تطوير المواد الدراسية على أساس المدخل بالطريقة لمادة مهارة الكلام: بالتطبيق على طلبة الصف الأول في مدرسة "ريجوساري" الثانوية الحكمية كسبون ساري ماديون

Huda, Khoirul (2012) تطوير المواد الدراسية على أساس المدخل بالطريقة لمادة مهارة الكلام: بالتطبيق على طلبة الصف الأول في مدرسة "ريجوساري" الثانوية الحكمية كسبون ساري ماديون. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10720060.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Bahasa adalah ucapan, dan ucapan itu adalah symbol utama dalam berkomunikasi sosial bagi manusia, hal ini menjadikan pengajaran keterampilan berbicara serta komunikasi lisan itu, suatu hal yang penting yang harus diberikan pada pembelajaran di sekolah, yang bertujuan siswa dapat memperoleh keterampilan berbicara.

Dari teori tersebut ditemukan permasalah yang ada di MAN Rejosari, bahwa ada sebagian siswa di kelas I B, tidak dapat berbicara dengan bahasa arab, karena mereka tidak membiasakan diri untuk berlatih dalam berbicara berbahasa arab, dan ini memerlukan upaya yang besar dari Guru untuk dapat menemukan metode yang tepat yang digunakan dalam pengajaran keterampilan berbicara serta bahan ajar yang dapat mendukungnya.

Oleh karena itu, peneliti ingin mengembangkan bahan ajar berbasis pendekatan Quantum Teaching dengan menggunakan Metode TANDUR untuk keterampilan berbicara.

Adapun Rumusan masalah dari penelitian ini adalah: (1) Bagaimana proses pengembangan bahan ajar berbasis pendekatan kuantum teaching dengan manggunakan metode TANDUR untuk pengajaran keterampilan berbicara? (2) Apa pengaruh penggunaan bahan ajar berbasis pendekatan kuantum teaching dengan manggunakan metode TANDUR untuk pengajaran keterampilan berbicara?.

Adapun populasi penelitian ini adalah semua siswa kelas IB MAN Rejosari Madiun Tahun Pelajaran 2011-2012, yang berjumlah 27 siswa, sekaligus mereka menjadi sampel dalam penelitian ini. Untuk Instrumen yang digunakan oleh peneliti untuk mengumpulkan data adalah observasi, wawancara, angket, dan tes akhir.

Hasil penelitian ini dapat disimpulkan sebagai berikut: (1) Pengembangan bahan ajar keterampilan berbicara berbasis pendekatan Quantum Teaching dengan metode tandur dimulai dengan langkah yang pertama analisa kebutuhan siswa, setelah itu peneliti menyerahkan bahan ajar yang akan dikembangkan kepada ahli desain materi dan ahli materi kemudia peneliti mulai mempraktekan, untuk menghasilkan produk bahan ajar peneliti berdasar kepada hasil-hasil angket dan praktek yang ia lakukan (2) Dari hasil tes akhir menunjukkan bahwa rata-rata nilai siswa yaitu 72,92 dengan predikat "Baik" dengan hasil ini dapat dikatakan bahwa penggunaan bahan ajar keterampilan berbicara yang dikembangkan dengan pendekatan Quantum Teaching dengan penggunaan metode Tandur berpengaruh positif dalam meningkatkan kelancaran berbicara siswa.

ABSTRACT

Language is speech, and speech is the main symbol of social communication for humans, therefore it is said to be the most important part in language training and use, as well as the situation there was discussion on the use of everyday life, making the teaching of speaking and conversational skills, and communication orally, an important thing that should be given to learning in schools, aimed at students can acquire the skills of speech and constructive dialogue, as well as the ability to express and display the information.

Of the theory was found problems that exist in Rejosari MAN, that there are some students in IB classes, can not speak Arabic, because they are not get used to practice in speaking Arabic, and this requires a huge effort from the teacher to be able to find a method the right to use the teaching skills of speaking and teaching materials that can support it.

Therefore, the researchers want to develop teaching materials based Quantum Teaching approach by using a Methods TANDUR for speaking skills arabic, the researchers chose TANDUR method with the assumption, as expressed by Bobbi de Porter, that any lesson, this framework ensures students have become attracted and interested in each lessons, and also ensure their learning experience with the practice and make a real lesson for their content.

The study population was all students in grade IB MAN Rejosari Madiun Studies Year 2011-2012, totaling 27 students, while they are being sampled in this study. For the instrument used by researchers to collect data was observation, interviews, questionnaires, and final test.

The results of this study can be summarized as follows: (1) Development of teaching materials speaking skills-based approach Quantum Teaching by using a methods tandur starts with the first step is analyzing the needs of students, and researchers began to develop the components of teaching materials, after which researchers submit materials that will be developed to expert design and material matter experts later researchers began to practice, to produce teaching materials based on the research results and practical questionnaire which he did (2) Of the final test results show that three students (11%) obtained the result "very good", and 16 students (59%) received the "good", and 8 students (30%) gain from the "accepted", the results can be said that the use of teaching materials developed conversational skills with Quantum Teaching approach to the use of methods Tandur positive effect in improving students' fluency.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Muhaimin, Muhaimin and Mohamed Baheet Ahmad, Bakheet
Keywords: تطوير; المواد الدراسية; مهارة الكلام; Development; learning subject; Speaking skill; Pengembangan; Materi Ajar; Keterampilan Berbicara
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 12 Sep 2017 08:32
Last Modified: 12 Sep 2017 08:32
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7996

Actions (login required)

View Item View Item