إعداد المواد التعليمية لدرس اللغة العربية لمهارة القرءة: بحث تطويرى وتجريبي بالتطبيق على مدرسة الصادق المتوسطة الإسلامية بكوولو بولولارنج مالانج

Fauzan, Mohammad (2012) إعداد المواد التعليمية لدرس اللغة العربية لمهارة القرءة: بحث تطويرى وتجريبي بالتطبيق على مدرسة الصادق المتوسطة الإسلامية بكوولو بولولارنج مالانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10720056.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (5MB) | Preview
[img] Other (Textbooks)
10720056.rar - Accepted Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (15MB)

Abstract

ABSTRAK

Bahan ajar mempunyai kedudukan yang penting dalam proses pengajaran. Posisinya adalah sebagai representasi dari penjelasan guru di depan kelas. Keterangan-keterangan guru, uraian-uraian yang harus disampaikan oleh guru, dan informasi yang harus disajikan guru dihimpun di dalam bahan ajar. Dan buku teks juga mempunyai peranan penting dalam proses pengajaran. Karena dengan buku teks pelaksanaan pengajaran menjadi teratur. Hal itu disebabkan adanya petunjuk yang jelas bagi guru sebagai pelaksana pendidikan untuk melakukan proses pengajaran.

Kemahiran membaca adalah pelajaran terpenting yang bermanfaat bagi para siswa, karena dengan membaca para siswa dapat memanfaatkan buku-buku semua pelajaran yang ada di hadapan mereka. Dengan membaca pengetahuan seseorang akan luas, dan dia bisa menela’ah apa yang dia butuhkan. Oleh karena itu bisa dikatakan bahwa membaca adalah kunci mengajar dan belajar.

Tujuan penelitian ini adalah (1) mendiskripsikan hasil penyusunan bahan ajar bahasa Arab untuk kemahiran membaca (memahami teks) bagi siswa kelas VII di sekolahan tersebut, dan (2) mengetahui efektifitas penggunaan hasil penyusunan bahan ajar bahasa Arab untuk kemahiran membaca (memahami teks) bagi siswa kelas VII di sekolahan tersebut.

Metode yang digunakan oleh peneliti adalah metode pengembangan dan experimen. Subjek penelitian ini adalah semua siswa kelas VII di SMPI As-Shodiq Kuwolu Bululawang Malang dan jumlah mereka adalah 29 siswa. Instrumen yang digunakan oleh peneliti adalah wawancara, observasi, angket, dan test.

Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa (1) hasil penyusunan bahan ajar bahasa Arab untuk kemahiran membaca (memahami teks) bagi kelas VII yang berbentuk buku teks terdiri dari dua buah buku: yaitu buku pedoman bagi guru, dan buku untuk siswa. Dan hasil validasi dari pakar materi dan pakar pembelajaran bahasa Arab menunjukkan bahwa kedua buku itu sangat bagus sekali, dan (2) hasil penyusunan bahan ajar bahasa Arab untuk kemahiran membaca (memahami teks) bagi kelas VII yang berbentuk buku teks efektif untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam kemahiran membaca.

Dan diharapkan kepada para peneliti yang lain untuk menyusun bahan ajar bahasa Arab untuk mengatasi permasalahan yang dihadapi oleh para guru dalam melaksanakan proses pengajaran bahasa Arab di Sekolah Menengah Pertama Islam (SMPI) As-Shodiq untuk kelas VIII dan IX.

ABSTRACT

Teaching materials have an important position in teaching process. The position is as a representation from teacher’s explanation in front of the class. The teacher’s material, the explanation must be given by teachers, and the information that must be presented by teacher should be gathered in teaching materials. And text books also have important role in teaching process. By using text books, teaching process can be done steadily.

There are clear guidance for teachers as the doer in educational system to do the teaching process. Reading proficiency is the most important lessons that are beneficial to students, since by reading the students can take some advantages from all course books that they need to face. By reading, students’ knowledge can be wider, and can analyze what he/ she needs. Therefore, it can be said that reading is a key for teaching and learning.

The purposes of this research were (1) to describe the composition result of Arabic language teaching materials for reading proficiency to students at grade VII in that school, and (2) Knowing the effectiveness of using the result of Arabic language teaching materials for reading proficiency to students at grade VII in that school.

The method used by researcher is developmental and experimental method. Subjects of this research were all of students in grade VII at SMPI As-Shodiq Kuwolo Bululawang Malang and the total of the students are 29. The instruments were used by researcher are interviews, observations, questionnaires, and test.

The result from this research indicated that (1) Result of composing the teaching materials for Arabic language to reading proficiency for grade VII in form of the text books consist of two books: are guidance book for teachers, and students’ book. The validation result from the expert in materials and learning Arabic language showed that both of the books are very good, (2) The composition of teaching materials for Arabic language to reading proficiency for grade VII in form of the text books is effectively used to enhance the students skills in reading proficiency.

It’s also expected for the other researchers to create teaching materials for Arabic language faced by the teahers in doing the teaching process of Arabic language in Junior High School (SMPI) As-Shodiq for grade VIII and grade IX.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Ali Kamil, Mohammed and Muzakki, Akhmad
Keywords: المواد التعليمية; درس اللغة العربية; مهارة القرءة; Teaching materials; Arabic lessons; Reading proficiency; Bahan Ajar; Pelajaran Bahasa Arab; Kemahiran Membaca
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 12 Sep 2017 08:34
Last Modified: 12 Sep 2017 08:34
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7989

Actions (login required)

View Item View Item