Ngaziz, Muhimah (2014) Pengembangan bahan ajar tematik terpadu dengan tema pariwisata pada kelas II MI Ma’arif Sukun I Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10140102.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan bahan ajar tematik terpadu dengan tema pariwisata didasarkan pada kenyataan bahwa belum tersedianya bahan ajar yang melibatkan mata pelajaran aqidah akhlak dan masih ada bahan ajar tematik terpadu yang belum sesuai dengan tema yang dipilih. Oleh karena itu perlu adanya bahan ajar tematik terpadu yang melibatkan mata pelajaran aqidah akhlak yang isinya benar-benar dihubungan dengan pariwisata.
Tujuan pengembangan ini adalah (1) untuk menghasilkan produk berupa bahan ajar tematik integratif yang melibatkan dengan mata pelajaran aqidah akhlak yang dihubungkan dengan tema pariwisata di kelas 2 (2) mendeskripsikan hasil penggunaan bahan ajar ajar tematik integratif dengan tema pariwisata di kelas di kelas 2 MI.
Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan metode Research and Development dengan rancangan penelitian yang diadaptasi dari model Addie. Berdasarkan prosedur tersebut terdapat empat tahap penelitian yakni 1) analisis, 2) desain, 3) pengembangan, 4) penerapan, dan 5) evaluasi. Subjek penelitian dalam uji coba pengembangan ini merupakan siswa kelas II Mi Ma�farif Sukun I Malang. Uji coba ini digunakan untuk mengumpulkan data dalam rangka mengetahui tingkat kevalidan bahan ajar yang dikembangkan.
Hasil dari pengembangan bahan ajar tematik integratif dengan tema pariwisata adalah (1) adanya bahan ajar tematik integratif dengan menghubungkan mata pelajaran Bahasa Indonesia, Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, Ilmu Pengetahuan Sosial, dan Aqidah Akhlak dan telah melalui proses validasi ahli materi, ahli desain, dan guru kelas II yaitu mencapai 80%. (2) hasil uji coba penggunaan bahan ajar selama enam pertemuan adalah 89,8% siswa yang nilainya .76 dan 10,2% siswa yang nilainya <76. Sedangkan hasil wawancara dengan siswa tentang bahan ajar tematik integratif dengan tema pariwisata adalah 93% siswa menyukainya.
ENGLISH:
Development of an integrated thematic teaching materials with the theme of tourism based on the fact that the unavailability of teaching materials involving moral subjects Aqeedah and still no integrated thematic teaching materials are not in accordance with the chosen theme. Hence the need for an integrated thematic teaching materials involving moral subjects Aqeedah contents actually be connecting with tourism.
The aim of this development (1) to produce a thematic integrative teaching materials involving the Aqeedah moral subjects connected with the theme of tourism in class 2 (2) describe the results of the use of teaching materials to teach thematic integrative tourism theme 2nd grade class at elementary school.
The method used in this study using the method of research and development with the study design was adapted from the model Addie. Based on these procedures, there are four stages of the research (1) analysis, 2) design, 3) development, 4) implementation, and 5) evaluation. Research subjects in the trial of this development is the Grade II Mi Ma'Arif Sukun I Malang. The trial is used to collect data in order to determine the level of validity of teaching materials developed.
The results of the thematic development of teaching materials is integrated with the theme of tourism (1) the existence of an integrated thematic teaching materials by connecting the Indonesian Language, Mathematics, Natural Sciences, Social Sciences, and the Aqidah Morals and has been through a process of expert validation material, expert design, and second grade teachers which reached 80% (2) results of testing the use of teaching materials for six meetings was 89.8% of students who value ≥ 76 and 10.2% of students who value <76. While the results of interviews with students about integrative thematic teaching materials with the theme of tourism is 93% of the students like it.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wahidmurni, Wahidmurni | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Bahan Ajar; Tematik Integratif; Pariwisata; Development; Teaching Materials; Thematic Integrative; Tourism | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 08 Aug 2017 15:00 | ||||||
Last Modified: | 08 Aug 2017 15:00 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7706 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |