Responsive Banner

إعداد كتاب تعليمي اللغة العربية لتنمية مهارة الكلام: بحث تطويري في الفصل الإضافي بمدرسة معارف واحد المتوسطة الإسلامية لنهضة العلماء بجيلوعوك محافظة بايوماس جاوا الوسطى

Sunarko, Asep (2012) إعداد كتاب تعليمي اللغة العربية لتنمية مهارة الكلام: بحث تطويري في الفصل الإضافي بمدرسة معارف واحد المتوسطة الإسلامية لنهضة العلماء بجيلوعوك محافظة بايوماس جاوا الوسطى. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10720062.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (18MB) | Preview
[img] Other (Textbook)
10720062.rar - Accepted Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK

Pengembangan bahan ajar yang sesuai kebutuhan siswa merupakan upaya untuk memberikan kemudahan belajar dan meningkatkan kualitas pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk menghasil buku ajar dengan model pengembangan dick Carey dan carey dan untuk mengetahui keefektifan buku ajar tersebut dalam hal meningkatkan kelancaran berbicara siswa dan pengucapan yang benar dalam berbahasa arab secara lisan

Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan dengan menggunakan pendekatan kualitatif dan pendekatan kuantitatif. Prosedur pengembangan dalam penelitian ini secara umum terbagi dalam tiga tahap: tahap mendesain bahan ajar, tahap validasi ahli (ahli isi dan ahli desain) dan uji lapangan.

Adapun hasil dari penelitian ini adalah (1) buku ajar dengan model pengembangan Dick, Carey dan Carey untuk Kelas Ekstra Halaqoh El-Arobiyah terdiri atas; sampul buku, kata pengantar, petunjuk penggunaan buku, kurikulum yang digunakan, daftar isi, kover tiap bab, 8 bab pelajaran (Pergi ke Sekolah, di depan Kelas, sekitar Sekolah, waktu istirahat, Perpustakaan, di Kantin, di Kantor dan Internet),dan daftar pustaka. (2) penggunaan buku ajar dengan model pengembangan Dick, Carey dan Carey efektif untuk meningkatkan kelancaran berbicara siswa.

Hal ini dapat dilihat dari hasil uji T yang menyebutkan T lebih besar dari standar nilai yang ada yaitu 10,12 > 1,72. (3) Penggunaan buku ajar dengan model pengembangan Dick, Carey dan Carey efektif untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam berbicara yang benar. Hal ini dapat dilihat dari hasil uji T yang menyebutkan nilai T lebih tinggi dari standar nilai yang ada yaitu 19,20 >1,72.

ABSTRACT

The development of teaching materials accordance with the needs of students is an effort to provide facilities learning and improve the quality of learning. The aims of this research are the results of the developing textbooks with a Dick, Carey and Carey Development model, and to know the effectiveness of the textbook in terms of improving the fluency and the correct pronunciation’s students in speaking Arabic orally.

This research is a development research which is using a qualitative and a quantitative approach. The development procedures in this research is divided into three stages: teaching material designing, validation of expert (the contents and the design expert), and field test is the last stage.

The result of this research is (1) that the textbook with dick , carey and carey Development model for the extra class halaqoh el-arobiyah consists of; a cover, a preface, an instruction of using, a curriculum that is used, a list of contents, a cover in each chapter, 8 chapters (going to school, in front of the class, around the school, the break, the library, in the canteen, in the office and the internet), and a bibliography. (2) the textbook with Dick, Carey and Carey Development model is effective to accelerate the fluency of students.

It can be seen from the T test that is bigger than the standard of value which is 10.12 >1,72. (3) the use of the textbook with Dick , Carey and Carey Development model is an effective way to improve the capabilities of students in speaking correctly. It can be seen from the T test that is bigger than the standard of value which is 19,20>
1,72.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Sulaeman, Mohamed Syaikhoun Mohamed and Lubis, Torkis
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDSulaeman, Mohamed Syaikhoun MohamedUNSPECIFIED
UNSPECIFIEDLubis, TorkisUNSPECIFIED
Keywords: كتاب تعليمي; تنمية مهارة الكلام; اللغة العربية; a Textbook; Speaking Proficiency; Halaqoh El-Arobiyah; Buku ajar; Kemahiran berbicara; Halaqoh El Arobiyah
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 12 Sep 2017 15:33
Last Modified: 05 Jan 2018 10:21
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7998

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item