فعالية استخدام الطريقة التعاونية لترقية مهارة الكتابة الموجهة: بلتطبيق على الفصل الثانى في المدرستين المتوسطة الثنوية المعارف كنجوع جمبير

Zamroni, Muhammad (2010) فعالية استخدام الطريقة التعاونية لترقية مهارة الكتابة الموجهة: بلتطبيق على الفصل الثانى في المدرستين المتوسطة الثنوية المعارف كنجوع جمبير. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
07190014.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (17MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Penelitian ini mencoba untuk memperbaiki metode pengajaran menulis dan mencoba untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis dengan menggunakan metode ST AD. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah: untuk mengetahui bagaimana penerapan metode STAD dalam pengajaran menulis dan seberapa jauh efektifitas penerapannya pada siswa Madrasah Tsanawiyah dan Madrasah Aliyah al-Ma'arif Kencong Jember, serta untuk mengetahui mengapa penggunaan metode STAD lebih efektif dari metode lainnya.

Adapun desain penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian eksperimen kuantitatif dengan menggunakan dua kelompok eksperimen. Sample yang digunakan dalam penelitian ini adalah siswa kelas dua Tsanawiyah dan siswa kelas dua IP A aliyah al-ma'arif Kencong Jember yang masing-masing terdiri dari 40 siswa perkelas.

Hasil penelitian pada kelompok eksperimen di kelas dua Madrasah Tsanawiyah memberikan hasil penelitian sebagai berikut: pada saat pre-test
8,82% siswa memperoleh nilai kurang, 11,76% siswa memperoleh nilai cukup, 23,53% siswa memperoleh nilai baik, 29,41% siswa memperoleh nilai sangat baik dan 26,47% siswa memperoleh nilai istimewa. Sedangkan pada saat post- test 5,88% siswa memperoleh nilai cukup, 2,94% siswa memperoleh nilai baik,32,35% siswa memperoleh nilai sangat baik, dan 58,82% siswa memperoleh nilai istimewa. Adapun hasil penelitian pada kelompok eksperimen di kelas dua IPA Madrasah Aliyah memberikan hasil penelitian sebagai berikut: pada pre-test 15% siswa memperoleh nilai kurang, 15% siswa memperoleh nilai cukup, 10 siswa memperoleh nilai baik, 15% siswa memperoleh nilai sangat baik, dan 45% siswa memperleh nilai istimewa. Sedangkan pada post-test 22,5% siswa memperoleh nilai baik, 10% siswa memperoleh nilai sangat baik, dan 67,5% siswa memperoleh nilai istimewa. Dan kesimpulan dari penelitian ini adalah, bahwa penerapan metode STAD di Madrasah Tsanawiyah dan Madrasah Aliyah al- Ma'arif Kencong dalam pengajaran menulis sangat efektif.

ABSTRACT

This research is trying to recover the teaching method of writing and try to increase the student's ability in writing by using STAD method. The direction of this research is: to know how is the application of ST AD method in the teaching of writing and how far the efectivity of its application to the student's in Madrasah Tsanawiyah and Madrasah Aliyah al-Ma'arif Kencong Jember, and also to know why is using ST AD method more effective than another method.

The research design which is used in this research is quantitative experimental research by using two groups of experiment. Sample wich is used in this research is students of second grade in Tsanawiyah and students of second grade of science program in Madrasah Aliyah al-Ma'arif Kencong Jember that consist of 40 students in each class.

The result of experimental group in the second grade of Madrasah Tsanawiyah gave the result: in pre-test 8,82% of students got less score, 11,76% of students got average score, 23,53% of students got good score, 29,41 % of students got very good score, and 26,47% of students got excellent score. And in post-test 5,88% of students got average score, 2,94% of students got good score, 32,35% of students got very good score, and 58,82% of students got excellent
score. The result of experiment in the second grade of science program in Madrasah Aliyah gave the result: for pre-test 15% of students got less score, 15% of students got average score, 10% of students got good score, 15% of students got very good score, and 45% of students got excellent score. And for post-test
22,5% of students got good score, 10% of students got very good score, and 67,5% of students got excellent score. And the conclusion of this research is the application ST AD method in Madrasah Tsanawiyah and Madrasah Aliyah al- Ma'arif Kencong in teaching of writing is very affective.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Saad Ibrahim, Muhammad and Mohamed Baheet Ahmad, Bakheet
Keywords: الطريقة التعاونية; مهارة الكتابة; STAD method; writing skill; Metode STAD; keterampilan menulis
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 12 Sep 2017 08:19
Last Modified: 12 Sep 2017 08:19
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8027

Actions (login required)

View Item View Item