Rauhillah, Siti (2012) إعداد المواد التعليمية من الثقافة المحلية لتنمية مهارة الكلام: بحث تطويري وتجريبي بالتطبيق على جامعة حمزنودي الإسلامية فنشور لومبوك الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10720019.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Institut Agama Islam (IAI) Hamzanwadi Pancor sejak awal berdirinya sampai sekarang telah mengadakan perkuliahan Bahasa Arab di semua Fakultas dan jurusan yang ditempuh selama dua semester, berdasarkan hasil wawancara dan pengamatan peneliti di Fakultas Tarbiyah jurusan PAI bahwa kemampuan Bahasa Arab mahasiswa dalam maharah kalam masih lemah karena disebabkan oleh beberapa faktor antara lain:
Berangkat dari permasalahan diatas penulis mencoba untuk menyusun materi ajar dari budaya lokal, penulis menyusun materi ajar yang kandungan isinya terkait dengan apa yang ada disekitar mahasiswa kemudian disesuaikan dengan kandungan materi ajar yang sudah ada. Materi budaya lokal akan mampu memberikan stimulus dalam menumbuhkan motifasi para mahasiswa dalam belajar Bahasa Arab khususnya maharah kalam karena disajikan dalam bentuk yang baru dan menarik.
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: (1) Bagaimana kongkritnya perancangan materi ajar dari budaya lokal untuk meningkatkan kemampuan berbicara mahasiswa semester II jurusan PAI Fakultas Tarbiyah IAI Hamzanwadi Pancor. (2) sejauhmana ke-efektifan materi ajar dari budaya lokal materi ajar dari budaya lokal untuk meningkatkan kemampuan berbicara mahasiswa semester II jurusan PAI Fakultas Tarbiyah IAI Hamzanwadi dalam hal pengucapan Bahasa Arab yang benar, penggunaan kosakata dan berbicara Bahasa Arab dengan lancar.
Adapun tujuan dari penelitian ini adalah: (1) Untuk mendesain materi ajar dari budaya lokal untuk meningkatkan kemampuan berbicara mahasiswa semester II jurusan PAI Fakultas Tarbiyah IAI Hamzanwadi Pancor. (2) Untuk mengetahui sejauhmana ke-efektifan materi ajar dari budaya lokal materi ajar dari budaya lokal untuk meningkatkan kemampuan berbicara mahasiswa semester II jurusan PAI Fakultas Tarbiyah IAI Hamzanwadi dalam hal pengucapan Bahasa Arab yang benar, penggunaan kosakata dan berbicara Bahasa Arab dengan lancar.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif-kuantitatif dengan metode pengembangan dan eksperimen model ADDIE. Validator penelitian ini adalah dua orang ahli Pembelajaran Bahasa Arab.
Peneliti memperhatikan dan membandingkan kemampuan mahasiswa dalam berbicara Bahasa Arab sebelum dan sesudah diterapkan materi ajar Bahasa Arab dari budaya lokal
Hasil dari penelitian ini adalah: (1) Tahap-tahap penyusunan produk materi ajar dari budaya lokal untuk meningkatkan kemampuan berbicara mahasiswa semester II jurusan PAI Fakultas Tarbiyah IAI Hamzanwadi Pancor.(2) Penggunaan produk materi ajar dari budaya lokal yang didesain memiliki afekifitas yang sangat baik di dalam peningkatan keterampilan berbicara.
ABSTRACT
Islamic Institute (IAI) Hamzanwadi Pancor, since its inception until now has held Arabic classes in all faculties and departments to be taken for two semesters, based on interviews and observations of researchers in the Faculty of Tarbiyah in PAI departmen that the speaking Arabic skill of students is still poor because of several factors, as follows: lack of motivation in students to practice speaking Arabic, teachers do not provide a lot of time to train students to speak Arabic and the absence of the ability of teachers to design teaching materials that suit the needs of students.
From the above problems, researcher tries to arrange teaching materials from local culture, that is content relates to what are around students than it is adapted with previous teaching material content.
Local culture material is able to stimulate students to study Arabic language, especially speaking Arabic skill due to provided to be interesting and new.
Formulation of the problem in this study were: (1) How to design concrete teaching materials of local culture to improve students speaking Arabic skill in the second semester,PAI department faculty of Tarbiyah IAI Hamzanwadi Pancor. (2) the extent of the effectiveness of teaching materials of local culture to improve students speaking Arabic skill in the second semester, PAI department faculty of Tarbiyah IAI Hamzanwadi Pancor in terms of the correct pronunciation of Arabic, the use of vocabulary in sentences, and speaks Arabic fluently.
The purpose of this study were: (1) To design teaching materials of local culture to to improve students speaking Arabic skill in the second semester,PAI department faculty of Tarbiyah IAI Hamzanwadi Pancor. (2) To determine the extent of the effectiveness of teaching materials of local culture to improve students speaking Arabic skill in the second semester,PAI department faculty of Tarbiyah IAI Hamzanwadi Pancor, in terms of the correct pronunciation of Arabic, the use of vocabulary in sentences, and speaks Arabic fluently.
This study uses a qualitative-quantitative approach using development and experimental models of Addie. Validator study were two experts Learner of Arabic. Researcher observe and compare the students ability in speaking Arabic before and after the applied Arabic teaching materials of local culture.
The results of this study were: (1) Arranging in phases the product of the teaching materials of local culture to improve students speaking Arabic skill in the second semester,PAI department, faculty of Tarbiyah IAI Hamzanwadi Pancor. (2) The use of teaching materials from the products of local culture on design has a very good effectiveness in upgrading Arabic speaking skills.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ibrahim, Faisol Mahmoud Adam and Masyhudi, Muhammad Mujab | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | المواد; مهارة الكلام; الثقافة المحلية; Teaching Materials; Speaking Skills; Local Culture; Desain Materi Ajar; kemampuan berbicara; Budaya lokal | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Muhammad Muhammad Syahriel | |||||||||
Date Deposited: | 02 Sep 2017 13:16 | |||||||||
Last Modified: | 08 Jan 2018 10:19 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7959 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |