استخدام أسلوب المشاركة للمتفوقين في قواعد اللغة العربية لتنمية مهارة الكلام: بحث تجريبي في مدرسة السنّيّة العالية بكنشونج جمبير

Mizan Rosyadi, Ahmad (2012) استخدام أسلوب المشاركة للمتفوقين في قواعد اللغة العربية لتنمية مهارة الكلام: بحث تجريبي في مدرسة السنّيّة العالية بكنشونج جمبير. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10720018.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (37MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Bertutur adalah ketrampilan dan tolak ukur yang asasi untuk kesuksesan siswa dalam pendidikan dan pembelajaran Bahasa Arab.Sekalipun sebagian komponen Bahasa Arab seperti Tata Bahasa ada pada katagori baik dan hampir sempurna namun siswa masih kesulitan bertutur dan berbicara.

Diantara penyebabnya ialah ketrampilan berbicara masih di monopoli pendidik dan tidak memberi peluang pada siswa untuk aktif partisipatif dalam aktivitas proses pembelajaran dan latihan,

Pokok masalah penelitian ini : (1) Bagaimana Efisiensi Penggunaan Metode Partisipatif dalam mengembangkan siswa dalam pengucapan huruf dari makhrojnya yang asli.(2). Bagaimana Efisiensi Penggunaan Metode Partisipatif untuk meningkatkan siswa dalam pengetahuan Tata Bahasa Arab. (3). Bagaimana Efisiensi Penggunaan Metode Partisipatif untuk mengembangkan kemampuan siswa dalam memilih dan merangkai kalimat yang benar. (4). Bagaimana Efisiensi Penggunaan Metode Partisipatif untuk meningkatkan siswa dalam kelancaran bertutur. (5). Bagaimana Efisiensi Penggunaan Metode Partisipatif untuk meningkatkan mutivasi bertutur dan berbicara berbahasa Arab.

Metode Penelitian ini jenis desain penelitian Kuantitatif Eksperimentatif. Komunitas penelitian ini ialah semua siswa kelas II Tahun ajaran 2011-2012 Madrasah Aliyah Assunniyyah Kencong Jember.Metode perolehan data melalui observasi,wawancara dan tes.

Formulasi hasil penelitian ini ialah :(1).Penggunaan Metode Partisipatif dengan cara berdiskusi dapat (1) meningkatkan siswa dalam pengucapan huruf dari makhrojnya yang asli. (2). meningkatkan perbendaharaan kosa kata yang baru. (3). mempermudah siswa mengembangkan Tata Bahasa Arab. (4). meningkatkan kemampuan siswa menggunakan susunan yang benar dalam merangkai kalimat ketika bertutur. (5). menumbuhkan mutivasi siswa bertutur dan berbicara berbahasa Arab.

ABSTRACT

Speaking is a skill and basic benchmark for the success of learners in education and learning of Arabic, though some components of leanguage such as grammar is in the category of good and almost perfect, but students are still struggling to speak and talk.

Among the problem is still monopolized by the conversational skillis of educators and provide opportunities for students to active participation in learning activities and exersice.

Formulation of the problem : (1).How the efficiency of participatory methods for students in the pronunciation of the letter elicits from is original makhroj. (2).How efficient use of participatory methods to enhanse students’ know ledge of Arabic Grammar. (3). How efficient use of participatory methods to develop students’ skills in selecting and to arrange correct sentences. (4).How efficient use of participatory methods to improve students in the smooth spoken. (5) .How efficient use of participatory methods to enhance motivation to speak Arabic.

This type of research method of guantitative expremental study design. This research community is that all students in grade II school year 2011-2012 Madrasah Aliyah Assunniyyah Kencong Jember. Resull method of file through observation, interviews, and tests.

The results of this study can be formulated as follows : (1).The use of participatory methods to discussi ways to improve students pronunciantion of the letter of the original makhroj. (2). The use of participatory methods to discussi ways to improve the vocabulary of the new vocabulary. (3). The use of participatory methods to discussed ways to facilitate students to develop a grammar of Arabic. (4). The use of participatory methods to discussi ways to improve students ability to use the correct order when the speak in coherent sentences. (5). The use of participatory methods to discussi ways to motivate students speaking Arabic.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Syaikhoun Mohammed, Mohammed and Mubarok, Zulfi
Keywords: أسلوب المشاركة; تنمية مهارة الكلام; Participatory Methods; The Development of speaking skills; Metode Partisipatif; Pengembangan Ketrampilan Berbicara
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Muhammad Muhammad Syahriel
Date Deposited: 02 Sep 2017 06:16
Last Modified: 02 Sep 2017 06:16
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7958

Actions (login required)

View Item View Item