Lidinillah, Muiz (2014) Game pengenalan tajwid berbasis mobile dengan metode Iterative Deepening A* untuk penentuan arah gerak musuh. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fultext)
10650005.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
INDONESIA :
Dalam membaca Al-Quran, terdapat ilmu untuk mempelajari tata cara membaca Al-Quran dengan baik dan benar yang dikenal dengan tajwid. Berbagai metode dan media belajar dibuat untuk memudahkan dalam pembelajaran. Salah satunya adalah media game. Game pengenalan tajwid ini berbentuk side scrolling 2D dimana pemain berpetualang untuk belajar ilmu tajwid dasar. Ilmu tajwid tersebut yakni hukum nun sukun dan tanwin. Tujuan dari permainan adalah mengumpulkan item-item huruf bacaan ilmu tajwid dan permata untuk menjawab pertanyaan yang tersebar di area permainan. Contoh-contoh bacaan tajwid akan diperoleh bila misi berhasil. Dalam game ini, musuh akan diterapkan kecerdasan buatan untuk menghadang player. Algoritma yang digunakan adalah Iterative Deepening A*. Algoritma ini digunakan untuk menentukan jalur terpendek bagi musuh dalam menemukan player. Pengujian dilakukan dengan memperhitungkan waktu penyelesaian dan hasil dengan menggunakan perangkat mobile Android. Dari uji coba yang dilakukan, hasil penelusuran jalur menggunakan algoritma ini ditemukan solusi dengan waktu tempuh rata-rata 0.31 detik.
ENGLISH :
In reciting the Quran, there is a science to learn how to read the Quran properly known as Tajweed. A variety of learning methods and media were made to facilitate the learning. One of this media is game. The game to introduce the form of tajweed was 2D side scrolling adventure in which players learn the basic of tajweed. The subject of tajweed included in this game was the “nun sukun dan tanwin” law. The objective of the game was to collect items of tajweed typefaces and gems to answer questions spreading over the game area. Examples of recitation readings will be obtained when the mission completed successfully. In this game, the enemies will be applied artificial intelligence to block the player. The algorithm used is Iterative Deepening A*. This algorithm is used to determine the shortest path to the enemy in finding players. Testing was conducted by taking into account the time of completion and results by using Android mobile devices. According the experiments conducted, the results of the search paths using the algorithm found a solution with an average travel time of 0,31 seconds.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nurhayati, Hani and Faisal, Muhammad | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Ilmu Tajwid; Game Side Scrolling; Iterative Deepening A*; Science tajweed | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | |||||||||
Date Deposited: | 13 Oct 2017 13:57 | |||||||||
Last Modified: | 13 Oct 2017 13:57 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8108 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |