تحليل أسئلة الاختبار لمادة مهارة القراءة في البرنامج الجاص لتعليم اللغة العربية: دراسة تقويمية في جامعة مولانا مالك ابراهم الإسلامية الحكومية بمالانج

Khalidah, Hikmah (2011) تحليل أسئلة الاختبار لمادة مهارة القراءة في البرنامج الجاص لتعليم اللغة العربية: دراسة تقويمية في جامعة مولانا مالك ابراهم الإسلامية الحكومية بمالانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
06910004.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB)

Abstract

ABSTRAK

Evaluasi merupakan suatu proses yang terencana untuk mengetahui sejauh mana keberhasilan tujuan pengajaran bahasa arab pada tiap-tiap tahapan. Evaluasi berperan penting dalam proses belajar-mengajar yakni untuk mengetahui keberhasilan siswa dalam keterampilan kebahasaannya dan mengetahui kelebihan dan kelemahannya.

Telah diketahui bahwa sebagian murid baru PKPBA telah mempelajari bahasa arab sebelumnya dan sebagiannya ada yang belum pernah atau sedikit mempelajarinya. Sedang, evaluasi pada program ini berbentuk ujian dimana
bertujuan untuk mengetahui sejauh mana keberhasilan strategi yang digunakan dalam menerapkan tujuan pengajaran. Yakni, untuk mengetahui apakah buku pengajaran yang digunakan sesuai untuk pemula dan untuk yang telah
mempelajari bahasa Arab. Dan evaluasi soal ujian akan menjelaskan apakah soal- soal ujian sesuai dengan pembuatan soal ujian yang baik.

Rumusan masalah dalam penilitian adalah: (1) Apa muatan dalam soal ujian keterampilan membaca? (2) Bagaimana reabilitas ujian tersebut? (3) Bagaimanakah tingkat kesukarannya? (4) Bagaimana daya bedanya? (5) Apakah sesuai dengan sifat-sifat ujian yang baik?

Penelitian ini mengunakan analisis evaluasi secara deskriptif, karena dalam penelitian ini akan menganalisis soal-soal ujian secara deskriptif dan evaluasi.Subjek penelitian adalah murid kelas B-4 di Program Khusus Perkuliahan Bahasa Arab tahun 2009-2010.

Hasil penelitian adalah: (1)Isi dari ujian materi keterampilan membaca diambil dari materi pembelajaran, yakni kemampuan berbahasa dan kemampuan berbudaya. (2) Reabilitas ujian bagus karena berada pada posisi tinggi atau 0,76. (3) Tingkat kesukaran berada pada 33,3 % posisi mudah, 60 % posisi sedang dan 6,7 % posisi sulit. Dan soal-soal pada posisi mudah dan sulit perlu diperbaiki. (4) Tingkat daya beda berada pada 14,66 % posisi tinggi, 38,67 % posisi sedang, 20% posisi kurang, 18,67 % tak memiliki daya beda dan 8 % posisi negatif. Dan soal-soal yang tak memiliki daya beda dan pada posisi negatif perlu diperbaiki (5) Sifat ujian yang baik: Satu; Validitas isi ujian baik karena sesuai dengan isi pengajaran. Dua; Soal ujian mudah dikelompokkan. Tiga; Materi ujian sesuai dengan materi pengajaran yang diajarkan. Empat; Terbatasnya waktu ujian sehingga berjalan sesuai dengan memperhatikan waktu. Lima; Perintah dalam ujian belum jelas karena ada sebagian perintah yang tak jelas. Enam; Bentuk soal ujian teratur atau baik karena tertata dengan rapi.

ABSTRACT

Evaluation is a process that is planned to determine the extent to which the success of the objectives of teaching Arabic at every stage. Evaluation plays an important role in the process of learning - teaching which is to evaluate the success of students in language skills and know the strengths and weaknesses.

It is known that most new students have been studying Arabic language program and have never or little studied. This program is being evaluated on the test form which aims to determine how far the success of the strategy used in implement teaching purposes. It is how to determine whether the books are used according to teaching beginners and for those who are studying Arabic. And evaluation exam questions will clarify whether the exam questions in accordance with the manufacture of exam questions is good.

The problems in this research are: (1) What is the contents of the reading skill examination? (2) How is the reliability test? (3) How is the level of the difficulties in the reading skill examination? (4) How is the power difference in the reading skill examination? (5) Is it a perfect tests?

This research used descriptive analysis of evaluation, because this research will analysis the reading skill examination questions were descriptive and evaluation. Subject of this research was students in the B-4 class in the Special Program of Arabic Language Course in 2009-2010.

The results of this study are: (1) The contents of reading skill examination was taken in the materials learning, are the language skills and cultural skills. (2) reliability test is good at 0,76. (3) Level of difficulty consists in 33,3 % at including simple, 60 % at including whether and 6,7 % at including difficult. The Questions at including simple and difficult need to change (4) the different weight consists in 14,66 % at including higher, 38,67 % at including whether, 20 % at including low, 18,67 % haven’t different and 8 % at including negative difference. The Questions where haven’t different and at negative need to change (5) the perfect test is: One; The validity of test contents is good.

Two; Easy grouped because there's been an answer key and score of each question. Three; The test material is accordance with the teaching material. Four; Limited time of exam and it is to be good cause watching the time important. Five; The commands is not good cause part of command not clear. Six; The exam form is good cause it is ranged.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Sholeh Nur, Syuhadak
Keywords: الاختبار; تقويم; مهارة القراءة; Examination; Evaluation; Reading skill; Ujian; Evaluasi; Ketrampilan Menulis
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 04 Aug 2017 08:25
Last Modified: 04 Aug 2017 08:25
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7608

Actions (login required)

View Item View Item