi ajar dan latihan yang tersusun tidak sesuai dengan kebutuhan mahasiswa baru. Siswa cenderung pasif dengan materi yang diajarkan. Asas Assiyaqi (asas kontextual) adalah salah satu pendekatan dengan mengaitkan materi ajar dengan kehidupan nyata siswa dan mempunyai kaitan langsung dengan pengalaman mereka sehari-hari.
Tujuan penelitian ini adalah: 1) mengembangkan materi ajar dengan asas kontektual untuk meningkatkan kemahiran membaca mahasiswa baru di Pusat Bahasa Dan Pengembangan Tenaga Pengajar IAIN Ar-Raniry Darussalam- Banda Aceh. 2) sejauhmana efektifitas materi ajar dengan asas kontektual untuk meningkatkan kemahiran membaca mahasiswa baru di Pusat Bahasa Dan Pengembangan Tenaga Pengajar IAIN Ar-Raniry Darussalam- Banda Aceh.
Metode penelitian yang digunakan peneliti adalah penelitian pengembangan dengan model pengembangan ADDIE. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa baru di Pusat Bahasa Dan Pengembangan Tenaga Pengajar IAIN Ar-Raniry Darussalam-Banda Aceh yang terdiri dari 1866 mahasiswa , adapun samplenya adalah mahasiswa baru semester II dari fakultas Dakwah jurusan KPI(komunikasi penyiaran islam) IAIN Ar-Raniry Darussalam- Banda Aceh yang terdiri dari 30 mahasiswa tiap-tiap kelas. Instrument yang digunakan peneliti adalah observasi, wawancara, angket dan test.
Hasil penelitian ini adalah: 1). penyusunan materi ajar dengan pendekatan kontextual yang meliputi tujuh langkah, yaitu: menganalisis, mendesain, mengembangkan, menvalidasikan, revisi awal, uji coba lapangan, revisi akhir. 2) Pembelajaran dengan menggunakan materi ajar yang telah dikembangkan ini efektif dalam meningkatkan kemahiran membaca mahasiswa baru di Pusat Bahasa dan Pengembangan tenaga Pengajar IAIN Ar-Raniry Banda Aceh, hal ini terlihat dari besarnya perbandingan nilai antara kelas ekperimen dan kelas control yang terdapat pada t hitung dan t table.
ABSTRACT
Centre and development for language teachers is an academic unit under the auspices of IAIN Ar-Raniry Banda Aceh who was instrumental in preparing learning materials Arabic, English and Indonesian, and is also responsible for the learning process for new students. However, some existing teaching materials and exercises are irrelevant with the students’ needs or student’s live. contextual approach is one approach to linking teaching materials with real-life students and has a direct connection to their everyday experiences..
The purpose of this research were: 1) develop the teaching material with principles of contextual teaching materials to improve the reading skills of new students at centre and development for language teachers of IAIN Ar-Raniry Darussalam-Banda Aceh, 2) measure the effectivity of the teaching material with principles of contextual teaching materials to improve the reading skills of new students at centre and development for language teachers of IAIN Ar-Raniry Darussalam-Banda Aceh.
The method used in this research was a development research with ADDIE development model. The population in the research was all new students of centre and development for language teachers at IAIN Ar-Raniry Banda Aceh, which consisted of 1866 students. The sample of the research was new students in second semester from communication and broadcasting islam department of Dakwah Faculty which consists of 30 students each class. The instruments used in the research were observation, interview, questionnaire, and tests.
The results of the research are:
1) preparation of the teaching material with principles of contextual teaching materials to improve the reading skills of new students involved 7 steps, which are: analysis, design, development, validation, initial revision, trial, and final revision.
2) the learning process by using the teaching material with principles of contextual teaching materials effectively to improve the reading skills of new students at centre and development for language teachers of IAIN Ar-Raniry Darussalam-Banda Aceh. This is shown by a large difference of the scores between the control and the experiment groups.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Al-Bari, Nur Hasan Abdul and Mustofa, Gareeb Allah Baa Bikr | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | المواد التعليمية; الأساس السياق; مهارة القراءة; Teaching material; contextual approach; reading skill; Materi Ajar; Pendekatan kontextual; kemahiran membaca | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 22 Sep 2017 15:42 | |||||||||
Last Modified: | 28 Dec 2017 13:50 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8144 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |