Ariati, Fitri (2011) فعالية البيئة العربية المكوّنة في معهد الاستقامة الإسلامي العصر بنجاتابارو بيرومارو سيغس سولاويسي الوسطى في ترقية مهارة الكلام: دراسة وصفية تقديمية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10720003.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pondok pesantren Al-Istiqamah adalah salah satu pondok di Sulawesi Tengah yang telah berusaha untuk menerapkan lingkungan bahasa Arab untuk meningkatkan pembelajaran bahasa Arab khususnya kemahiran berbicara para siswi. Dan para siswi ini telah berhasil meningkatkan kemampuan berbicara Arab mereka, sebagaimana dapat dilihat dari cara mereka berinteraksi dengan menggunakan bahasa Arab dan menggunakannya dalam sebagian kegiatan- kegiatan kebahasaan mereka.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan efektifitas lingkungan Arab dalam meningkatkan kemahiran berbicara siswi di Pondok Pesantren Modern Al-Istiqamah Ngata Baru Biromaru Siqi Sulawesi Tengah. Dengan fokus pada kemampuan mengucapkan bunyi huruf Arab dengan benar, kemampuan menguasai kosakata, dan kemampuan menggunakan kaidah bahasa Arab dengan benar.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Dan instrument penelitian adalah observasi dan wawancara.
Hasil penelitian yang ditemukan, bahwa lingkungan Arab di Pondok Pesantren Al-Istiqamah dapat dilihat dalam dua keadaan, yaitu lingkungan Arab di dalam kelas yang terlihat dari proses pembelajaran bahasa Arab dan lingkungan Arab di luar kelas yang terlihat dari situasi komunikatif dan interaksi bahasa Arab antara murid-murid, dan juga kegiatan-kegiatan kebahasaan yang membantu meningkatkan kemahiran berbicara Arab siswi.
Bahwa lingkungan Arab di pondok ini efektif dalam meningkatkan kemampuan para siswi dalam mengucapkan bunyi huruf Arab dengan benar, kemampuan menguasai kosakata, dan kemampuan menggunakan kaidah bahasa Arab dengan benar. Baik dari lingkungan Arab dalam kelas yang menyediakan pembekalan pengetahuan dengan latihan-latihan terbatas, maupun lingkungan Arab di luar kelas yang merupakan medan bagi siswa untuk praktek langsung untuk kemahiran berbicara Arab mereka, lingkungan ini juga menghadirkan situasi komunikatif dan kegiatan-kegiatan kebahasaan seperti pembekalan mufradat setiap pagi, latihan-latihan percakapan, latihan ceramah bahasa Arab, drama berbahasa Arab, dan kompetisi-kompetisi bahasa.
Begitu juga dengan adanya teman-teman dan pembimbing yang dapat berbicara dengan bahasa Arab membantu siswa untuk memperbaiki kemampuan mereka dalam mengucapkan bunyi huruf Arab dengan benar, menguasai kosakata, dan menggunakan kaidah bahasa Arab dengan benar.
ENGLISH:
Al-Istiqamah is one of Islamic Boarding School in Central Sulawesi that tried to arranging an Arabic environment to improve Arabic learning specially Arabic speaking skill for their students. And that the students in this school have succeded in increasing their speaking skill, according to their ability to speak Arabic in their interaction, and ability to speak Arabic in some of their language activities.
The purpose of this research is to know and to describe the effectiveness of arabic environment in increasing speaking skill of student at Islamic Boarding School of Al-Istiqamah. And the part of speaking skill which is become the aim of this research is ability to pronounce the arabic phone correctly, be able to use arabic vocabularies, and be able to use arabic principles correctly.
This research used a qualitative approach and descriptive method. And the instruments of this research are observation and interview.
And the results of this research are; that the arabic environment in Islamic Boarding School of Al-Istiqamah can be seen from two situations, inside the classroom and outside of classroom. The situation of arabic environment inside the class can be seen from the activities of learning arabic in the class. And the situation of arabic environment outside of classroom can be seen from the communicative situation and arabic interaction between students, and language activities that support to increase arabic speaking skill of student.
And that the Arabic environment is effective in increasing students’s ability to pronounce the arabic phone correctly, ability to use arabic vocabularies, and ability to use arabic principles correctly. Arabic environment inside a classroom supplying students with basic knowledge and restricted excersices.
And Arabic environment outside of class become a field for student to practice their speaking skill directly, it also presenting a communicative situation and language activities that support students in increasing their skill such as vocabularies supplies every morning, conversation excercises, Arabic speech presentation every week, Arabic drama, and language competitions. And also the attendance of friends and advisors who can speak Arabic language can help to correct their ability to pronounce the arabic phone correctly, ability to use arabic vocabularies, and ability to use arabic principles correctly.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Lubis, Torkis and Mustofa, Gareeb Allah Baa Bikr | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | البيئة العربية; مهارة الكلام; Arabic Environment; Speaking Skill; Lingkungan Bahasa; Keterampilan Berbicara | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 09 Aug 2017 12:41 | |||||||||
Last Modified: | 22 Dec 2017 11:00 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7723 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |