Indriastuti, Lathifah Hanum (2013) تطوير المواد التعليمية لبرنامج "صباح اللغة" على أساس الثقافة الإندونيسية لترقية مهارة الكلام: بالتطبيق على طالبات معهد سونان أمفيل العالي في جامعة مولانا مالك ابراهم الإسلامية الحكومية بمالانج جاوى الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11720015.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
|
Other (Textbook)
11720015.rar - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ABSTRAK
Shobahul lughoh di Mahad Sunan Ampel Al-Ali UIN Maulana malik Ibrahim Malang adalah salah satu program yang bertujuan untuk meningkatkan ketrampilan berbicara mahasantri. Akan tetapi pada kenyataannya mahasantri merasa jenuh dan meremehkan dalam mengikuti program ini, karena materi- materi yang diajarkan belum bisa di terima/ menyatu dalam diri dan pikiran mereka. ini disebabkan karna materi pembelajaran tersebut tidak menyajikan materi yang sesuai dengan budaya dan lingkungan mereka.
Dari permasalahan diatas maka peneliti meletakkan Rumusan masalah yaitu: bagaimana cara mengembangkan bahan ajar Shobahul Lughoh berbasis Budaya Indonesia dan sejauh mana efektifitasnya untuk meningkatkan ketrampilan berbicara di Ma’had Sunan Ampel Al-Aly UIN Maulana Malik Ibrahim Jawa Timur?
Penelitian ini menggunakan pendekatan Kuantitatif dengan metode penelitian dan pengembangan (R & D) yang terdiri dari 9 langkah, yaitu: 1) potensi & masalah, 2) Pengumpulan data, 3) Desain Produk, 4) Validasi Desain, 5) Revisi Desain,6) Uji Coba Produk, 7) Revisi produk, 8) Uji coba pemakaian, dan 9) Revisi produk. Populasi dari penelitian ini meliputi para mahasiswa kelas mutawasit A & B yang berada di mabna khadijah al-Kubra Ma’had Sunan Ampel Al-Ali Universitas Islam Negri Malang tahun akademik 2012/2013 yang berjumlah 28 orang. Adapun instrumen penelitian adalah: observasi, wawancara, angket dan tes.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan bahan ajar berbasis budaya Indonesia sangat efektif dan berpengaruh dalam keberhasilan pembelajaran bahasa arab. Ini dapat dilihat dari perbandingan hasil postest 2 kelompok yaitu kelombok uji coba dan kontrol, yang mana jumlah nilai dari kelompok uji coba yaitu 75,11 lebih tinggi dari kelompok kontrol 63,33 dan lebih tinggi juga dari nilai T table 5% (2,064) dan 1% (2,797).
ABSTRACT
Shobahul Lughah in Mahad Sunan Ampel Al Ali State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang is one of program which has a purpose to increase and improve the students’ speaking skill. But, in fact, students felt saturate and being underestimate for joining this program. It because the teaching materials have not being integrates in their minds. And the base reason is the teaching material not available and suitable with their culture and environment.
The Researcher put the research problem of this research are: how the significant way to develop the shobahul lughah teaching material based on Indonesian culture and its effectiveness to increase speaking skill in Ma’had Sunan Ampel Al Ali State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang, East Java?
This research uses quantitative approach within research and development method (R & D) which consists of 9 steps, they are: 1) problem and potency, 2) data collection, 3) product design, 4) design validation, 5) design revision, 6) product experiment, 7) product revision, 8) consumption experiment, and 9) product revision. Population of this research covers all students in intermediate class both A and B in Khadijah al Kubra Dormitory Ma'had Sunan Ampel Al Ali State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang period 2012/ 2013. While the instrument of this research are observation, interview, sampling and testing.
The result of research shows that the using of teaching material based on Indonesian culture effectively success in Arabic language learning. It can be seen from the higher 2 posttest result of grouping experiment 75, 11 compared with control grouping which only has 63, 33 and higher from the T-table 5% (2,064) and 1% (2,797).
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nur, Syuhadak Sholeh and Mustofa, Gareeb Allah Baa Bikr | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تطوير المواد التعليمية; الثقافة الإندونيسية; مهارة الكلام; The teaching material development; Indonesian culture; speaking skills; Pengembagan bahan ajar; Budaya Indonesia; Ketrampilan berbicara | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 15 Sep 2017 15:08 | |||||||||
Last Modified: | 04 Jan 2018 10:06 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8100 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |