تطوير المادة التعليمية لمهارة الكلام على أساس المدخل السياقي بالتطبيق على مدرسة يسفوري المتوسطة الإسلامية مالانج

Barirotut Taqiyyah, Annie (2013) تطوير المادة التعليمية لمهارة الكلام على أساس المدخل السياقي بالتطبيق على مدرسة يسفوري المتوسطة الإسلامية مالانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
11720029.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (21MB)

Abstract

ABSTRAK

Salah satu komponen penting dalam proses pembelajaran adalah materi ajar. Materi ajar adalah salah satu media yang menjadikan proses pembelajaran berlangsung antara siswa dan guru. sehingga siswa mendapatkan apa yang diinginkan dalam pembelajaran. Di MTs Yaspuri Malang, buku yang digunakan dalam proses pembelajaran Bahasa Arab adalah LKS (Lembar Kerja Siswa). Peneliti menganalisa bahwa isi materi ajar ketrampilan berbicara yang terdapat dalam LKS belum sesuai dengan tujuan buku bahasa Arab yang baik, karena kurangnya latihan-latihan dan tidak adanya keseimbangan antara materi keterampilan berbicara dengan latihan-latihannya.

Berdasarkan latar belakang tersebut peneliti ingin mengembangkan materi ajar ketrampilan berbicara dengan pendekatan kontekstual. Menurut peneliti pendekatan kontekstual sesuai dengan pembelajaran ketrampilan berbicara. Karena guru memberi kesempatan kepada siswa untuk mengajukan pendapat secara bebas sehingga melatih siswa untuk berbicara.

Tujuan dalam penelitian ini adalah: 1. Menggambarkan karakteristik materi ajar ketrampilan berbicara dengan pendekatan kontekstual di MTs Yaspuri Malang
2. Mengetahui efektivitas materi ajar dengan pendekatan kontekstual dalam meningkatan ketrampilan berbicara di MTs Yaspuri Malang.

Metode penelitian yang digunakan peneliti adalah penelitian pengembangan dengan pendekatan kuantitatif. Populasi penelitian ini adalah siswa-siswi kelas 8 MTs Yaspuri Malang. Instrument yang digunakan peneliti adalah wawancara, angket dan test.

Hasil penelitian ini adalah: 1) Karakteristik materi ajar ketrampilan berbicara dengan pendekatan kontekstual: (a) Validasi dari pakar pengajaran bahasa arab menunjukan hasil 90% yang berarti baik sekali, dan (b) Validasi dari pakar ahli bahasa menunjukan hasil 82% yang berarti baik sekali. (c) Dari segi bentuknya terdiri dari pentunjuk guru, aspek gambar, kosakata baru disertai gambar-gambar, latihan-latihan dan evaluasi. 2) Materi ajar ketrampilan berbicara dengan pendekatan kontekstual yang dikembangkan oleh peneliti memiliki pengaruh dalam meningkatkan kemampuan siswa dalam ketrampilan ber bicara.
karena terdapat perbedaan yang jelas pada hasil post test antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Bahwa hasil t-tes 3, 62 lebih besar dari t-table pada taraf 1% yaitu 2, 47 dan lebih besar dari taraf 5% yaitu 1,70. Dengan demikian H0 ditolak dan H1 diterima, maka maka hipotesis dalam penelitian ini diterima.

ABSTRACT

An important component in learning process is learning materials which is contained in text book. The book is one of the media to construct learning process between student and teacher. Therefore the student reach the goals in learning. The best text book is interesting and satisfied the student. At MTs Yaspuri Malang, the book is used in arabic learning process is student worksheet (LKS). The researcher analyzed that speaking skill content of teaching materials which is contained in arabic student worksheet cannot reach the goals. The exercises of speaking skill which is contained in student worksheet (LKS) indicated to reading skill such as complete the sentence! Answer by using indonesian, translate into arabic.

Based on the situation, the researcher want to develop the learning material of speaking skill by contextual approach. According to the researcher, contextual approach accordance with speaking skill learning. Because the teacher gives chance the student in giving opinion independently besides the student practice in speaking.

The purpose of this research are: 1. To describe the characteristics of speaking skill teaching material by contextual approach at MTs Yaspuri Malang 2. To know the effectiveness of learning material by contextual approach in increasing speaking skill at MTs Yaspuri Malang.

The research method which is used by researcher is devoloping research by quantitative approach. The research population is students at grade 8 in MTs Yaspuri of Malang. The instruments are used by researcher is interview, questionnaire and test.

The results of this research are : 1) The characteristic of teaching material of speaking skills with contextual approach : (a) The validation by experts of arabic teaching indicate result 90% mean the best (b) The validation by experts of linguistics indicate result 82% mean the best (c) By the form is consisted of teacher guidance the pictures are accompanied by questions, picture with questionnaires, new vocabularies are accompanied by pictures which related to the topic, the exercises consist of asking questions, and evaluation. 2) Speaking skill teaching material by contextual approach which is devoloped by researcer has effect in devoloping student ability in speaking skill because there are differences the test post results between the experiment group and control group. That the results of t-test 3, 62 was more than t-table at level 1% that was 2,47 and the most at level 5% that was 1,70. Therefore h0 was refused and h1 was received, so the hypotheses in this research was received.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Asrori, Imam and Ibrahim, Faisol Mahmoud Adam
Keywords: المادة التعليمية; مهارة الكلام; المدخل السياقي; Teaching materials; Arabic speaking skill; contextual approach; Materi ajar; Ketrampilan berbicara; Pendekatan kontekstual
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 18 Sep 2017 08:21
Last Modified: 29 Dec 2017 03:37
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8116

Actions (login required)

View Item View Item