Sa’diyah, Hikmatus (2012) Pendidikan akhlak dalam Al-Qur’an dan Perjanjian Lama: Studi komparatif kisah Yusuf dalam QS Yusuf dan Kitab Kejadian bab 37-50. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10770018.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pendidikan akhlak adalah bagian dari Pendidikan Agama Islam yang berfungsi sebagai panduan manusia agar mampu memilih dan menentukan perbuatan yang baik dan yang buruk. Selama ini, Penerapan Pendidikan agama kurang menyentuh aspek realitas sosial sehingga moral dan etika umat tidak semakin maju, masih sering terjadi tindak kejahatan dan kerusuhan yang bermotif SARA. Akhlak atau etika, sebenarnya sudah dikenal oleh masyarakat sebelum Islam, hanya saja dasarnya berbeda. Misalnya akhlak bangsa Ibrani berdasarkan kitab Taurat, akhlak kaum Nasrani bersifat teosentris. Adapun akhlak umat Islam berdasarkan al-Qur’an dan Hadis. Hanya saja, tidak banyak umat Islam yang memahami nilai-nilai akhlak yang terkandung dalam al-Qur’an.
Kisah Yusuf adalah salah satu kisah dalam al-Qur’an yang mengandung pendidikan akhlak. Ternyata, Kisah ini juga terdapat dalam Perjanjian Lama (Taurat). Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan konsep-konsep pendidikan akhlak dari kisah Yusuf dalam al-Quran dan Perjanjian Lama, sekaligus menemukan persamaan dan perbedaan dari kedua kitab tersebut.
Penelitian ini menggunakan jenis penelitian murni deskriptif kualitatif dengan metode library research. Teknik pengumpulan data yang dipakai adalah dokumentasi dari data primer dan sekunder. Untuk penafsiran ayat al-Qur’an digunakan metode tafsir analisis (tahlili), sedangkan tafsiran Perjanjian Lama digunakan metode hermeneutika Alkitab. Teknik analisis datanya adalah Content Analisis dengan cara; merumuskan pertanyaan, mengkategorikan ayat-ayat, mengkode, mengumpulkan data, kemudian menginterpretasikan.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa konsep pendidikan akhlak dalam kisah Yusuf berdasarkan segi persamaan antara al-Qur’an dan Perjanjian Lama antara lain: taqwa, tawakkal, sabar, syukur, malu, memegang amanah; mengembangkan potensi, pemaaf, Memelihara kesucian diri, menahan nafsu, Memanfaatkan waktu dengan baik, pemberani, membalas kejahatan dengan kebaikan. Menghormati orang tua, mematuhi perintahnya, tidak melupakan jasanya, adil dan bijaksana, waspada, menjamu tamu dengan baik, jujur, tawadhu, mendahulukan kepentingan orang banyak, menegakkan keadilan. Sedangkan dari segi perbedaannya, akhlak Yusuf dalam al-Quran antara lain; menutupi aib orang lain,berdoa,Bersikap tenang,tidak terburu-buru; sedangkan dalam Perjanjian Lama antara lain; berwibawa, melaksanakan wasiat ayah, menghormati atasan, dan tidak meminta jabatan. Pendidikan akhlak Yusuf tersebut bermula dari lingkungan keluarga dengan metode keteladanan, nasihat, motivasi dan intimidasi dari ayahnya kemudian diperoleh dari praktek dan pengalaman langsung di lingkungan yang dia tempati, baik di istana al-Aziz, di penjara, maupun di istana.
ABSTRACT
The Moral Education is a part of The Islamic Religious Education which has a function to guide the mankind to be able to choose and decide the good and the bad deeds. Nowdays, The practice of Religious Education has not touched the aspect of social reality so the Moral and Ethics of the People here do not achieve good progress so far, still crimes and riots happen based on the motives of SARA (ethnics, religion, race and sectarian). Moral and Ethics actually had been known by the people before Islam came, only the basic of teaching is different, for examples the moral teaching of the Jewish people based on the book of Torah, the moral teaching of Christian people based on Theosentris. The basic teaching of Islamic people based on Holy Koran and Hadith, but not so many Islamic people understand the value of moral inside Holy Koran.
The history of Joseph is one of the stories in Holy Koran which contains moral education. In fact, this story is also found in the Old Testament or Torah. The purpose of the research is to reveal the concept s of moral education from the story of Joseph in Holy Koran and Old Testament (Torah), and also to find the similarities and the diffirencies from the both of the two books at once.
This research uses the type of pure research descriptif qualitative by using library research method. The technique of data collection uses the documentations from pimary and secondary data. The method of analysis interpretation (tahlili) is used to interpret the verses of Holy Koran, mea nwhile the interpretation of Old Testament (Torah) uses Bible hermeneutic method and also interviews. The Technique of data analysis is Content Analysis by using: Formulating the Questions, categorizing verses, coding, collecting the data, and then interpreting.
The results of the research show the concept of moral teaching in the story of Joseph based on the Holy Koran and the Old Testament have similirities such as: piety, resignation, patience, shame, holding the mandate, develop potencial, sense of forgiving, sense of nurturing self chastity, abstinence, use the time well, brave, repay evil with kindness, respect for parents, obey orders and do not forget his services, fair and wise, alert, entertain guess with good, honest and humble, put the interest of the people and uphold the justice. Some differences, the moral of Joseph in Holy Koran such as: to close disgrace of others, pray, be calm, do not hurry, meanwhile from the Old Testament such as: have the authority to implement father’s will, respect the superiors, do not ask for the post. The Moral education of Joseph started from the environment of the family, with method of a leadership, advise, motivation and an intimidation from his father and also from the practices directly from the land of Egypt such as in the house of Pothifar and also in a prison or in a palace.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rasmianto, Rasmianto and Basri, Basri | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Pendidikan Akhlak; Kisah Yusuf; Al-Qur’an; Perjanjian Lama; Moral Education; The Story of Joseph; Holy Koran; Old Testament | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi magister Pendidikan Agama Islam | |||||||||
Depositing User: | Dian Anesti | |||||||||
Date Deposited: | 18 Aug 2017 18:13 | |||||||||
Last Modified: | 23 Jun 2023 15:33 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7892 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |