Farhan, Farhan (2012) تطبيق طريقة الاستجابة الجسدية الكاملة لتنمية مهارة الكلام: دراسة تجريبية في قسم اللغة العربية وأدبها جامعة بجاجاران جاوى الغربية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10720007.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) |
Abstract
ABSTRAK
Metode Respon Fisik Total adalah metode pengajaran bahasa yang berlandaskan atas koordinasi ucapan dan aksi serta merupakan pengajaran bahasa melalui kegiatan gerak badan. Peneliti berasumsi bahwa metode ini efektif untuk meningkatkan kemahiran berbicara bahasa Arab.
Oleh karenanya, peneliti bermaksud menguji penerapan metode ini kepada mahasiswa di jurusan bahasa dan sastra Arab Universitas Padjadjaran, mendeskripsikan mekanismenya dan menguji efektifitasnya. Dilakukan pengujian di jurusan tersebut, karena peneliti mengetahui bahwa banyak dari mahasiswa jurusan tersebut lemah dalam kemampuan berbicara.
Tujuan dari penelitian ini adalah mendeskripsikan mekanisme penerapan metode respon fisik total kepada mahasiswa semester 4 Jurusan Bahasa dan Sastra Arab Universitas Padjadjaran dan mengukur efektifitas metode tersebut untuk meningkatkan kemampuan berbicara. Metode penelitian ini adalah metode deskriptif eksperimen dengan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Peneliti menggunakan satu kelompok subjek.
Hasil dari penelitian ini ialah bahwa metode respon fisik total dapat diterapkan pada tingkat perguruan tinggi, bahkan bagi sebagian mahasiswa metode ini menarik. metode ini menuntut pengajar untuk memberikan stimulasi kepada mahasiswa untuk mengungkapkan perintah, sehingga mereka terbiasa mengungkapkan dan berbicara bahasa Arab.
Berdasarkan hasil ujian, peneliti mendapatkan bahwa nilai rata-rata ujian mahasiswa segi pengucapan sebelum digunakan metode respon fisik total (pretes) adalah 58,66 dan nilai rata-rata setelah digunakan metode respon fisik total adalah 65,41, nilai thitung adalah 10,3416, nilai ttabel 4,32 dengan taraf kepercayaan 99,9%. nilai rata-rata ujian mahasiswa segi kosa kata dalam pretes 42,57 dan nilai
rata-rata post tes adalah 64,58, nilai thitung adalah 10,2263. Nilai ujian dari segi gramatika dalam pretes adalah 55,75 dan nilai rata-rata dalam post tes adalah 59,83 dan nilai thitung adalah 5,1172. Apabila nilai thitung lebih besar dari ttabel maka hipotesa atau asumsinya diterima.
ABSTRACT
Total physical response method is a method of teaching based on the coordination of speech and action, and trying to teach language through physical activity (motor).
Researcher assumed that this method is effective to raise speaking skill. So, the researcher wants to try to apply this method to students in the Department of Arabic Language and Literature Padjadjaran University and describes the mechanism and measure it effectiveness.
The experiment carry out in this department because the researcher knew that most students are weak to speak because they have graduated from high school public.
The aim of this paper describe how to apply total physical response method to students in the fourth semester, Department of Arabic Language and Literature Padjadjaran University and to know the effectiveness of the method to raise speaking skill. The methodology of this research is descriptive experimental method with the quantitative and qualitative approach. the researcher uses a single set.
The results of this research are that total physical response can be applied to the university level and for some students this method is interesting, this method also demand the teacher to stimulate the students to express a command so they get used to express and speak Arabic.
Depending on the results of the test, researcher found that the average value of students results in terms of pronunciation by use the total physical response method is 58.66 and average value of their results after using the total physical response method is
65.41. The result of t(hitung) is 10,3416 and this is greater than t(tabel) 4,32 at the level of trust 99,9%. Average value of students test results in terms of the vocabulary in pre-test is 57,42 and the average value in the post-test is 64,91 and result of t(hitung) is 10,2263 with the same of t(table) value and level of trust.
The average value of their test results in terms of the grammar in the pre-test is 55.75 and average their results in the post-test is 59.83, result of t(hitung) is 6,5700. If the result of t(hitung) is greater than t(tabel) so the hypothesis is acceptable.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ibrahim, Faisol Mahmoud Adam and Wargadinata, Wildana | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | طريقة الاستجابة الجسدية الكاملة; مهارة الكلام; Total Physical Response Method; Speaking Skill; Metode respon fisik total; kemampuan berbicara | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 09 Aug 2017 16:27 | |||||||||
Last Modified: | 08 Jan 2018 10:19 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7734 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |