Tito Rusady, Achmad (2012) دوافع الطلاب في مهارة الكتابة ودور المعلم في ترقيتها: دراسة وصفية تقويمية لطلاب قسم الهندسة بالبرنامج الخاص لتعليم اللغة العربية بجامعة مولانا مالك ابراهم الإسلامية الحكومية بمالانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10720046.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (40MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Motivasi adalah dorongan jiwa seseorang dalam melakukan sesuatu. Tanpa motivasi seseorang tidak pernah bisa mencapai tujuan yang ia inginkan. Dalam belajar, siswa dituntut untuk memiliki motivasi yang tinggi agar cita-cita yang ia inginkan dapat tercapai.
Sebesar apa pun kendala yang akan ia hadapi dalam proses belajar, itu bukanlah masalah yang serius bagi siswa yang memiliki kemauan yang kuat, motivasi, serta minat yang tinggi.
Menurut peneliti, motivasi para mahasiswa arsitek di Program Khusus Pengembangan Bahasa Arab (PKPBA) tampak tidak sama dengan mahasiswa jurusan yang lain dalam mempelajari keterampilan menulis. Secara langsung, tidak ada hubungan antara program yang mereka tekuni dengan jurusan kuliah reguler mereka. Apa lagi mahasiswa arsitek yang berada di
level terbawah di PKPBA.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan; 1). Motivasi mahasiswa arsitek dalam mempelajari keterampilan menulis bahasa Arab di PKPBA. 2). Peran dosen dalam meningkatkan motivasi belajar mahasiswa arsitek dalam mempelajari keterampilan menulis bahasa Arab di PKPBA.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif analisis evaluatif, dan menggunakan instrument penelitian berupa observasi, wawancara dan dokumentasi.
Hasil penelitian ini adalah, motivasi mahasiswa arsitek dalam mempelajari keterampilan menulis bahasa Arab di PKPBA terdiri dari 3 macam motivasi; 1) motivasi positif, 2) motivasi negatif, 3) motivasi positif dan negatif.
Sedangkan peran yang dilakoni dosen dalam meningkatkan motivasi mereka adalah peran pembelajar, yang memiliki tugas sebagai berikut; menjelaskan tujuan belajar, menghubungkan pelajaran yang dipelajari dengan kejadian sehari - hari, menggunakan model pembelajaran kooperatif, mempraktikkan permainan bahasa, interaksi yang baik, dan mengadakan evaluasi. Dari upaya tersebut, mahasiswa arsitek mampu mengikuti pelajaran keterampilan menulis bahasa Arab di PKPBA tanpa unsur keterpaksaan.
Penelitian ini hanya terbatas pada keterampilan menulis saja, oleh karena itu seyogyanya penelitian motivasi mahasiswa dan peran guru ini dapat diterapkan pada keterampilan yang lain oleh peneliti berikutnya.
ABSTRACT
Motivation is an encouragement of one's soul to do something. Without motivation, someone will never be able to achieve what he purposes. In learning, students are required to have a strong motivation in favor of achieving their goals. How big the barrier comes to him in the process of learning, it is not a serious problem for a student who has a strong will, motivation, and high interest.
As observed by the author, the motivation of the architecture students in Special Programs of Arabic Learning Development (PKPBA) seems so far to be different from students of other departments in practicing writing skill. In point, there is no direct relevance between the
programs at which they study to their regular courses especially for those who are joined in the very basic level in PKPBA.
The purpose of this study is to describe; 1) the motivation of the architecture students in practicing Arabic writing skill in PKPBA. 2) The role of a lecturer in enhancing motivation of the architecture students in practicing Arabic writing skill in PKPBA.
This study has used a qualitative approach with the type of an evaluative descriptive analysis research and used observation, interviews, and documentation as the instrument of the research.
The result of this study is that the motivation of the architecture students in practicing Arabic writing skill in PKPBA is divided into three qualities: 1) positive motivation, 2) negative motivation, 3) positive and negative motivation.
Meanwhile, the role of a lecturer in increasing
student’s motivation is as the learner, who has the following tasks: to explain the purpose of the study, relate the lessons learned with daily phenomena, apply a model of cooperative learning, practice language games, make a good interaction, and do evaluation.
Of these efforts, the architecture students are supposed to participate in practicing Arabic writing skill in PKPBA without any compulsion.
The scope of this study is only for writing skills, so hopefully this study about the role of a lecturer and student motivations can be applied to other skills by other researchers.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Al-Kamil, Mohammed Ali and Mubarok, Zulfi | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | دوافع; الكتابة; الهندسة; الدور; المعلم; المتعلم; motivation; writing; architecture students; the role of a lecturer; the learner; motivasi; menulis; mahasiswa arstiek; peran dosen; pembelajar | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 12 Sep 2017 15:36 | |||||||||
Last Modified: | 22 Dec 2017 15:48 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7981 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |