Qomariyah, Lailatul (2014) Peningkatan motivasi dan hasil belajar IPS melalui model pembelajaran kooperatif dengan teknik Numbered Heads Together (NHT) pada siswa kelas VII B SMP Negeri 2 Tenggarang Bondowoso. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fultext)
10130090.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA :
Pendidikan merupakan usaha untuk menyiapkan peserta didik yang dilakukan dengan cara melakukan kegiatan bimbingan, pengajaran, dan latihan sebagai bekal hidup di masyarakat. Upaya perbaikan motivasi dan hasil belajar sangat diperlukan dengan memilih model pembelajaran yang tepat. Salah satunya yakni model pembelajaran kooperatif dengan teknik Numbered Heads Together (NHT). Sebab pembelajaran kooperatif menekankan kerjasama dalam kelompok dan teknik Numbered Heads Together (NHT) melatih siswa untuk berpikir kritis, membantu satu sama lain serta memperdalam pemahaman siswa. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan perencanaan, pelaksanaan, dan penilaian penerapan model pembelajaran kooperatif dengan teknik Numbered Heads Together (NHT) untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar IPS pada siswa kelas VII B SMP Negeri 2 Tenggarang Bondowoso. Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan sebanyak tiga siklus penelitian. Instrumen utama adalah peneliti sendiri, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data dianalisis dengan cara direduksi, dipaparkan, dan ditarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif dengan teknik Numbered Heads Together (NHT) dapat meningkatkan motivasi dan hasil belajar IPS pada siswa kelas VII B SMP Negeri 2 Tenggarang Bondowoso. Prosentase untuk motivasi belajar siswa pada pre tes adalah 33,11% dengan kategori kurang, sedangkan pada siklus I motivasi belajar meningkat menjadi 46,37% dengan kategori cukup. Pada siklus II motivasi belajar siswa terus mengalami peningkatan menjadi 73,13% dengan kategori baik dan pada siklus III motivasi belajar siswa terus meningkat menjadi 94,25% dengan kategori sangat baik. Sedangkan prosentase untuk hasil belajar siswa pada pre tes hanya 16%, pada siklus I hasil belajar meningkat menjadi 39%. Pada siklus II hasil belajar terus mengalami peningkatan menjadi 68% dan untuk siklus III hasil belajar meningkat sangat pesat menjadi 100%.
ENGLISH :
Education is an effort to prepare students conducted by way of guidance activities, teaching, and training as a preparation to live in the community. Efforts to improve motivation and learning are indispensable to select appropriate learning model. One of them is a model of cooperative learning technique with Numbered Heads Together (NHT). For emphasizes cooperative learning and group collaboration in engineering Numbered Heads Together (NHT) to train students to think critically, to help each other and deepen students' understanding. The purpose of this study is to describe the planning, execution, and assessment of the implementation of cooperative learning technique with Numbered Heads Together (NHT) to increase motivation and learning outcomes in social studies class VII B of State Junior High School 2 Tenggarang Bondowoso. To achieve the above objectives, the study used a qualitative approach with classroom action research conducted by three research cycles. The main instrument is the researcher's own, and data collection techniques used were observation, interviews, and documentation. Data were analyzed by means of reduced, presented, and the conclusions drawn.
The results showed that the application of cooperative learning technique with Numbered Heads Together (NHT) to increase motivation and learning outcomes in social studies class VII B of State Junior High School 2 Tenggarang Bondowoso. Percentage of students' motivation in the pre-test was 33.11% with less category, while in the first cycle of learning motivation increased to 46.37% with enough categories. In the second cycle students 'motivation continues to increase to 73.13% with good category and the third cycle students' motivation continues to increase to 94.25% with very good category. While the percentage of student learning outcomes in the pre-test is only 16%, in the first cycle of learning outcomes increased to 39%. In the second cycle of learning outcomes continues to increase to 68% and for the third cycle of learning outcomes increased significantly, to 100%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Pusposari, Luthfiya Fathi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Teknik Numbered Heads Together (NHT); Motivasi Belajar; Hasil Belajar; Mata Pelajaran IPS; Mechanical Numbered Heads Together (NHT); Motivation; Learning Outcomes; Subject Social Sciences | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 13 Oct 2017 13:57 | ||||||
Last Modified: | 13 Oct 2017 13:57 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8089 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |