Baiti, Zifora Nur (2013) Aplikasi chatbot “MI3” untuk informasi jurusan teknik informatika berbasis sistem pakar menggunakan metode forward chaining. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09650054.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Chatbot adalah suatu aplikasi yang dirancang untuk berkomunikasi dengan mesin. Komunikasi ini membantu user dalam mencari sebuah informasi. Informasi yang diberikan bermacam-macam, seperti tentang akademik. Chatbot yang dibangun ini dikhususkan untuk sebuah informasi yang melingkupi jurusan Teknik Informatika UIN Maliki Malang. Chatbot ini dibangun dengan menerapkan sistem pakar menggunakan metode forward chianing.
Metode forward chaining adalah metode yang digunakan untuk mencari kesimpulan dari fakta-fakta yang terkumpul. Metode forward chainingmerupakan algoritma yang baik sebagai penyelesaian proses pencarian jawaban berdasarkan kata kunci dari pertanyaan user. Sistem kerja aplikasi ini adalah dengan memecah susunan kalimat menjadi kata kemudian dari kata tersebut oleh sistem akan dicari kunci yang membuat aplikasi dapat menjawab dengan benar.
Dari hasil penelitian dengan menginputkan kalimat-kalimat yang berhubungan dan tidak dengan kategori, aplikasi ini mampu mengenali kata kunci pada kalimat-kalimat tersebut. Hal ini mengacu pada hasil pengujian yang didapatkan persentase sebesar Sangat Setuju 48,88% dan Setuju 51,22% dari 25 responden dengan beberapa kalimat inputan.
ENGLISH:
Chatbot is an application designed to communicate with machines. This communication helps the user in finding an information. The information provided varies, as about academic. Chatbot built is devoted to an overarching information Department of Information Engineering of UIN Maliki Malang. Chatbot is constructed by applying expert system using forward chaining method.
Forward chaining method is a method used to find the conclusions from the collected facts. Forward chaining method is a good algorithm as a completion of the process of finding answers based on keywords from the user query. This application is a work system by breaking the sentence structure of a word being said then the system will look for the key that makes the application can answer correctly.
From the results of the study with input sentences and not associated with the category, the application is able to recognize key words in these sentences. This refers to the percentage of test results obtained by Strongly Agree 48.88% and Agree 51.22% of the 25 respondents with multiple input sentences.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nurhayati, Hani and Nugroho, Fresy | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Informasi; Chatbot; sistem pakar; Forward Chaining; Information; Expert System | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Desi Latifah Hamzah | |||||||||
Date Deposited: | 09 Aug 2017 12:37 | |||||||||
Last Modified: | 09 Aug 2017 12:37 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7691 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |