إعداد المواد التعليمية وفعاليتها في تعليم مهارة الكتابة: بحث تجريبي وتطويرى بالتطبيق على المدرسة المتوسطة الإسلامية بمعهد الإسلام العصري عانجوك بجاو الشرقية

Faizun, Mochammad (2012) إعداد المواد التعليمية وفعاليتها في تعليم مهارة الكتابة: بحث تجريبي وتطويرى بالتطبيق على المدرسة المتوسطة الإسلامية بمعهد الإسلام العصري عانجوك بجاو الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
10720025.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (15MB)

Abstract

ABSTRAK

Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif dengan metode R & D. Yakni penggunaan mendesain sebuah produk tertentu kemudian mengujikan keefektifan produk tersebut. Pengujian hasil produk dilakukan oleh uji ahli, sedangkan pengujian keefektisan produk tersebut dipraktikkan dalam proses belajar mengajar.

Penelitian ini menjawab dua masalah; (1) bagaimana mendesain bahan ajar pelajaran menulis bahasa Arab untuk siswa MTs Pondok Modern Al-Islam Nganjuk? (2) Seberapa jauh keefektifitasan penggunaan bahan ajar menulis bahasa Arab untuk siswa MTs Pondok Modern Al-Islam Nganjuk?

Adapun populasi yang digunakan dalam proses penulisan penelitian ini adalah siswa MTs Pondok Modern Al-Islam Nganjuk tahun ajaran 2011/2012. Dari sini peneliti memilih satu kelas untuk dijadikan sample, yakni kelas satu A yang berjumlah 18 siswa. Adapun instrument pendukung dalam penelitian ini adalah wawancara, angket dan tes.

Hasil dari penelitian ini : 1. Desain materi ini dimulai dari analisis kebutuhan, meneliti kurikulum dan silabus, wawancara dengan guru serta observasi ke lapangan. 2. Penggunaan buku pengembangan bagi siswa MTs Pondok Modern Al-Islam Nganjuk dalam pengajaran membaca sangat efektif. Hal ini didasarkan pada adanya pengaruh signifikan dari hasil uji t pada Pre Test dan Post Test dalam pengajaran keahlian membaca. Dengan hasil sebagai berikut, MD=0,872222, nilai hasil uji t 3, nilai N : 18-1= 17. Kemudian jumlah 17 ini merujuk kepada t table dengan tingkat 95 % (2.10). karena nilai t hitung lebih besar dari pada nilai t table (3>2.10), maka hipotesis penelitian diterima.

ABSTRACT

In this Research, the researcher uses descriptive quantitative approach of R & D method. Which is the use of designing a certain product and testing the effectiveness of the product. The product test was done by expertise test, while the effectiveness test of the product was applied in the teaching learning process.

This research answers two problems; (1) how to design teaching source of Arabic writing course for the students of MTs Pondok Modern Al-Islam Nganjuk? (2) how far is the effectiveness of the use of the source of Arabic writing course for the students of MTs Pondok Modern Al-Islam Nganjuk?

The population used in this research process is the students of MTs Pondok Modern Al-Islam Nganjuk of academic year 2011/2012. From here, the researcher chose one class for a sample, which was the 1Aclass which students was 18 people. The supporting instruments in this research are interview quitionnaire, and test.

The results of this research was : 1. This material design was started from the needs analysis, analysis of curriculum and syllabus, the teacher interview and the observation fo the field. 2. The use of the development book for the students of MTs Pondok Modern Al-Islam Nganjuk for teaching writing is very effective. This is according to the significance of the t test on the Pre Test and Post Test in teaching reading skill. The results was MD=0,872222, t test value 3, N value : 18-1= 17. The 17 is based on the t table which level is 95 % (2.10). Because the t count value is bigger than the t table value (3>2.10), then the hyppothesis is accepted.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Lubis, Torkis and Mubarok, Zulfi
Keywords: إعداد; المواد التعليمية; الكتابة; Design; Teaching Source; Writing; Desain; Bahan Ajar; Menulis
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Muhammad Muhammad Syahriel
Date Deposited: 02 Sep 2017 06:16
Last Modified: 02 Sep 2017 06:16
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7962

Actions (login required)

View Item View Item