Surur, Misbahus (2011) تطوير الأنماط اللغوية لتنمية مهارة الكتابة: بحث تطويري بمدرسة "الإسلام" العالية بفونوروغو. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
08720018.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ABSTRAK
Pembelajaran keterampilan menulis pada materi bahasa Arab, sering tidak sejalan antara penguasaan kaidah dan kemampuan praktik. Kesulitan ini menurut peneliti disebabkan minimnya pembiasaan membaca dan kurangnya kemampuan untuk meniru (muhakat dan taqlid) apa yang dibaca oleh siswa. Keterampilan menulis merupakan kemampuan produktif, maka bagi siswa seyogyanya pada saat membaca perlu memperhatikan, kemudian menyerap apa yang ia baca. Berdasarkan persoalan tersebut, penulis bermaksud melakukan penelitian: pengembangan pola-pola kalimat (idiom) untuk menumbuhkan kemampuan/keterampilan menulis siswa. Penelitian ini, berangkat dari asumsi bahwa keterampilan menulis dapat tumbuh dengan muhakat (menirukan) serta mumarasah (pembiasaan) juga mengulang-ulang apa yang siswa baca.
Penelitian ini diarahkan untuk: (1) Mengetahui proses pengembangan bahan ajar pola-pola kalimat (idiom) dalam pembelajaran keterampilan menulis untuk siswa Madrasah Aliyah "Al-Islam" Ponorogo. (2) Mengetahui sejauh mana penggunaan pola-pola kalimat (idiom) dapat mengembangkan keterampilan menulis siswa Madrasah Aliyah "Al-Islam" Ponorogo.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif statistik dengan memakai metode penelitian pengembangan (R & D). Dengan mengambil data dari siswa Madrasah Aliyah "Al-Islam", kelas satu C, tahun pengajaran 2010/2011 sebagai populasi, dengan sampel sekitar 20 siswa. Sedang instrumen yang digunakan adalah observasi, wawancara, kuesioner dan tes menulis. Untuk mengembangkan bahan ajar pola-pola kalimat (idiom) tersebut, peneliti mengumpulkan bahan/ materi dari pola-pola (idiom) serta menyusun sebuah rencana pembelajaran terkait pola-pola yang diajarkan.
Adapun hasil dari penelitian ini dapat disimpulkan sebagai berikut: Proses pengembangan pola-pola kalimat (idiom) dalam pembelajaran menulis sangat terkait erat dengan karakteristik mawad (materi pembelajaran) madrasah serta kurikulum yang digunakan di madrasah tersebut. Setelah penelitian pengembangan pola-pola kalimat (idiom) untuk keterampilan menulis, kemampuan siswa dalam menulis kalimat-kalimat pendek semakin tumbuh. Pembiasaan membaca dan menyerap ini mempengaruhi kemampuan menulis siswa secara baik. Dikarenakan kapasitas penguasaan pola-pola kalimat yang didapat dari pembiasaan membaca; dan menyerap secara cukup melalui latihan- latihan menulis menggunakan pola-pola kalimat yang diajarkan.
ABSTRACT
Learning writing skills in Arabic language material in many times is not fit between the mastery of gramatical and practice skills. The difficulty, according to researcher due to the lack of habituation to read and the ability to imitate (muhakat and taqlid) that read by students. Writing skills are productive ability, then appropriate for students to pay attention when reading and then absorb what they read. Based on the issue, the authors intend to do research: the develop of sentence patterns (idioms) to developing the writing skills of students.
This research, start from the assumption that writing skills can grow by simulation (muhakat), imitating as well as habituation (mumarasah) also repeat what the students read.
This research aimed to: (1) Know the develop process of teaching material of sentence patterns (idioms) in learning writing skills for students of Islamic high school "Al-Islam" Ponorogo. (2) Know as far as the develop of sentence patterns (idioms) in developing writing skills of students in Islamic high school "Al-Islam" Ponorogo.
This research used a statistic qualitative approach, and using research and development method (R & D). With taking data from the students in islamic high school "Al-Islam", first class of C, year 2010/2011 as the population, with a sample of 20 students. Instruments being used are observation, interview, questionnaire and writing test. To know the develop of teaching material of sentence patterns (idioms), the researcher collected a materials of the patterns (idioms) and arranged of lesson plan that related to sentence patterns that are used.
The results of this research can be summarized as follows: The procedur of develop the teaching material of sentence patterns (idioms) in learning to write related material characteristics (learning materials) as well the characteristics of the school curriculum. After the research develop sentence patterns (idioms) for writing skills, the students' skills in writing short sentences were growed.
Habituation to read and absorb this affects students ability to write as well. Due to the capacity of the mastery of sentence patterns obtained from the habituation to read, and absorb through writing enough exercises using the sentence patterns that was used.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sulaeman, Mohamed Syaikhoun Mohamed and Masyhudi, Muhammad Mujab | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | الأنماط اللغوية; مهارة الكتابة; بحث تطويري; Sentence patterns (idioms); writing skills; Research; Development; Pola-pola Kalimat (idiom); Keterampilan Menulis; Penelitian R & D | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2017 15:21 | |||||||||
Last Modified: | 04 Jan 2018 09:29 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7640 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |