Responsive Banner

The effectiveness of TikTok as media platform for improving vocabulary skills in senior high school

Muhammad, Akmalul Abbad Sabda (2025) The effectiveness of TikTok as media platform for improving vocabulary skills in senior high school. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
200107110058.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB)

Abstract

ENGLISH:

This study aims at examining the effectiveness of TikTok as a media platform to support vocabulary acquisition among Grade 11 students at MAN 1G. TikTok is expected to enhance student engagement and provide alternative learning experiences through short, interactive, and contextualized video content. This study employed a quantitative approach using a quasi-experimental design with a non-equivalent control group. Participants were Grade XI students at MAN 1G, who were divided into experimental and control groups. Instruments included a pre-test and a post-test to measure students’ vocabulary improvement. As the data were not normally distributed—based on the results of the normality and homogeneity tests—the Mann-Whitney U test was used for data analysis via SPSS version 21.

The results revealed a significant difference in vocabulary performance between the two groups. The average post-test score of the experimental group was 89, while the control group obtained an average of 73. According to the output shown in the table, the Mann-Whitney U value was 58.500 and the significance level (Asymp. Sig. 2-tailed) was 0.000, which is less than 0.05. This indicates that the use of TikTok had a statistically significant effect on improving students’ vocabulary mastery.

INDONESIA:

Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji efektivitas penggunaan TikTok sebagai media pembelajaran dalam mendukung penguasaan kosakata siswa kelas XI di MAN 1G. TikTok diharapkan dapat meningkatkan keterlibatan siswa serta memberikan pengalaman belajar alternatif melalui konten video pendek yang bersifat interaktif dan kontekstual. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: Sejauh mana efektivitas penggunaan TikTok dalam meningkatkan kemampuan kosakata siswa? Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain quasi-eksperimen tipe nonequivalent control group. Populasi penelitian adalah seluruh siswa MAN 1G , sementara sampel terdiri dari siswa kelas XI yang dibagi menjadi dua kelompok: kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Instrumen yang digunakan meliputi pre-test, perlakuan menggunakan konten pembelajaran berbasis TikTok, dan post-test untuk mengukur peningkatan penguasaan kosakata siswa. Berdasarkan hasil uji normalitas dan homogenitas, data diketahui tidak berdistribusi normal. Oleh karena itu, analisis data dilakukan menggunakan uji Mann-Whitney U dengan bantuan program SPSS versi 21.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata post-test kelompok eksperimen adalah 89, sedangkan kelompok kontrol memperoleh rata-rata sebesar 73. Berdasarkan output yang ditampilkan dalam tabel, nilai Mann-Whitney U adalah 58.500 dengan tingkat signifikansi (Asymp. Sig. 2-tailed) sebesar 0.000, yang berarti kurang dari 0.05. Dengan demikian, terdapat perbedaan yang signifikan antara kedua kelompok, dan dapat disimpulkan bahwa penggunaan TikTok terbukti efektif dalam meningkatkan penguasaan kosakata siswa sekolah menengah atas.

ARABIC:

يَهْدِفُ هَذَا البَحْثُ إِلَى دِرَاسَةِ فَعَالِيَّةِ تَطْبِيقِ تِيكْتُوك كَوَسِيلَةٍ تَعْلِيمِيَّةٍ فِي تَطْوِيرِ قُدْرَةِ الطُّلَّابِ عَلَى فَهْمِ المُفْرَدَاتِ فِي الصَّفِّ الحَادِي عَشَر بِمَدْرَسَةِ م.أ.ن 1 غِرِسِك. وَيُرْجَى مِنْ تَطْبِيقِ مَقَاطِعِ تِيكْتُوك القَصِيرَةِ وَالتَّفَاعُلِيَّةِ أَنْ تُسَاهِمَ فِي زِيَادَةِ دَافِعِيَّةِ الطُّلَّابِ، وَتُقَدِّمَ لَهُمْ أَسَالِيبَ تَعَلُّمٍ بَدِيلَةً وَمُبْتَكَرَةً. وَتَتَمَثَّلُ إِشْكَالِيَّةُ البَحْثِ فِي: مَا مَدَى فَعَالِيَّةِ تِيكْتُوك فِي تَطْوِيرِ قُدْرَاتِ الطُّلَّابِ اللُّغَوِيَّةِ فِي المَفْرَدَاتِ؟ اِتَّبَعَ البَاحِثُ مَنْهَجًا كَمِّيًّا، وَاسْتَخْدَمَ تَصْمِيمًا تَجْرِيبِيًّا شِبْهِيًّا يَتَضَمَّنُ مَجْمُوعَةً تَجْرِيبِيَّةً وَأُخْرَى ضَابِطَةً. تَكَوَّنَتِ العَيِّنَةُ مِنْ طُلَّابِ الصَّفِّ الحَادِي عَشَر، وَتَضَمَّنَتِ أَدَوَاتُ البَحْثِ اخْتِبَارًا قَبْلِيًّا، وَمُعَالَجَةً تَعْلِيمِيَّةً بِاسْتِخْدَامِ مَقَاطِعِ تِيكْتُوك، وَاخْتِبَارًا بَعْدِيًّا لِقِيَاسِ نُمُوِّ المُفْرَدَاتِ. وَلِعَدَمِ تَوَفُّرِ شُرُوطِ التَّوَزُّعِ الطَّبِيعِيِّ، تَمَّ تَحْلِيلُ البَيَانَاتِ بِاخْتِبَارِ مَان-وِتْنِي U عَبْرَ بَرْنَامَجِ SPSS الإصْدَار 21.

وَأَظْهَرَتِ النَّتَائِجُ وُجُودَ فَرْقٍ إِحْصَائِيٍّ دَالٍّ بَيْنَ المَجْمُوعَتَيْنِ. حَيْثُ بَلَغَ المُتَوَسِّطُ العَامُّ لِنَتِيجَةِ الاخْتِبَارِ البَعْدِيِّ لِلْمَجْمُوعَةِ التَّجْرِيبِيَّةِ ‎89، فِيمَا بَلَغَ ‎73 لَدَى المَجْمُوعَةِ الضَّابِطَةِ. وَبِحَسَبِ مَا جَاءَ فِي نَتِيجَةِ الجَدْوَلِ الإِخْرَاجِيِّ، فَإِنَّ قِيمَةَ اخْتِبَارِ مَان-وِتْنِي U بَلَغَتْ ‎58.500 وَقِيمَةَ الدَّلَالَةِ ‎(Asymp. Sig. 2-tailed) ‎‎0.000، وَهِيَ أَقَلُّ مِن ‎0.05، مِمَّا يَدُلُّ عَلَى أَنَّ تِيكْتُوك وَسِيلَةٌ فَعَّالَةٌ فِي تَطْوِيرِ مَهَارَةِ المُفْرَدَاتِ لَدَى طُلَّابِ الْمَرْحَلَةِ الثَّانَوِيَّةِ

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Wiranegara, Dian Arsitades
Keywords: Vocabulary; TikTok; Senior High School; لمُفْرَدَات; تِيكْتُوك; الطُّلَّاب الثَّانَوِيُّون
Subjects: 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education
20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200303 English as a Second Language
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Tadris Bahasa Inggris
Depositing User: Akmalul Abbad Sabda Muhammad
Date Deposited: 26 Jun 2025 08:11
Last Modified: 26 Jun 2025 08:11
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/76259

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item