Wahyuni, Sri (2013) إعداد المواد التعليمية لمهارة الكلام بالمدخل الاتصالي الكمبيومي: بحث تطويري في مدرسة منشأ العلوم غندنج ليجي مالانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
11720007.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (24MB) |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk merancang sebuah materi ajar khusus untuk pengajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah “Mansyaul Ulum” berdasarkan pendekatan komunikatif kambiumi. Tidak adanya bahan ajar sebagai sumber bagi guru dan siswa dalam melaksanakan aktifitas belajar mengajar yang efektif di madrasah adalah dasar pijakan penelitian ini. Untuk itu, peneliti melihat bahwa pendekatan komunikatif kambiumi sangat cocok dengan tujuan utama pembelajaran Bahasa Arab dan motivasi siswa untuk belajar Bahasa Arab disekolah tersebut.
Penelitian ini adalah penelitian pengembangan dengan menggunakan pendekatan kualitatif, serta memakai langkah-langkah penelitian pengembangan yang dikemukakan oleh Sugiono dengan modifikafi. Adapun subjek coba dari penelitian ini terdiri dari 53 orang siswa dan guru bahasa arab di Madrasah Tsanawiyah Mansyaul Ulum. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan angket. Sedangkan pengolahan datanya menggunakan teknik analisis isi, analisis deskriptif dan analisis statistik deskriptif.
Penelitian ini Menghasilkan Sebuah buku ajar untuk kemahiran berbicara yang disusun dengan menggunakan pendekatan komunikatif kambiumi untuk Madrasah Tsanawiyah Mansyaul Ulum gondanglegi malang. Hasil dari validasi yang telah dilakukan oleh para validator pembelajaran Bahasa Arab terhadap bahan ajar ini secara umum dinilai “baik sekali” sedangkan hasil analisis data yang didapat melalui angket ataupun wawancara dengan guru bahasa Arab menunjukkan bahwa kecocokan bahan ajar ini untuk diterapkan di Madrasah Mansyaul Ulum dinilai "baik sekali” Dan Penggunaan produk bahan ajar yang telah didesain memiliki efektifitas yang sangat baik di dalam peningkatan keterampilan berbicara para mahasiswa.
ABSTRACT
This research was intentionally performed to design a specific Teaching Materials for teaching process of Arabic language at the Junior Islamic high School “Mansyaul Ulum Gondanglegi Malang” based on Communicative approach cambiumy. The reason of choosing this topic was the absence of an integrated Teaching Materials which can be used as a guide for teachers and students to perform an effective learning and teaching process in that school. The author assumed that the Communicative approach cambiumy is relevant with the main goals of Arabic teaching in this school and useful to motivate the students to learn Arabic language.
This development research with qualitative approach, used a model proposed by Sugiono. The subjects of the research were 53 students and teacher of Arabic language from the Junior Islamic high School Mansyaul Ulum. The data was collected by using observation, interview, and questionnaire. The data was then analysed by using a content analysis technique, a descriptive analysis and a descriptive statistic analysis.
This study result a Teaching Materials to Improve Speaking Skill Based on Communicative Approach Cambiumy for the Arabic language teaching at the Junior Islamic high School Mansyaul Ulum. The final assessment of this designed Teaching Materials from the validators resulted the score which means “very good”. The result of data analysis obtained from the questionnaires and interview with the teachers shows that the suitability of the designed teaching materials to be applied at the Junior Islamic high School Mansyaul Ulum has a score which means “very good”. and the experiment appointed that using product handbook could improve the ability of students to speak Arabic.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Murtadho, Nurul and Machmudah, Umi | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | إعداد; المواد التعليمية; المدخل الاتصالي الكمبيومي; مهارة الكلام; Design; Teaching Materials; Communicative approach cambiumy; speaking skill; Pengembangan Bahan Ajar; Pendekatan Komunikatif Kambiumi, Kemahiran berbicara | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 15 Sep 2017 15:09 | |||||||||
Last Modified: | 15 Sep 2017 15:09 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8092 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |