Salsabila, Aina (2013) تطوير مواد اللغة العربية في تعليم مهارة القراءة باستراتيجية تخمين معاني المفردات: بحث تطويري و تجريبي في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية روكوه بندا آتشيه. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11720009.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Para guru pelajaran bahasa Arab di MTsN Rukoh menggunakan buku ajar atas dasar Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) terdiri atas empat keterampilan bahasa, akan tetapi penampilan buku kurang menarik dan kurang memotivasi siswa untuk belajar. Penguasaan kosakata baru kebanyakan didapatkan melalui membaca, yang merupakan salah satu dari empat keterampilan bahasa dalam belajar bahasa asing. Pembelajaran kosakata baru di sekolah ini hanya dengan cara menghafal sehingga menyebabkan kebosanan dan tidak memberikan kesan mendalam dalam benak siswa. Oleh karena itu peneliti berusaha untuk mengembangkan bahan ajar bahasa Arab untuk keterampilan membaca sebagai sarana pembelajaran bagi siswa untuk menguasai kosakata sesuai pengalaman dan kebutuhan mereka dalam pengajaran keterampilan membaca dengan strategi menebak arti kosakata.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui langkah-langkah pengembangan materi bahasa Arab, produk materi yang dikembangkan, dan mengetahui sejauh mana efektivitas materi ajar bahasa Arab dalam pengajaran keterampilan membaca dengan strategi menebak arti kosakata untuk kelas 3 di sekolah MTsN Rukoh Banda Aceh.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian pengembangan (R & D), dengan menggunakan langkah pengembangan model ADDIE. Populasi penelitian adalah semua siswa kelas 3 di sekolah MTsN Rukoh Banda Aceh pada tahun akademik 3103/3102 dan para guru pelajaran bahasa Arab. Sedangkan sampel penelitian adalah 32 siswa masing-masing kelompok eksperimen dan kontrol serta seorang guru pelajaran bahasa Arab . Dan instrumen penelitian yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah observasi, wawancara, kuesioner dan tes.
Hasil penelitian ini adalah: (0) Materi ajar dikembangkan melalui langkah- langkah berikut: analisis, design, development, implementation dan evaluation. (3) Produk materi yang dikembangkan (2) Hasil penelitian menunjukkan bahwa materi ajar bahasa Arab dalam pengajaran keterampilan membaca dengan strategi menebak arti kosakata efektif. Hasil ini diperoleh setelah peneliti membandingkan hasil yang diperoleh dari kelompok eksperimen dan kelompok kontrol.
Peneliti menyarankan kepada para peneliti selanjutnya agar dapat menghasilkan produk materi ajar keterampilan lainnya dengan strategi menebak arti kosakata dan dengan model pengembangan yang berbeda, terutama bagi peneliti yang akan melakukan penelitian serupa.
ABSTRACT
The Teachers of Arabic lesson at the Junior High School Rukoh used a book based on The School Based Curriculum (KTSP) which consisted of four language skills, but the appearance of the book is less interesting and less motivating for the students to learn. New vocabulary is mostly obtained from reading, which is one of the four language skills in learning a foreign language. Learning new vocabulary in this school is only by memorizing that caused bored, and it do not provided a lasting impression in students mind set. Therefore, the researcher tried to develop Arabic language materials for reading skill as a learning tool for students to master the vocabulary according to their experiences and needs with guessing meaning of vocabulary strategy in reading skill teaching.
The purposes of this research were to know the steps of development of the Arabic language materials, the product of materials developed and to know the effectiveness of Arabic language materials in reading skill teaching with the strategy of guessing vocabulary meaning for the second grade students of Junior High School Rukoh Banda Aceh.
The method used in this research was the research and development (R & D), with the ADDIE development model steps. The population in this research was all of second grade students at Junior High School Rukoh Banda Aceh in the academic year 3103/3102 and the teachers of Arabic lesson. The sample was 32 students of experiment and control group also the teacher of Arabic lesson. The research instruments used to collect the data were observation, interviews, questionnaires and tests.
The results of this research are: (0) The materials were developed by the following steps: analysis, design, development, implementation and evaluation, (3) The product of developed materials, (2) The results showed that the Arabic language material in the reading skill with teaching guessing meaning of vocabulary strategy is effective. The results were obtained after the researcher compared the results of the students in the experiment and control group.
The researcher suggests for next researcher to product the materials of another skills with guessing meaning of vocabularies strategy and with the different of development model, especially for researchers who will conduct similar studies.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Murtadho, Nurul and Machmudah, Umi | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تطوير مواد اللغة العربية; مهارة القراءة; استراتيجية تخمين معاني المفردات; Development of Arabic Language Materials; Reading Skill; Guessing Meaning of Vocabularies Strategy; Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab; Keterampilan Membaca; Strategi Menebak Arti Kosakata | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 15 Sep 2017 15:09 | |||||||||
Last Modified: | 15 Sep 2017 15:09 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8096 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |