Prasanti, Aprilia Indah (2014) Pengembangan bahan ajar materi batuan dan jenisnya berbasis ensiklopedia untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa kelas V SDN Ketawanggede Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10140113.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan bahan ajar berbasis ensiklopedia merupakan salah satu sarana guna membantu memahamkan siswa dalam pembelajaran. Melalui bahan ajar, diharapkan siswa dapat termotivasi dan menumbuhkan keterampilan ilmiah siswa, serta sebagai upaya membiasakan siswa bekerja keras untuk memperoleh pengetahuan, tanpa atau didampingi guru. Bahan ajar yang dapat mendukung proses pembelajaran IPA adalah bahan ajar berbasis ensiklopedia,ensiklopedia adalah buku yang menghimpun uraian tentang berbagai bidang ilmu tertentu dalam artikel-artikel terpisah.
Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan bahan ajar berbasis ensiklopedia pokok bahasan batuan dan jenisnya karena materi batuan bersifat abstrak maka dengan adanya bahan ajar berbasis ensiklopedia yang didukung dengan jenis batuan konkretnya akan meningkatkan pemahaman konsep siswa. Objek penelitian adalah siswakelas V SDN Ketawanggede Malang. Bentuk penelitian yang digunakan oleh peneliti adalah deskriptif dengan analisis data secara kualitatif dan kuantitatif. Jenis penelitian ini adalah Reserch and Development, yang mengacu pada model Dick and Carrey.
Hasil dari penelitian pengembangan bahan ajar berbasis inkuiri terbimbing dalam mata pelajaran IPA memenuhi kriteria valid dengan hasil uji ahli materi mencapai tingkat kevalidan 81%, ahlidesain mencapai 88%, ahli mata pelajaran mencapai 90%, dan hasil uji coba lapangan mencapai 84%, hasil belajar siswa rata-rata nilai pre-test60,19 dan nilai post-test 85,5. Pada uji-t manual dengan kemaknaan 0,05 diperoleh hasil t hitung≥ t tabel yaitu 4, 672≥ 1,708, artinya Ho ditolak dan Ha diterima. Sehingga, terdapat perbedaan yang signifikan terhadap bahan ajar yang dikembangkan. Hal ini menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan memiliki kualifikasi tingkat kevalidan yang tinggi, sehingga bahan ajar layak digunakan dalam pembelajaran.
ENGLISH
Development of teaching materials based encyclopedia is one of the means to assist students in learning the hang. Through teaching materials, students are expected to be motivated and foster scientific students skill, as well as efforts to familiarize the students worked hard to acquire the knowledge, without or accompanied by a teacher. Teaching materials which support science learning process is based teaching materials encyclopedia, the encyclopedia is a book that collects the description of various different disciplines in separate articles.
The purpose of this research is to develop teaching materials based encyclopedia of the subject and the type of rock as the rock material is abstract then the presence of teaching materials based encyclopedia supported by concrete rock types will enhance students' understanding of concepts. Objects were students elementary school class V Ketawanggede Malang. Forms of research used by researchers is a descriptive analysis of qualitative and quantitative data. This is Reserch and Development, which refers to the model of Dick and Carrey.
The results of the research development of guided inquiry-based teaching materials in science meets the criteria valid test results matter experts reached a level of validity of 81%, reaching 88% ahlidesain, expert subjects reached 90%, and the results of field trials was 84%, the result of learning the average student grades pretest60,19 and post-test score of 85.5. In the t-test with a significance level of 0.05 manually obtained results hitung≥ t t table is 4, 672≥ 1,708. It’s mean Ho is rejected and Ha accepted. Thus, there is a significant difference to the teaching materials developed. This indicates that the developed product has a high level qualification validity, so that the teaching materials used in the study feasible.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wibowo, Agus Mukti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Bahan Ajar; Batuan dan Jenisnya; Pemahaman Konsep; Ensiklopedia; Subjects; Rock and Kind; Understanding Concepts; Encyclopedia | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 10 Aug 2017 10:56 | ||||||
Last Modified: | 10 Aug 2017 10:56 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7744 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |