استراتيجية تدريس قواعد اللغة العربية بالتعبير الشفوي: دراسة وصفية تقديمية في معهد الإصلاح الإسلامي جنكاواه جمبير

Haikal, Hauli (2012) استراتيجية تدريس قواعد اللغة العربية بالتعبير الشفوي: دراسة وصفية تقديمية في معهد الإصلاح الإسلامي جنكاواه جمبير. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10720005.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (15MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Penelitian ini adalah studi pengajaran Kaidah Bahasa Arab dengan Ekspresi Lisan di Pondok Pesantren Al-Ishlah Jenggawah Jember. Untuk: (1) penerapan pengajaran Kaidah Bahasa Arab dengan ekspresi lisan di Pondok Pesantren Al- Ishlah Jenggawah Jember. (2) efektivitas pengajaran Kaidah Bahasa Arab dengan ekspresi lisan di Pondok Pesantren Al-Ishlah Jenggawah Jember. (3) pengetahuan tentang strategi yang baik dalam pengajaran Kaidah Bahasa Arab dengan ekspresi lisan di Pondok Pesantren Al-Ishlah Jenggawah Jember.

Adapun jenis penelitian termasuk deskriptif evaluatif. Sumber data antara lain: pengasuh pondok, kepala sekolah, guru dan siswa, pengamatan melalui proses pengajaran dan lembar kerja siswa. Pada metode sampling yang terpilih digunakan disengaja. Alat pengumpulan data, antara lain: peneliti sendiri, pedoman wawancara, dokumentasi dan lembar kerja siswa. Metode pengumpulan data: observasi, wawancara dan dokumentasi. Adapun langkah-langkah analisa data: (1) pemaparan data (2) klasifikasi dan penyusunan data (3) analisa dan penafsiran data.

Hasil penelitian menunjukkan: (1) bahwa penerapan pengajaran Kaidah Bahasa Arab dengan Ekspresi Lisan di Pondok Pesantren Al-Ishlah Jenggawah Jember berjalan efektif dan menunjukkan tingkat perkembangan siswa yang positif. (2) bahwa efektivitas pengajaran Kaidah Bahasa Arab dengan Ekspresi Lisan di Pondok Pesantren Al-Ishlah Jenggawah Jember menunjukkan peningkatan pembaharuan para siswa. (3) bahwa strategi yang baik dalam pengajaran Kaidah Bahasa Arab dengan Ekspresi Lisan di Pondok Pesantren Al- Ishlah Jenggawah Jember memiliki dampak yang signifikan dalam kegiatan belajar siswa.

ENGLISH:

This research is the study of the teaching Arabic grammar by using Oral Expression in Islamic Boarding school of Al-Ishlah Jenggawah Jember. The aim of this research are: (1) to apply the teaching of Arabic grammar by using verbal expression in Islamic boarding school of Al-Ishlah Jenggawah Jember, (2) to know the effectiveness of the teaching of Arabic grammar in verbal expression in the Islamic boarding school of Al-Ishlah Jenggawah Jember, and (3) to know the teaching strategies of the Arabic grammar in verbal expression in the Islamic boarding school of Al-Ishlah Jenggawah Jember.

The type of this research includes descriptive evaluative. The data sources include: school committee, principal, teachers and students, also the observations of the process of teaching, and the students’ worksheets. The chosen sampling method is used intentionally. The data collection tools are the researcher himself, the interview guidelines, the documentation, and the students’ worksheets. The data collection methods are observation, interview and documentation.

The steps of data analysis are: (1) exposure of the data, (2) classification and compilation of the data, and (3) analysis and interpretation of the data.

The results showed: (1) that the application of the teaching of Arabic grammar by using the Oral Expression in the Islamic boarding school of Al-Ishlah Jenggawah Jember is effective and it shows the students’ positive development, (2) that the effectiveness of the teaching of Arabic grammar by using the Oral Expression in the Islamic boarding school of Al-Ishlah Jenggawah Jember shows the increasing of the students’ renewal, and (3) that a good strategy in the teaching of Arabic grammar by using the Oral Expression in the Islamic boarding school of Al-Ishlah Jenggawah Jember has a significant impact in the students' learning activities.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Sholeh Nur, Syuhadak and Mahmud Adam Ibrohim, Faishol
Keywords: استراتيجية تدريس قواعد اللغة العربية; تعبير الشفوي; Teaching Strategies of Arabic Grammar; Oral Expression; Strategi Pengajaran Kaidah Bahasa Arab; Ekspresi Lisan
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 09 Aug 2017 05:40
Last Modified: 09 Aug 2017 05:40
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7725

Actions (login required)

View Item View Item