Penerapan metode role playing pada mata pelajaran Aqidah Akhlak materi akhlak terpuji dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Yaspuri Kota Malang

Fadhila, Rara Yuniar (2014) Penerapan metode role playing pada mata pelajaran Aqidah Akhlak materi akhlak terpuji dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Yaspuri Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10140088.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui motivasi belajar siswa kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Yaspuri kota Malang dengan menerapkan metode Role Playing mata pelajaran aqidah akhlak materi akhlak terpuji, maka dalam penelitian ini ditetapkan tujuannya sebagai berikut: a.Untuk mengetahui Perencanaan Penerapan Metode Role Playing Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Materi Akhlak Terpuji Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Yaspuri kota Malang. b.Untuk mengetahui Pelaksanaan Proses Penerapan Metode Role Playing Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Materi Akhlak Terpuji Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Yaspuri kota Malang. c.Untuk mengetahui Evaluasi Penerapan Metode Role Playing Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Materi Akhlak Terpuji Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Yaspuri kota Malang.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Jenis penelitian ini adalah Classrom Action Research atau penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian tindakan kelas merupakan suatu bentuk kajian yang bersifat reflektif oleh pelaku tindakan yang dilakukan untuk meningkatkan kemampuan rasional dari tindakan yang dilakukannya itu, serta untuk memperbaiki kondisi nyata dimana praktik pelaksanaan pembelajaran tersebut dilakukan didalam kelas. Pada penelitian ini peneliti berkolaborasi dengan guru Aqidah Akhlak dan penelitian dikhususkan pada siswa kelas IV dengan jumlah siswa sebanyak 21.

Hasil dari penerapan metode Role Playing pada mata Pelajaran Aqidah Akhlak Materi Akhlak Terpuji dalam meningkatkan Motivasi Belajar siswa kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Yaspuri kota Malang adalah prosesntase siswa yang dinyatakan tuntas pada pelaksanaan pre-test adalah 71,42% siswa dinyatakan tidak tuntas, sedangkan 28,57 % siswa dinyatakan tuntas. Pada siklus I pertemuan pertama prosentase siswa yang dinyatakan tuntas mencapai 42,85% dan 57,14% siswa dinyatakan tidak tuntas, namun semua aspek penilaian mulai meningkat. Selanjutnya pada siklus II pertemuan kedua prosentase siswa yang dinyatakan tuntas mencapai 90,47% dan siswa yang dinyatakan tidak tuntas 9,52%. Berdasarkan hasil tersebut maka, penerapan metode Role Playing pada Mata pelajaran Aqidah Akhlak materi akhlak terpuji dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Yaspuri Kota Malang.

ENGLISH:

This study aimed to determine the students' learning motivation of class IV of elementary school Yaspuri Malang by applying the method of role playing of moral beliefs subjects on praised moral, then set the goal in this study as follows: a. To determine the implementation planning of role playing methods of moral belief subjects in praised morals in improving student learning motivation of class IV elementary school Yaspuri Malang. b. To know the process application implementation of role playing methods of moral beliefs subjects in praised morals in improving student learning motivation of class IV elementary school Yaspuri Malang. c. To know application evaluation of role playing methods of moral beliefs subjects in praised morals in improving student learning motivation of class IV elementary school Yaspuri Malang.

This study used a qualitative approach. This research was Classroom Action Research. Action research was a form of assessment that had been reflected by subjects’ actions done to improve the rational ability of the action, as well as to improve the real conditions in which the practice of the learning implementation was done in the classroom. In this study, researcher collaborated with behavior teacher and research devoted to the class IV with student’s number was 21.

The results of role playing method application on moral beliefs subjects in praised morals in improving student learning motivation of class IV elementary school Yaspuri Malang was the percentage of students who completed on the implementation of the pre-test was 71.42% students stated incomplete, whereas 28 57% of students stated complete. In the first cycle of the first meeting of the percentage of students who completed to reach 42.85% and 57.14% of students stated incomplete, but all aspects of the assessment began to increase. Furthermore, a second meeting on the second cycle of the percentage of students who completed reaches 90.47%, and the students stated incomplete 9.52%. Based on these results it was, the role playing methods application on moral beliefs subjects in praised morals in improving student learning motivation of class IV elementary school Yaspuri Malang.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Ghofur, Abdul
Keywords: Metode Role Playing; Aqidah Akhlak; Motivasi Belajar Siswa; Role Playing Method; Moral Beliefs; Student Learning Motivation
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Depositing User: Zulaikha Zulaikha
Date Deposited: 07 Aug 2017 11:16
Last Modified: 07 Aug 2017 11:16
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7655

Actions (login required)

View Item View Item