تصميم المادة عبر الرحلات المعرفية لترقية مهارة الكلام: بحث تطويرى تجريبي بالجامعة الإسلامية الحكومية بتلونج أجونج

Masykur, Muhammad Zakki (2012) تصميم المادة عبر الرحلات المعرفية لترقية مهارة الكلام: بحث تطويرى تجريبي بالجامعة الإسلامية الحكومية بتلونج أجونج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10720032.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (6MB) | Preview
[img] Other (Textbooks)
10720032.rar - Accepted Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)

Abstract

ABSTRAK

Kegiatan pembelajaran diarahkan untuk memberdayakan semua potensi peserta didik untuk menguaasai kompetensi yang diharapkan. Kegiatan pembelajaran mengembangkan kemampuan untuk mengetahui, memahami, melakukan sesuatu, hidup dalam kebersamaan dan mengaktualisasikan diri. Dengan demikian, kegiatam pembelajaran perlu : 0) berpusat pada peserta didik ; 2) mengembangkan kreatifitas peserta didik ; 3) menciptakan kondisi yang menyenagkan dan menantang : 4) bermuatan, nilai, etika, estetika, logika, dan kinestetika dan 5) menyediakan pengalaman belajar yang beragam. (Puskur 2114: 03), dalam perkembangannya, dunia pendidikan saat ini sangat terpengaruh oleh IPTEK termasuk dalam penyusunan desain bahan ajar melalui webquest.

Tujuan penelitian ini adalah: 0) mengetahui proses penyusunan desain bahan ajar melalui WEBQUEST dalam meningkatkan kemahiran berbicara di Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Tulungagung.; 2) mengetahui Sejauh mana efektifitas pengunaan Desain bahan ajar tersebut dalam meningkatkan kemahiran berbicara di Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Tulungagung

Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (Research & Development) Hasil dari penelitian ini adalah: 0) proses penyusunan desain bahan ajar melalui WEBQUEST dalam meningkatkan kemahiran berbicara di Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Tulungagung 2) efektifitas pengunaan Desain bahan ajar tersebut dalam meningkatkan kemahiran berbicara.

Setelah menggunakan desain bahan ajar pada kelas krontrol 6686 sedangkan pada kelas eksperimen 86. Pembelajaran dengan menggunakan desain bahan ajar ini efektif meningkatkan keterampilan berbicara mahasiswa Sekolah Tingggi Agama Islam Negeri jurusan Pendidikan Bahasa Arab Tulungagung terlihat dari besarnya perbandingan nilai mahasiswa control dan mahasiswa eksperimen dari nilai t-hitung 28862 t-tabel 282. t- hitung lebih besar dari t-tabel.

ABSTRACT

Teachers need to create effective teaching materials to ensure that students are learning to their maximum potential. Any tool used to convey information or test understanding is a teaching material. This broad category includes common classroom elements such as worksheets, videos, quizzes and activities. When designing materials, teachers need to consider a number of factors. By taking time to consider educational goals and ways to create and deliver materials appropriate to the specific body of students being taught---teachers will be more successful in creating quality teaching material that promotes learning.

learning the Arabic language for speaking skills are removed from the curriculum of boarding.

Based on those statement, the researcher wish to design a materials instruction intended to improve the student’s Arabic speaking skills and competency.

This research used quantitative approach and the type of this research was a kind of “Research and Development” ( R & D )

The purposes of this research are: 0) product webquest to improve student’s Arabic speaking skill 2) the effective test of webquest in improving student’s Arabic speaking skill ofin State Islamic Institute.

The results of this research are: 0) product webquest to improve student’s Arabic speaking skill 2) the experiment appointed that using product webquest could improve the ability of students to speak Arabic.

There are suggestions for the school and it’s Arabic teachers: 0) rearrange the material of Arabic lesson, especially Arabic speaking skill, based on need analysis 2) avoid the use of mother tongue when teaching Arabic speaking, because it makes the students get used to translate the lesson or explained in the mother tongue 3) the teaching materials designed for Arabic speaking skill on based fiqh books is a tool of important tools in the teaching process that can benefit the Arabic teachers of in State Islamic Institut or others Islamic Institut.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Ainin, Mohammad and Mohamed Baheet Ahmad, Bakheet
Keywords: تصميم المادة عبر الرحلات المعرفية; الكفاءة في الكلام; : Teaching Materials through WebQuest; Speaking Arabic Skill; Desain Bahan Ajar melalui WEBQUEST; kemahiran Berbicara.
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Muhammad Muhammad Syahriel
Date Deposited: 02 Sep 2017 06:21
Last Modified: 02 Sep 2017 06:21
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7967

Actions (login required)

View Item View Item