Andayani, Mustika (2014) Developing character based module for natural science subject in 4th grade of elementary school. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10140096.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Modul adalah salah satu bahan ajar yang memiliki unit terkecil yang dapat membuat siswa belajar secara mandiri dan memberikan komposisi yang sistematik dan menarik untuk digunakan oleh siswa dalam mencapai tujuan pembelajaran. Berdasarkan kurikulum KTSP, menurut Mujtahid salah satu prinsip KTSP adalah belajar untuk beriman dan bertakwa kepada Tuhan Yang Maha Esa dan memilik kepribadian yang baik, maksudnya adalah kegiatan pembelajaran tidak hanya memberikan dan mentransfer pengetahuan kepada siswa tetapi membentuk nilai karakter dalam diri siswa. Karakter adalah sifat, kepribadian, moral manusia. Karakter manusia adalah nilai-nilai yang terdapat pada setiap pribadi individu.
Di beberapa sekolah belum ditemukannya bahan ajar berbasis karakter, sehingga tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan modul berbasis karakter pada pelajaran IPA di kelas 4 sekolah dasar.
Berdasarkan tujuan penelitian tersebut, penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan yang mengadopsi model Borg dan Gall. Tahapan penelitian adalah eksplorasi, perencanaan, pengembangan produk, validasi produk, revisi produk, dan uji coba produk. Subyek penilaian produk adalah ahli materi, ahli integrasi karakter, ahli media, guru IPA, dan siswa kelaas 4 sekolah dasar.
Untuk mengetahui keabsahan produk yang dikembangkan dilakukan penilaian oleh ahli-ahli validasi, guru IPA, dan siswa. Hasil dari penilaian adalah 1) validasi dari ahli materi didapat 88,5% kriteria produk baik, valid, dan tidak membutuhkan revisi, 2) validasi dari ahli integrasi karakter adalah 90,6% dengan kriteria produk sangat baik, sangat valid, dan tidak membutuhkan revisi, 3) validasi dari ahli media adalah 88% dengan kriteria produk baik, valid, dan tidak membutuhkan revisi, 4) penilaian dari guru IPA adalah 91,9% dengan kriteria produk sangat baik, sangat valid, dan tidak membutuhkan revisi, 5) dari hasil uji coba kelompok kecil adalah 78% dengan kriteria produk baik, valid, dan tidak membutuhkan revisi, dan 6) dari hasil uji coba kelompok besar adalah 79,9% dengan kriteria produk baik, valid, dan tidak membutuhkan revisi.
ENGLISH:
Module is one of materials teaching that have smallest unit that can be studied independently and give systematic composition and interesting to be used by students in achieving the learning objectives. Based on the curriculum of KTSP, according to Mujtahid one of KTSP principles is study to believing and pious to God Almighty and have good personality, the mean is the learning activity not only give and transferring knowledge to students but formed character values in self of students. Character is nature, personality, moral of people. Character of people is the values contained in each individual personality.
Cause in the some school not find the materials of teaching based character, so the objectives of this research is to develop character based module for natural science subject in 4th grade of elementary school.
Based on the research objectives it, this research use method of research is research and development adopted Borg and Gall model. The stages of research are exploration, planning, developing product, validating product, revising product, and product trial. The subject of assessment this product are material expert, integration of character expert, media expert, teacher of natural science subject, and students of 4th grade in elementary school.
To knowing the feasible and validity of product development conducted assessment from experts, teacher and students. The results of assessment are 1) validation from material expert get 88,5% the criteria is good product, the meaning is valid and not need to be revision, 2) validation from integration of character expert get 90,6% the criteria is better product, the meaning is very valid and not need to be revision, 3) validation from media expert get 88% the criteria good product, the meaning is valid and not need to be revision, 4) assessment from teacher of natural science subject get 91,9% the criteria is better product, the meaning is very valid and not need to be revision, 5) assessment from students of small group trial get 78% the criteria good product, the meaning is valid and not need to be revision, and 6) assessment from students of large group trial get 79,9% the criteria good product, the meaning is valid and not need to be revision. The assessment of teacher and students got after conducted field test.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Muhayani, Ulfah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Modul; Karakter; Module; Character | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 07 Aug 2017 18:10 | ||||||
Last Modified: | 07 Aug 2017 18:10 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7689 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |